Dräktigt sto med "hängmage"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lilla Ruu
  • Startdatum Startdatum
L

Lilla Ruu

Mitt sto har gått över tiden med ungefär 10 dagar nu och hon har börjat få "hängmage" Det är som en extra mage under den vanliga magen. Det är svårt att förklara, lägger upp två bilder på magen. Vad beror detta på? Har ni sett något sådant innan?

27529332.jpg

27529434.jpg

Sv: Dräktigt sto med "hängmage"

Ingen som har några tankar och funderingar? *puttar*

ser ödem-aktigt ut? Har du rådfrågat veterinär?
Mitt sto fick e liten sådan bula precis innan fölning framför juvret när mjölken kom igång, men inte alls i den här storleken...

Ser ut som ödem. Jag skulle kolla med veterinär nu när det är så nära fölning om inte annat.

Stoet jag har innakorderat här var mkt svullen i bakbenen det sista veckorna på dräktigheten men dom sista dagarna så försvann det och hon fick ödem under magen istället. Det är inget farligt och går bort när dom fölat.

Kan du trycka fingrarna mot och fingeravtrycken stannar kvar? Det är Ödem.Beror på att de inre organen inte riktigt orkar med i slutet innan fölning och därför samlar hon vätska i kroppen,detta är ganska vanligt.Ser väldigt mycket ut dock,har inte sett så mycket innan.Jag tycker att du ska kontakta en veterinär.

Det kan även vara en annan sak, som tyvärr inte är så bra, isåfall. Har hon svårt att röra sig?
För jag har sett något liknande, och då var det separerade bukmuskler. Den hästen hade oerhört svårt att röra sig (vägrade i princip att gå).
Fick intensivvårdas i Helsingborg, och förlösas med kejsarsnitt, så hoppas att det är ett ödem.
Det här med separerade bukmuskler är såklart väldigt smärtsamt, så isåfall borde du märka på hästen att hon mår urdåligt. Så verkar hon i övrigt OK, så är det säkert ödem!

Mitt sto gick 18 dagar över tiden och såg ut ganska precis som din mot slutet. "Hänget" försvann helt några dagar efter fölning.
Har ingen jättebra bild, men här syns det litegrann:
090416a.jpg

Inte häst här men...

På mitt jobb hade vi för ett tag sedan en kossa som hade sådan svullnad under hela magen ända fram till frambenen. Frågade vet. o han sa att det är ofarligt, att vissa samlar massa vätska under dräktigheten. (lika med människor osv) o att svullnaden går ner efter i hennes fall kalvning.

I kossans fall klippte jag hela magen o har sen smort henne med liniment i samband med mjölkning under hela magen tills svullnaden nu gått bort. Detta ökar ju blodcirkulationen o hjälper kroppen att snabbare transportera bort slaggprodukterna o vätskan.

Du behöver inte vara orolig, det är ganska vanligt med ödem under buken på en del ston, jag har haft det flera ggr på ett av mina ston och alla fölningar har alltid gått bra. Ödemet är borta 5-7 dagar e. fölning

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: Karro-Lina
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 040
Senast: Puffindog
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 859
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V