Dräktigt sto med förtidig mjölk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bellmondo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 6 310
Sv: Dräktigt sto med förtidig mjölk

Usch vad trist att hon kastade... Men mitt halvblodssto fick också tvillingar när hon blev igångsprutad, så jag tror nog att risken är större för tvillingar då... i alla fall blev det så för mitt sto. Hon kollades på dygn 18, 30 och dygn 90, ingen av gångerna såg veterinären att hon väntade tvillingar, det märkte jag när hon fölade... Hon gick trots allt tiden ut (fölade på dygn 326) båda fölen var lika stora, men bara ett överlevde.

Men nästa gång går det bra ska du se! Tröstkram!

Fy vad hemskt! Lider verkligen emd dig..

Vem var fadern till fölen? Hår hoppas att hon kan få ett fint föl nästa år istället! Tröstkramar..

Usch va tråkigt. Hoppas att de går bra för dig att få stoet dräktigt igen.

*tröstkramar*

Sitter nog snart i samma sits. Stoet som har 10 v kvar till fölning droppar mjölk, lyfter på svansen och är väldigt irriterad, står inne på övervakning nu. Hoppas allt går väl med hästen bara, det är förbannat tråkigt när man väntat så länge och allt flutit på...

Usch vad trist... :(

Men alltså en fråga, innan dom kastar, dom fyller alltså juver och producerar mjölk innan då?

Jag är så himla orolig över min kicka nu då någon influensa lr något måste kommit till oss :(

Dom har varit snoriga ett tag två av hästarna iaf (Mitt dräktiga och syrrans ponny) och ponnyn har hostat ett tag och nu har min satt igång med hostning. Usch, är så orolig att det kan vara något dumt.

Ska iaf låta dom gå med täcken och hålla dom varma och hoppas på att dom blir bättre, ska köpa en temp imorgon och kolla deras temraturer, vad ligger normalt? :S

Tack!

Nej, så tråkigt!!:cry:

Jag känner verkligen med dig och ditt sto, jag råkade ju ut för samma sak förra året, i månad 8. Det är otroligt jobbigt och ledsamt.
Men du får glädjas över att ditt sto mår bra, och hoppas du orkar ta nya tag till våren!

Usch, att läsa detta river upp en hel del känslor:(

*Kramar i massor*

Usch vad trist... :(

Men alltså en fråga, innan dom kastar, dom fyller alltså juver och producerar mjölk innan då?

Jag är så himla orolig över min kicka nu då någon influensa lr något måste kommit till oss :(

Dom har varit snoriga ett tag två av hästarna iaf (Mitt dräktiga och syrrans ponny) och ponnyn har hostat ett tag och nu har min satt igång med hostning. Usch, är så orolig att det kan vara något dumt.

Ska iaf låta dom gå med täcken och hålla dom varma och hoppas på att dom blir bättre, ska köpa en temp imorgon och kolla deras temraturer, vad ligger normalt? :S

Tack!

Det behöver inte få juver och producera mjölk innan de kastar som mitt sto gjort. Det är ett tecken att ta kan kasta snart, men ibland märker man ingenting på stoet.

Önskar dig all lycka att det går bra för ditt sto.

Nej, så tråkigt!!:cry:

Jag känner verkligen med dig och ditt sto, jag råkade ju ut för samma sak förra året, i månad 8. Det är otroligt jobbigt och ledsamt.
Men du får glädjas över att ditt sto mår bra, och hoppas du orkar ta nya tag till våren!

Usch, att läsa detta river upp en hel del känslor:(

*Kramar i massor*

Tack för din medkänsla// Bellmondo.

Hon var betäckt med First Wish. Stoet är kolsvart och den friska fölungen som kom ut var svart med 4 vita halvstrumpor.... snyft.

Jag kommer nog att betäcka henne igen med First Wish, men det känns tveksamt just nu då jag inte vill utsätta henne för mer obehag.

// Bellmondo

Sitter nog snart i samma sits. Stoet som har 10 v kvar till fölning droppar mjölk, lyfter på svansen och är väldigt irriterad, står inne på övervakning nu. Hoppas allt går väl med hästen bara, det är förbannat tråkigt när man väntat så länge och allt flutit på...

Fick ett tips från någon annan här på tråden att man ev. kan hindra sammandragningar med ventipulmin. Kolla med din veterinär. // Bellmonod

Frågan är bara om man ska försöka hindra det? Förmodligen är det väl ngt fel på fostret eftersom hon inte behåller den, den kan ju vara död redan..? Tack för tipset ändå.

Frågan är bara om man ska försöka hindra det? Förmodligen är det väl ngt fel på fostret eftersom hon inte behåller den, den kan ju vara död redan..? Tack för tipset ändå.

Jag håller tummarna för att det skall gå bra. Skriv gärna om hur det går. // Bellmondo

Jag beklagar din förlust och lider med dig!:cry:
Och dessutom en sådan vacker fölis, svart med 4 vita strumpor är ju så nära idealet (i alla fall mitt!) man kan komma!

Okey, ja jag är riktigt orolig för att det är något..

Idag fick hon och kamraten täcken på sig, för och hålla dom varma :D
Nu får vi hoppas på det bästa.

Vet kommer ju ut den 27:e februari och ska ge ny virusabort spruta samt stelkramp-influensa med tror jag, han tyckte man kunde göra det då istället för en månad innan fölning. Kanske för att jag ska slippa ta ut han då för att bara ge henne en sådan? Aja, en månad dit iaf.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 122
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 342
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka