Dräktigt sto som brunstar?

Grandezza

Trådstartare
Mitt sto är nu på ca 84d, och har så fort hon ser en hingst el val, ställt upp sig jättefint för han, och brunstat som tusan:devil: Vad beror detta på? Vad skulle hända om hon verkligen blir betäck? Har fått höra av rätt många att det troligen orsakar kastning...
Någon som har varit med om detta innan?

Sv: Dräktigt sto som brunstar?

När dr-kollades hon senast?

Jag tycker det är ytterst ovanligt att dräktiga ston visar de minsta brunsttecken.

Hej
Skulle tro att hon inte är dräktig.Byt veterinär så du inte blir lurad ,sånt händer.
Du skall ju snart betala 90-dagars.

Jag har haft ston som visat brunst medan de varit dräktiga, hingsten har dock inte varit intresserad av att betäcka dem då... (shettisar på fribetäckning)

Vi har 2 ston som brunstat trotts att de är dräktiga,den ena gjorde det flera gånger så jag tror att det blev 4 stycken ultraljud innan vi insåg att:Hon är dräktig,inget att bry sig om att hon brunstar ;)

När hon sen året efter gick med hingsten hela tiden så slutade hon med att brunsta i tid & otid!........:bow:

Det andra stoet brunstade trotts att hon skulle föla inom några dagar,blev till att plocka bort unghingsten som hon gick med,tanken var ju att han skulle vara med vid fölning och sen få betäcka på fölbrunsten,men när hon ställde upp sig så ville han ju naturligtvis kliva på när han blev erbjuden:p
INTE så lämpligt när det bara var ett par dar kvar tills fölning:grin:

Så nog kan ston brunsta trotts att de redan är dräktiga allt :angel:

Hon är kollad på 17, 50 och 69d, och visade brunst vid 30d och frammåt...
Hon är kollad både på min seminstation och på klinik, så jag är inte lurad, såg själv fostret...
Frågade idag min seminvet, när jag var där o kollade ett av de andra stona, och hon sa att det inte är ovanligt, drygt 10% av stona kan visa brunst. Hon ska därmed INTE gå med val el hingst, för om hon blir betäckt så kan hon kasta:cry:

Hampus: Nej jag betalar vid lev föl.

Bara en tanke: Hur hade man gjort med ett sånt här sto vid naturlig betäckning?:confused:

Man hade dräktighetsundersökt henne för att se om hon ska betäckas om eller om det är en falsk brunst under dräktigheten. Åtminstone hos mig...

Jo. men jag menar, att om hon fortsätter att ställa upp sig för hingsten, så betäcks hon ju för många gånger? Hon har ju brunstat hela tiden, inte bara ibland, utan varje gång hon har sniffat på en pojke... (i hagen jämte)

Men då måste man ju kolla om hon ÄR dräktig eller inte.
Är hon dräktig så slår hon förmodligen ifrån om någon skulle försöka betäcka henne. Och är hon inte dräktig så betäcker man. Hade hon gått på fribetäckning - om det var DET du funderade över - så beror det väldigt mycket på hurdan hingsten är, hur mycket hon betäcks. De bästa fribetäckningshingstarna betäcker bara när det "luktar rätt", så det är inte alls säkert att hon hade betäckts mer för det.

Om man börjar från början, alltså icke dräktig, men i brunst, och hon betäcks, de flesta hingsthållare jag har hört om, kollar inte med ul om hon har släppt ägget, utan de kollar med hingsten, det skulle då betyda att hon blir betäckt för många gånger... el? och då tappar ev dräktighet? Hon ställde upp sig ordentligt och bara väntade på att han skulle hoppa på...:o

Jag har hittills inte träffat på något sto som inte har gått ur brunsten när ägget har släppt.

Mitt sto har visat brunst under båda sina förra dräktigheter men inte riktigt lika kraftig som normalt och hingstarna har inte visat lika stort intresse för henne som de annars gör.

Okey... Ja, det blir nog ändå ingen naturlig betäckning för hennes del, men det är intressant att höra om andras ston med:) Har aldrig hört om nått sånt här innan...

Vi har också haft ett sto som brunstat genom sin dräktighet.
Dock slutade det med att hon kastade (nionde månaden), men det kan ha varit abortvirus...inga prover togs.
Fölet utvecklades som det skulle, det blev en del ul-kollar iom. vår oro pga. hennes brunstande.
Vet. trodde att stoet fick en hormonell störning i samband med dräktigheten.
Detta är dock 20år sedan...

Mitt sto har inte brunstat sig igenom hela sina dräktigheter utan gjorde det någon gång mellan dygn 80 och 120, en två gånger i varje dräktighet.
Fölen har fötts friska.

Igår konstaterades hon tom...:cry::cry: så någonstans mellan 69 och 95d har hon kastat:cry:

Tråkigt att höra ! :( Jag beklagar verkligen :(

Ang. brunster under dräktighet så brunstade mitt sto (som nu har fölat) när hon träffade hingstar också. Min veterinär förklarade det med den enkla förklaringen att stoet nästan måste "öppna upp där bak" för att inte få skador om betäckning sker. Min ställde dock inte upp ordentligt, men visst vände hon röven till. Dock "glappar" hon lite med bakbenen så det kanske helt enkelt var för att rikta in en spark.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 793
Senast: 13579vas
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 882
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka