Dräktighetsundersökning?

Atlas

Trådstartare
Det är ju många som kollar dr väldigt ofta. Ingår det i eran seminavg då? Har precis fått räkningen fr ATG - 706kr för en vanlig u-ljudundersökning...Ska man göra det 4-5ggr blir det ett dyrt föl. Om man tar blodprov istället när kan man göra det? Och är det lika kostsamt? El finns d något annat sätt? "Förr" i tiden kom vetr hem o kände på våra ston men d är väl antagligen förlegat nu :smirk:

Sv: Dräktighetsundersökning?

Dräktighetsundersäkning/ultraljud ingår i stations- och vetr- avgiften ofta fram till ett visst datum tex slutet av augusti.
Man kan ju också ta ut en veterinär som har ultraljudsapparat.
Man kan åka till närmsta seminstation, ett vanligt pris som jag sett verkar vara 300:- för UL-undersökning.
Även min vetr som kommer hem till stallet tar 300:-
Man brukar kolla på 16-18 dgr. Sen runt 30-42 dgr för att om det resorberat kunna seminera/betäcka om. Sen en koll vid 90 dgr om man har 90 dygns-avgift eller om man tex vill lägga en foster/föl-försäkring. Vissa bolag kan man teckna från 45 dygn har jag läst här, dock vet inte jag vilka.
Vid 90 dygn kan ju även vetr. känna på stoet.
Innan det tror jag det är för litet eller ligger för långt ner.

Det är lite olika, men iregel har man en veterinärkostnad på sitt sto runt 1500-2000:- däri ingår de u-ljud som görs för att kolla äggets tillväxt innan själva semin samt oftast dräktighetskoll runt sisådär 15 dygn (varierar lite) hos vissa ingår även koll på 30 dygn om man betalar dräktighetsavgift istället för språng.
Om man har en kunnig veterinär så kan han/hon redan runt 17/18 dygn göra en rektal undersökning och då känner de på livmodern. Kan därav avgöra. Vi brukar uljuda runt 15 dygn om det är språngavgift (vi har egen hingst hemma att sedan kolla brunst på ston med.) De ston vi betalar dräktighetsavg. på 30 dygnet brukar vi låta stå kvar på stationen och kollas samt sen tas hem. Sedan brukar vi ta ut veterinären på höstkanten alt. om nån ska betalas på 90dygn så försöker vi pricka in det och antingen gör rektal el med uljud. Blodprov kan inte göras så tidigt hmmm har för mig att det är tidigast runt 45 dygnet om du kollar psmg halten i blodet . har dålig koll på det. Enda gången vi har tagit blodprov så var det på barnens lilla shettis som är förliten att kolla via ändtarmen och vi befarade en tjuvbetäckning då hon fick följa med den andra shettisen till hingshållaren och där smet ur sin hage och hittades inne hos hingsten... Men hon var inte dräktig! Det blodprovet var ganska dyrt har jag för mig. runt en 7-800:- om jag inte minns fel.

För den nyfikne kan jag påpeka att man ganska tidigt kan höra fostervattnet.. mellan 60- 90dygn hörs det tydligt, lite olika på märrarna när man kan höra. Många påstår hokuspokus, men var på en föreläsning och frågade den veterinären som höll med mig till fullo. Vår veterinär här hemma undrar fortfarande vad jag lyssnar efter, men jag har hittills inte haft fel. (jag har lyssnat och sagt vad jag trott sen har hon kollat direkt efter.)
Fram på vårkanten kan man prova att med knuten hand ganska hårt trycka in handen i buken från sidan det är svårt om de är dräktiga då är magen spänd. om de är tomma så kan man trycka djupt in.. Det sistnämnda är tips från en shettis uppfödare som lärt sig detta av sin veterinär...

I min seminavgift ingick dräkt.koll, men jag valde att köra till en mycket närmare veterinär. Han tar 450:- för en koll. Det går fort och han är otroligt bra på det.

Mmm, det verkar vara dyrt att bo i x-län. Det känns väl extra tungt eftersom hon ej var dr så nu är hon hos hingsten igen. Och ett har jag på seminstation, får väl kolla hur många som ingår däruppe, fniss. Men 700kr för några minuter??? dessutom fick vi vänta jättelänge innan vi fick komma in!

450 spänn är inte så illa för totalt 10 minuter heller. Och då räknar jag från när jag körde in på plan tills jag körde ut! Inkl. undersökning och betalning... :D

Oj vad dyrt!

Jag har kompispris dvs kostar inget alls men jag vet att hon tar 300:- i vanliga fall. Ta ut den veterinär du brukar anlita, det brukar bli betydligt billigare än på klinik.

Min "vanliga vetr har inte u-ljud, och alla andra jag ringde hade d inte heller. Verkar bara vara ATG här runt Gävle...706kr, det kan jag inte smälta, visst är det dyrt???

Dom svarade att dom inte hade, ska jag vara dum o börja ringa runt i morrn igen kanske? Man skulle kunna kolla i Hälsingland med.. Det vore toppen m lite billigare. Det finns inte hos travfolk tro?

Verkar konstigt att ingen i närheten skulle ha. Här ute har i princip varenda veterinär tillgång till ultraljud, även distriktarna.

Jag tycker inte att du är dum om du ringer igen - det skulle jag absolut gjort!

Det här är kanske lite långsökt....men kolla de seminstationer som finns i närheten, vad de har för veterinärer. En del stationer skriver ju tom ut det på sina hemsidor.

Hej!

Har PM:at dig.

Mvh Malin

Jag har ett par bekanta som bet. 970kr för ett UL. Det kallar jag dyrt. Har sett att Nordpost säljer UL. Är det någon som har erfarenhet av dom?Man kollar stoet fast utanpå på någe vis.

Liknande trådar

Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·
C
Avel Skulle vilja ha lite hjälp av er avelskunniga i ett beslutsfattande.. Mitt sto ska kollas på 40 dygn den 17/8. Enligt stationen så...
Svar
4
· Visningar
1 181
Senast: Cessan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka