Dräktigt sto plötsligt halt..

Sophia_

Trådstartare
Igår vid kvällsfodringen var mitt dräktiga sto (beräknad till början på juni) plötsligt väldigt halt på ena bakbenet. Stödjer inte på det i boxen och har svårt att vända sig, men är ändå inte ovillig till att röra sig utan stapplar runt i boxen.
Lindade med BoT och BoT-hasskydd över natten men det var samma idag. När jag tog ut henne för att gå lite, verkade det gå ganska bra för henne att gå rakt fram i normalt tempo. Hon linkar lite men stödjer ganska bra på benet då, det verkar vara jobbigast att vända sig runt osv.

Inga sår och inga större svullnader, bara en lite allmän värme från kota upp till hasen och en galla i hasleden. Annars inget.

Kan detta på ngt sätt vara relaterat till dräktigheten?

Sv: Dräktigt sto plötsligt halt..

När nåt sånt här händer, kontaktar man sin veterinär i första hand.

Givetvis kommer jag kontakta veterinär om det inte går ner, men min fråga var om en hälta i slutskedet på dräktigheten kan vara relaterat till just dräktigheten? Om krämpor etc kan uppkomma pga spänningar i t ex bäckenet eller liknande.

det enda jag kommer att tänka på är "förlossningsfång" som är relaterat till dräktighet. Annars kan det ju vara en vanlig stukning, hovböld, spiktramp eller whatever. Har hästen feber ?

Ingen feber nej, har undersökt hoven och hittar inget som kan ses från utsidan. Hovböld känns det som att hältan kom lite för plötsligt för att vara.
Om hon inte är markant bättre imorgon bitti ringer jag min husveterinär och hör med honom.

Skodd eller barfota ? Kanske belastningsfång, villket inte är helt ovanligt vid högdräktighet = tungt.

förlossningsfång får dom vid kvarbliven efterbörd. Alltså när dom fölat.

Tunga dräktiga ston vrickar sig ibland. Kan vara något sånt, mitt sto gjorde det när hon var högdräktig 2003. Kolla med veterinär, det skulle jag göra.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 912
Senast: Sirap
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 248
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 227
Senast: fruxolisa
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 963
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar