Dräktigt mjölkdroppande sto.

asterix_zaphir

Trådstartare
Mitt sto har gått ca 338 dygn idag. Igår bröjade mjölken droppa. Hur länge kan de gå så utan att det är någon fara för antiropparna i mjölken till fölet.

Sv: Dräktigt mjölkdroppande sto.

Hej!

Vet inte svaret på din fråga, men mitt sto rinner mjölken på i ca 1vecka innan fölning och ingen av hennes föl har då haft ngn brist eller varit dålig. Detta är säkert väldigt induviduellt från sto till sto. Men det kan ju också vara så att stoet inte släpper sin riktiga rå mjölk förrns vid fölning:idea:

Vet inte, men det vore trevligt att höra fler spekulera.

Mitt sto har gått ca 338 dygn idag. Igår bröjade mjölken droppa. Hur länge kan de gå så utan att det är någon fara för antiropparna i mjölken till fölet.

enligt en duktig veterinär i mina krokar så gör det inte nått det är inte riktig råmjölk förrens dom har fölat så det gör inte nått mitt sto stod så i 2 dagar men vet andra som stått längre.:)

Tack för era svar:laugh:
Det verkar lovande. jag ringde till SLU idag och frågade de men de hade inga direkta svar att ge, de tyckte jag skulle ringa ett stort stuteri och fråga där.
Men i alla fall sa de att så länge inte mjölken är klibbig trodde de att det inte var någon fara.
Hoppas hon fölar snart.

Men så är det faktiskt inte. Det var vad jag läst o hört också. Men sen var jag på föreläsning på strömsholm i mars o då sa dem att läcker stoet bör man ta en foalcheck när fölet är 24 timmar för att se om det finns tillräckligt med antikroppar.

Jag har dessutom en refraktometer som jag mäter mo o kv på mina dräktiga. Börjar ca 10 dygn innan beräknad fölning.
Antikropps halten börjar stiga redan upp till 14 dagar innan fölning. Min ena hade över godkänd gränsen i över en vecka innan fölning. Sista dygnet läckte hon o då skönk det från 23 till 17 på ett dygn. Gränsen går vid 15. Så visst kan råmjölken rinna bort.
Nu ökade den något vid fölningen, men hade hon fortsatt att läcka så hade det inte ökat upp över gränsen.
Ta en foalcheck...varför riskera att fölet får en dödlig infektion?

Jag skulle också ha tagit en foalcheck sen när fölet är fött.
Mitt sto droppde mjölk lite till och från 10 dagar innan fölningen ungefär. Det droppade inte mkt alls, föruom sista 4 dagarna ungefär. Men det rann aldrig, bara dropp. Och det var ingen klibbig mjölk.
Ut kom sen lilla fölis, och han var mkt stark och pigg! Jag frågade vår avelsvet. om hon tyckte jag behövde kolla antikropparna på honom, men hon skulle inte ha gjort det om det var hennes egen. Så jag gjorde inte det.
När han var 11 dygn så var vi till Ultuna pga att han fick kolik som vi inte kunde häva på hemmaplan och tur var väl ändå det i oturen. För dom kollade antikropparna och han hade lite för lite av dom, så han fick blodplasma.

Hej!

Intressant. Mitt sto läcker mycket så fort hon rör på sig veckan innan fölning. (tror dock inte att det var så klibbigt, var nu 3 år sedan hon fick sitt förra). Självklart hade man stand by läget på och råd frågade. Men, mina har dock inte behövt nå blodplasma, de har mått prima och lite till.

Men, som sagt beredskaps läget har man ju alltid utifall.

Tur? Ja, kanske. Eller så funkar bara just mitt sto så? Vi får se hur det blir på nästa.

Vad menas med Foalcheck? Vad gör de för undersökning/kontroll av då? :o

Veterinären tar ett litet blodprov o kan avläsa hur mycket antikroppar som finns i blodet. Är det för lite så ger man blodplasma till fölet. 50% av alla föl har för lite antikroppar....
Det fick jag lära mig på föreläsningen jag var på i mars på strömsholm.

KL
Mitt sto läckte rätt rejält, var kladdig på benen ca 1 vecka innan fölning, jag tog ut vet inom ett dygn och tog en foal check. Hon hade under lägsta värde så hon fick plasma, hon var jätte pigg men hade inte klarat minsta lilla infektion så det kändes onödigt att chansa. Efter första plasma kuren tog vi en ny foal check värdet var bättre men inte tillräckligt så hon fick plasma en gång till. Allt detta på ett föl som var pigg och glad, man kan alltså inte se om de har tillräckligt med antikroppar eller inte, så är man osäker är det väldigt lätt att kolla.

Kan "hemmavetrinärerna" också ge blodplasma eller måste man köra till djursjukhus?

Min hemma vetrinär kommer från Ultuna, de satte dropp och matte agerade droppställning, alltså följ galopperande föl runt boxen i över 1 timme, sen klippa bort fäste och ta ur dropp. Det går men är lite nervöst då man måste se till att det droppar lagom och inte åker ur.

Tack så mycket för upplysningen :), finns det de som gör sk foalcheck på alla sina föl alltid?

Kanske tur man får ett mindre föl, stoet i fråga är en isis. Det blir nog jag tar ut vet så de får kolla.

Vad skönt!!! Grattis!!

Bellini:
Stora stuterierna brukar inte bara göra foalcheck utan många av dem har tagit för vana att ge plasma åt fölungarna via munnen inom de 12 timmarna istället. Lite smidigare än dropp.
Fast det är nog mest trav o galoppstuterierna som gör det. Så mycket pengar inblandat o en påse plasma är en droppe i havet jämfört med sjuka fölungar. De tar det säkra före det osäkra.

Jag tror att det blir vanligare o vanligare att vanliga uppfödare också tar foalcheck medans många inte ens har en aning om att fölen föds helt utan eget immunförsvar.

asterix_zaphir:
Det bästa är att ringa en stuterivet eller seminstation för de har ofta hemma. men vanliga hemma vettar brukar inte ha plasma liggandes för det är dyrt o håller inte så länge.
Har man ett sto som hade dåliga värden året innan o man var tvungen att ge plasma då...då skulle jag be vetten skriva ut plasma åt mig när stoet stelkrampsvaccineras en månad innan fölning.Sen skulle jag ge det i munnen istället för dropp som är en rätt jobbig historia. Då slipper man betala vetten 2 ggr o kommer billigare undan. MEN man kan ändå komma att behöva ta ett foalcheck.

Billigaste av allt är nog att köpa sig en refraktometer o kolla antikroppsvärdet i råmjölken själv (1200:-+moms). Då kan man följa värdet i tex 12 timmar o se att det är ok. Jättelätt o kräver ingen vet o inget foalcheck.
Är dvärdet för lågt så fixar man plasma.

Jag ska spara till en refrektometer till nästa år. I år hade vi en otrevlig historia med ett föl som gör att jag aldrig mer vill sitta i den sitsen att inte veta om mjölken är tillräckligt bra el ej. Att ägaren sen valt att inte göra foalcheck gör inte saken bättre:(

Och jag tror nog att vi ibland blir överdrivet hysteriska med alla tekniska hjälpmedel, när naturen i de allra flesta fall ser till att ordna det tillräckligt bra.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 278
Senast: Alexandra_W
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
888
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka