Dräktigt sto-kanske tom....

Ela

Trådstartare
Jag skickade i väg mitt sto på betäckning och enligt uppgift var hon betäckt 15 och 17 juni, sedan brunstade hon om och betäcktes om vid denna brunst detta borde ju ha varit i slutet på juni.
Jag plockade hem henne och kollade dräktighet runt dygn 30 med ultraljud och stoet var dräktigt.
Hon har haft föl vid sidan som diat fram till årskiftet.
Nu väntar jag på föl men börjar oroa mig för att hon är tom :crazy: hon har inte sätt några juver och jag märker inge andra tecken på en närstående fölning. Förutom en STOR mage, men det kan man ju få av mat också :angel:
Juvren är väl något större än innan hon fick fölet förra året, men det har inte skett någon markant förändring. Juvret är ofta större på morgonen för att sedan skrumpna ihop under dagen..
Hur kollar man lättas dräktighet på ett sånt här sto?? Kan vet gå in och känna?? Eller bör man inte störa i onödan?? Kanske bara att ha is i magen och vänta. :confused:

Nån som har nåt tips??

Sv: Dräktigt sto-kanske tom....

jag tror att det bästa är att du kontaktar veterinär och låter h*n avgöra tillvägagångssätt. Men jag skulle tro att rektalisering är det bästa (enda?) sättet att avgöra dräktighet just nu...

har samma bekymmer mitt sto är betäckt den 29 juni inte några tecken på henne fut sparkar i magen. Hon hade i går koliksymtom men hon hetsåt hela tiden och låg ner och stönade. Hon har bara en bula innan juvret på morgonen men inget i spenarna hur länge ska det ta innan hon fyller juvren? går hon tom eller är det så när det är hennes 1a föl :banana:

Det går ju att ta blodprov och kolla halten av östronsulfat. Då får du veta om där finns ett levande föl.
Det gjorde jag på ett av mina ston, som visade sig vara: icke dräktig... :smirk:
Fast det tar nog någon vecka att få provsvaret.

Fast man kunde inte kolla på blodprov så sent i dräktigheten enligt vet.
Jag (vetrinär alltså) kollade mitt sto idag som skulle ha varit på 340 dygn. Rund är hon men visade inga tecken annars.
Hon var tom. Vet. undersökte rektalt.

Har ju vakat ett tag nu, men misstänkt att hon var tom eller att något var fel, så det är klart trevligare att hon var tom än att nått var galet....
Trodde abslut hon skulle föla för några nätter sen då hon var svettig runt sadelgjordsområdet då jag kollade till på kvällen och tänkte nöjt att "då var hon dräktig ändå och nu ska hon föla"
Men inget kom:( Hon låg ner endel på natten och stönade och fes:mad: men inget föl kom iallafall.

Händer det att ston blir skendräktiga efter att dom resorberat<??

Jeanette

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i Maj i år, väldigt mager o undernärd ( 4 år ) misstänkte till en början att hon kunde vara dräktig pga att hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025