Dräktiga ston..

Sv: Dräktiga ston..

Det är högst olika skulle jag tro men mitt nuvarande sto (som ju du känner ;) ) har visat lite irritation mot magen några gånger sen ett par veckor tillbaka. Hon har nu gått ca. 150 dagar, dvs nästan hälften. Hon viftar till lite med bakbenen o biter lite i luften mot magen men med ganska små gester fortfarande.

Allmänt hormonstinn och något förändrad i allmänt beteende har hon dock varit från första dräktighetsmånaden.

Så höll Skruttan på igår,och hon har gått runt 80 dgr nu.. :crazy:
Viftade och slog med svansen,verkade allmänt irriterad mot magen..

Trodde lite på kolik först,men inga övriga tecken syntes och inget mer hände än detta under ett par minuter..
Så kan det har varit irritation redan eller?

Mitt ungponnysto (3 år, första dräktigheten) har varit märkbart sur och irriterad de senaste två dagarna. Hon är 134 dagar gången idag. Tror det är dräktigheten som gör sig påmind på nåt sätt, hormonellt kanske?, men jag vet såklart inte.

Men kan de känna av det så tidigt som mitt sto?
Eller var det bara nått annat som irriterade?

Ingen aning! Men det borde väl vara som för folk i allmänhet, vissa får mycket besvär andra inte...somliga blir sjukligt illamående andra märker knappt att de är gravida. Borde vara nåt liknande med hästar. Annars kan man ju misstänka en lindrig kolik kanske?

Francess skrev:
Annars kan man ju misstänka en lindrig kolik kanske?

Jo,iof.De äter ju rätt mkt med äpplen just nu,och ganska nyligen gått över på hösilage mer istället för hö,så visst,det kan ha varit en magknipshistoria som varade i ett par minuter bara..

fölen i magen är ju inte så mycket att skryta med innan ca 5-6 månaders ålder, det är ju då dom faktiskt börjar växa till och inte bara se ut som små äpplen.
så irriterade på storleken kan stoet knappast vara, fast hormonerna kan ju spöka och få dom att tro att dom är Jättedräktiga! :D

mitt sto har nästan gått halva tiden
hon är förändrad gosigare å lite mer bastant i sig själv
mer irriterad på de andra hästarna å så var hon tokglad i körsbär i somras

Mitt sto skulle vara dräktig året runt. Hon har blivit underbart snäll och lugn och kelig.
Bara hon får MAT. Men de andra hästarna skall ingen mat ha, hon tar allt. Får mata mest inne nu.
Hon är gången nu112 dagar, Börjar synas på magen.
Kanske är det som på oss. 1 barnet syns det inte förrän senare i graviditeten. men 4 då kommer magen fort.
Hon trivs med livet just nu. hon är som en prinsessa

:smirk: tänkte på det oxå
hon är keligare mot mej
men så är jag oxå på nåt mer tillfreds
har själv inga barn antagligen har jag oxå mammakänslor :angel:

Min har också blivit en hel del keligare, men jag har inte kopplat ihop det med dräktigheten, jag trodde att det var som hon började tycka om mig *snyft*
Jag betäckte henne en månad efter att jag köpt henne, köpte henne som avelssto. Magen däremot börjar bli rund och fin, men det är nog mest maten. Hon är i 170:e dygnet

//Jenni

min är inte på 90 dagar än, men hon mår som en "prins", mammig till tusen mot de andra gnäggar och står i. FET har hon blivit också, står bara stilla och njuter av sitt tillstånd... Jag visste inte att de förändrades så, skall bli kul att följa.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 409
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård