Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om jag inte minns fel så är det farligt att ge dräktiga ston hösilage!
Hur skulle ni göra? låta kraftfodret vara kvar eller ta bort det? Hon är inte tjock i benen eller så och inte för fet heller utan helt lagom. Men som sagt så har jag nyss börjat med detta hö. Får nog fodra den här tjejen enbart med ögat eftersom hon ligger alldeles för högt i både protein och engeri...
Varför skulle du ta bort kraftfodret? Som jag skrev tidigare så kommer hon att ha ett ökat behov på 100% i slutet at dräktigheten och under mjölkningsmånad 1-3. Fodra på nu, många ston slutar/minskar sitt foderintag i slutet av dräktigheten för att det inte finns så mkt plats pga den stora magen...Då är det bra om hon är i något överhull om detta skulle inträffa.
Det tar sedan ganska mkt på stona att vara mammor och att ge di, var inte rädd för protein överskott från grovfoder/lusern det är helt ofarligt, har du ett energi överskott så kan hon ju lägga på hulllet lite också
Hon är ju som sagt 3 år och dräktig. Hon har nu gått halva tiden.
Av det gamla höet åt hon 18 kg! per dag (och kraftfoder oxå) men vart inte mätt. Nu har jag försökt räkna ut en foderstat och får det till att hon ska äta 10 kg hö, 1 kg korn, 300 g kli, ½ kg lusern och lite betfor och mineraler, men hon är inte nöjd med det. Hon vill äta hela tiden....
Någon som har nåt förslag på hur jag ska göra???
Hur många MJ behöver hon och hur mycket protein? Hon väger ca 600 kg.