Dräktiga ston 2014 del 2

Jag undrar också var den blivit av :( har letat överallt och flera ggr . Finns inte ens ett spår. Tycker att något borde finnas kvar :/

Hur vanligt är det numera med tvillingar på semin?
Min kompis sto var enorm o fick ett väldigt litet föl.

min ser inte så stor ut på...håll.
Äter dåligt tycker jag. Tur att hon var lite tjock.
Inget färdigt juver eller bäckenband.

Hur vanligt är det numera med tvillingar på semin?
Min kompis sto var enorm o fick ett väldigt litet föl.

min ser inte så stor ut på...håll.
Äter dåligt tycker jag. Tur att hon var lite tjock.
Inget färdigt juver eller bäckenband.

Vilket dygn är ni på nu Axel? Jag har fått tvillingar en gång via semin, inget som upptäcktes trots två ultraljud, det blev en överraskning sedan...

Vilket dygn är ni på nu Axel? Jag har fått tvillingar en gång via semin, inget som upptäcktes trots två ultraljud, det blev en överraskning sedan...
Överlevde de?
Vi 'r på dygn 319.
Har börjat tempa henne.

Har missat att även @ Nightwish ´s har kastat. Beklagar. verkligen:cry:
Jag har dagligen tittat runt i hagen om där ligger ngt, men har även packat en liten väska.

det känns lite trist att vara så sen för nu är magar eller juver inte lika spännande.
Kan fortfarande ej föra över bilderna från mobilen:o

Överlevde de?
Vi 'r på dygn 319.
Har börjat tempa henne.

En överlevde, han är 14 år och kvar än hos mig :D han blev liksom en gullegris för oss, så liten som han var... Men han blev stor! 165 cm hög och väldigt rejält bygd, rumpa som en nordsvensk har han, han är efter Opius.

Dygn 319, det närmar sig! ;)

Jag undrar också var den blivit av :( har letat överallt och flera ggr . Finns inte ens ett spår. Tycker att något borde finnas kvar :/
Jag har varit med om ett sto som kastat sent i dräktigheten, och där hade förmodligen räven försökt ta fostret. Vi hittade det en bra bit utanför hagen av en ren händelse, men då visste vi också att stoet kastat pga blodiga spår på stoet och en veterinärundersökning. Så det är inte helt omöjligt att något djur släpat bort det en bra bit innan du upptäckt det, tyvärr.
Tråkigt att det blev så :(

Alltså, är det någon här inne som har erfarenhet av något sto som fyllt på sen dvs samma dag typ som fölningen? Min är ju på dygn 350 idag och har inget juver. Vi har slapp vulva, släppta bäckenband, haft förvärkar i 4 veckor, kliar/trycker svansen mot väggen etc. Men inget juver :banghead: Jag har ju läst att det inte är helt ovanligt att förstagångare fyller sent. Någon som själv har en erfarenhet av detta? Nojjig! Blir ju extra nojjig när ett par här inne fått så tråkiga besked. Min bör inte ha kastat och hade hon gjort det borde jag sett det med tanken på hur hon stått i hagar etc men man kan aldrig vara säker men visst börjar man bli orolig! Så någon som vill lugna mig? :o

Alltså, är det någon här inne som har erfarenhet av något sto som fyllt på sen dvs samma dag typ som fölningen? Min är ju på dygn 350 idag och har inget juver. Vi har slapp vulva, släppta bäckenband, haft förvärkar i 4 veckor, kliar/trycker svansen mot väggen etc. Men inget juver :banghead: Jag har ju läst att det inte är helt ovanligt att förstagångare fyller sent. Någon som själv har en erfarenhet av detta? Nojjig! Blir ju extra nojjig när ett par här inne fått så tråkiga besked. Min bör inte ha kastat och hade hon gjort det borde jag sett det med tanken på hur hon stått i hagar etc men man kan aldrig vara säker men visst börjar man bli orolig! Så någon som vill lugna mig? :o
Hej. Mitt föl kom ju på dag 345 och var alldeles för liten och svag så det är nog bara bra att din kniper tills fölisen är klar. Vad menar du med inget juver? Min hade lite större juver någon månad innan men ingen mjölk, bara genomskinlig vätska som kanske ngr dagar före gulnade lite men fortfarande tunn. Två dagar före cirka var det en kraftig rörelse från magen på natten. Måste varit fölet som vände sig för så liten hon var kan hon knappast ha sparkat. Natten före låg hon inte ner och sov. Lade sig men reste sig nästan direkt. Samma dag hade hon lite lägre temp, ville in i boxen när jag tog in henne från hagen. Visade inga tecken alls på hela kvällen tills hon cirka 20:30 lade sig ner och fem minuter senare gick vattnet och sen kom lilla fölet. :) Håller tummarna att ditt föl kommer ikväll/natt! :)

