Dräktiga ston 2014 del 2

Blir helnervös... Så här ser mitt stos (förstföderska) juver ut på dygn 309 (bild 2).... Det är ju tre veckor kvar! Hon droppar och är sprängfylld, vad ska jag tro? Vissa ston får ju "alltid" för tidigt, hon kanske hör till dem? Jag hoppas hon går 320 dygn i alla fall. Men jag är tveksam... hon är så spänd i sitt juver så hon står och lyfter bakbenen utåt ibland... Magen på första bilden, hon är den mörka hästen, inte den nyfikna fuxen :D
Nobby309dgr.jpg

Nobbydygn309.jpg

@Rox min förstföderska fölade på dygn 316 efter att samma dag ha börjat droppa. Min bok säger att om de börjar droppa så bör det inte vara lång tid kvar (alternativt att något är fel).

Jag har en som börjar droppa vit mjölk 14 dgr innan fölning. Det är inte vanligt, men det finns sådana ston.

Jag håller helkoll nu! Mina vaknätter har börjat.... Sedan hoppas jag att det är som Poff har varit med om, 14 dagar till tack! ;)

Herrejösses:D
Min ligger långt efter.
Är bäckenbanden också slappa?
Ser ut så av det man kan se.

Guuud så spännande:)

• Gilla
Reactions: Rox
Jag blir lite fundersam på P, på midsommarafton gick hon upp i skogshagen alldeles själv, de andra var kvar långt borta ute på vallen. Det har aldrig hänt tidigare, hon och Märta är som ler och långhalm. När P försvann in bland träden var jag bara tvungen att gå och kolla, men det var inget föl på gång :)
Undrar om hon bara ville ha en stund för sig själv eller om hon rekade efter en bra plats att föla på ;)

Allt lugnt här ännu, men idag droppar det vit mjölk... Hon är under konstant uppsikt! MEN jag är lugnare nu, för jag hade snurrat till det i dräktighetens början... Tittade på alla papper från seminstationen inatt, eftersom jag varit vaken hela natten :cool: och det är inte 12 juli som de 330 dygnen har gått utan det är den 6 juli :D vilket innebär att hon idag är på dygn 316, tack för de extra 6 dygnen! :bow: så då är det ju det "bara" två veckor för tidigt, om hon fölar nu, vilket jag är övertygad om att hon kommer att göra inom ett dygn. Så nervöst nu!

Inget föl här. Tror snart hon är tom och bara låtsas . Brukar föla runt 323-236 och är idag på 336 dygn .....
Då är vi exakt lika i tid - 336 dygn här med. Tom är hon då inte, men allt har stått stilla sista veckan. Juvret är stort, men sista snutten på spenarna är inte ifyllda, två av fyra på kalktestet, fortfarande genomskinlig mjölk.

Vi är på dygn 342 och nu vill jag officiellt ha föl. Från nästa vecka går jag på ett annat schema så det skulle vara tacksamt med ett föl innan dess. Det känns dock långt borta, vi har inte ens ett juver. Har i och för sig hört att det kan gå på några timmar på förstföderskor så jag lever väl på det hoppet i alla fall. Tyvärr slopar hon planerna jag hade att betäcka om vilket känns väldigt, väldigt tråkigt. Blir det inget föl inom typ 2 dgr så betäcker jag inte om då jag inte vill ha föl så mycket senare än i år tyvärr!

Jag har fått föl nu! I natt vid halvtvåtiden föddes ett stoföl! :bump: efter Sir Oldenburg - Lá Acteur. På dygn 317 blev det. Allt gick bra men har problem med att få henne att dia själv, då hennes mamma tjuter och småkickar när hon är där och letar, men när jag mjölkar ur henne somnar hon nästan :meh: Hoppas den biten löser sig väldigt snart! Annars har allt gått som det ska med efterbörd, tarmbeck, resa sig och lägga sig går också ganska bra :banana:

Lycka till nu alla som är kvar i väntans tider!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama