Sv: Dräktighetsundersökning?
Det är lite olika, men iregel har man en veterinärkostnad på sitt sto runt 1500-2000:- däri ingår de u-ljud som görs för att kolla äggets tillväxt innan själva semin samt oftast dräktighetskoll runt sisådär 15 dygn (varierar lite) hos vissa ingår även koll på 30 dygn om man betalar dräktighetsavgift istället för språng.
Om man har en kunnig veterinär så kan han/hon redan runt 17/18 dygn göra en rektal undersökning och då känner de på livmodern. Kan därav avgöra. Vi brukar uljuda runt 15 dygn om det är språngavgift (vi har egen hingst hemma att sedan kolla brunst på ston med.) De ston vi betalar dräktighetsavg. på 30 dygnet brukar vi låta stå kvar på stationen och kollas samt sen tas hem. Sedan brukar vi ta ut veterinären på höstkanten alt. om nån ska betalas på 90dygn så försöker vi pricka in det och antingen gör rektal el med uljud. Blodprov kan inte göras så tidigt hmmm har för mig att det är tidigast runt 45 dygnet om du kollar psmg halten i blodet . har dålig koll på det. Enda gången vi har tagit blodprov så var det på barnens lilla shettis som är förliten att kolla via ändtarmen och vi befarade en tjuvbetäckning då hon fick följa med den andra shettisen till hingshållaren och där smet ur sin hage och hittades inne hos hingsten... Men hon var inte dräktig! Det blodprovet var ganska dyrt har jag för mig. runt en 7-800:- om jag inte minns fel.
För den nyfikne kan jag påpeka att man ganska tidigt kan höra fostervattnet.. mellan 60- 90dygn hörs det tydligt, lite olika på märrarna när man kan höra. Många påstår hokuspokus, men var på en föreläsning och frågade den veterinären som höll med mig till fullo. Vår veterinär här hemma undrar fortfarande vad jag lyssnar efter, men jag har hittills inte haft fel. (jag har lyssnat och sagt vad jag trott sen har hon kollat direkt efter.)
Fram på vårkanten kan man prova att med knuten hand ganska hårt trycka in handen i buken från sidan det är svårt om de är dräktiga då är magen spänd. om de är tomma så kan man trycka djupt in.. Det sistnämnda är tips från en shettis uppfödare som lärt sig detta av sin veterinär...