Hej. Mitt föl kom ju på dag 345 och var alldeles för liten och svag så det är nog bara bra att din kniper tills fölisen är klar. Vad menar du med inget juver? Min hade lite större juver någon månad innan men ingen mjölk, bara genomskinlig vätska som kanske ngr dagar före gulnade lite men fortfarande tunn. Två dagar före cirka var det en kraftig rörelse från magen på natten. Måste varit fölet som vände sig för så liten hon var kan hon knappast ha sparkat. Natten före låg hon inte ner och sov. Lade sig men reste sig nästan direkt. Samma dag hade hon lite lägre temp, ville in i boxen när jag tog in henne från hagen. Visade inga tecken alls på hela kvällen tills hon cirka 20:30 lade sig ner och fem minuter senare gick vattnet och sen kom lilla fölet. :) Håller tummarna att ditt föl kommer ikväll/natt! :)

Jo det är så jag försöker tänk :) dags att baka färdigt tycker jag. Men absolut, hellre att hon går länge och att den blir klar.

Alltså hon är endast svullen framför juvret och något större (men man skulle inte säga speciellt mycke) runt spenarna men det är som sagt ytterst lite. Dock finna det vätska i detta typ obefintliga juver för trycker man lite på spenarna så får man ut en klar/gulaktig vätska men det är det liksom.

Blev inte föl i heller. Bara att ha is i magen och vänta. Den borde ju dyka upp någon gång :)

Jag kan bara svara med vad jag läst här:angel: men det verkar som inte alla fyller på innan utan just vid fölningen.
Jag tror att jag föredrar det än att de läcker eller t o m sprutar bort råmjölk.

din är nog nära att se dagens ljus.

Mitt sto fick aldrig speciellt stort juver, dock vaxproppar nästan i en veckan innan fölning. Även efter fölning så var juvret rätt litet.

Någon mer än jag kvar nu? Cirkua du skulle väl få sent eller minns jag fel? Jag var ju inte beräknad sist men hästen vill ju hålla mig på sträckbänken så länge som möjligt tydligen. 348 dygn idag. ;)

Jag är kvar, och kommer vara kvar sist av alla gissar jag :p
Dag 215 idag :banghead:

Började dagen med ett rejält skrämselskott då damen stod som en potta skit i hagen. Kraftig värme på alla fyra hovar :crazy:
Fick in henne i stallet, spolade fötterna med kallt vatten och avvaktade.
Nu ikväll e hon sitt vanliga tjuriga jag igen så hoppas jag hittade henne i god tid.
Nu blir det box ett tag iaf och sen får hon gå i vinterhagen. Inge mer bete för den här damen. :down:

Min har gått från ingenting i juvret igår (tisdag) till att det går att mjölka ut mjölk som har 18 på reffen (det ska upp över 25 för att jag ska vara nöjd, helst 30). Hon är installad för första natten och jag ska försöka få en blund i ögonen och sen åker jag ner till Skåne (där pålla bor) imorgon. (intressant att jag missar min egen flytt som sker på fredag, skulle haft kombinerat flyttkalas och födelsedagsfest då). Jag hade räknat med att hon går minst 335 dagar, men vi får väl se. Idag är det 328 dagar.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama