Dräktiga ston 2014 del 2

@dobbis Jag tror inte det är någon fara, hon står ju inte och sprutar helatiden, bara ibland när juvret kommer i kläm så att säga. Dessutom så skulle jag aldrig lyckas övertyga min mor om en sådan sak, tyvärr.

Ta ut vet , det går sjukt fort om den har fått för lite råmjölk. Jag förlorade en förra året då han var pigg och växte . När han var 14 dagar blev han trött och var snabb med att få ut vet. Han blev en månad gammal . Den sorgen både hos mig och mitt sto vill jag aldrig va med om igen. Så här blir alla föl testade. Har också en refraktometer men det beror på hur mycket fölet får i sig. Och hur mycket de tar upp i tarmen. Stoet läkte också bara lite.

Ärligt talat, jag tänker inte betala veterinärräkningar åt andra människor. Därför kan jag heller inte ta ut veterinären.

Dessutom så känns risken väldigt minimal just nu. Hon läckte några sprut runt lunch men nu kommer det nån enstaka droppe nån gång.

Vi fick ett litet hingstföl igår och det gick ganska bra. Märren hade väldigt dåliga värkar så det var i princip min mor som fick göra jobbet. Men båda är pigga och glada! Eller ja... fölungen är den tjurigaste vi har haft! Noll intresse av oss människor, men inte ett dugg rädd, vi är bara inte värdiga...

Legat lite tokigt i magen så benen ser ju ut som de gör. Annars har han lång fin hals och är väldigt typad och söt!

Min är bara på 316 dygn, men min stallägare som har klart mer erfarenhet än mig (jag har noll) med dräktiga ston tycker att hon idag helt plötsligt börjar se klar ut och att vi bör börja vaka. Har jag sagt att jag är nervös första gångs fölnings-matte..?

Är mjukare och svampigare bak (men jag gissar på att det ska bli mer), har vaxproppar/kristaller (jag har svårt att säga exakt vilket och det droppar så pass mkt att det inte hinner torka upp till det typ, men imorse sa stallägare att det var vaxproppar), droppar alltså en del mjölk, mjölken är på fingret nästan arla-mjölks-vit (arla mjölken på fingret är lätt genomskinlig med när jag jämförde hemma). Vad tror ni?

Vad gills som skillnaden mellan att det droppar mjölk och rinner där det är risk att förlora viktig råmjölk?

14448158911_0a60b7bacb.jpg

14265076417_850a8b15bb.jpg

14450397604_74a117ac59_z.jpg

Hade absolut vakat på det stoet! Svårt att säga exakt, de kan droppa några droppar och vara lite kladdiga på bakbenen men ser man att det sprutar strålar med vit mjölk (inte vit/genomskinlig) så är det helt klart i riskzonen.

Det sprutar inte när jag sett henne, men hon har bra med kladd på benen och det droppade sakta medan jag såg henne.
Mjölken var inte särskilt klibbig (tror någon här beskrivit att den nära klar/fölning kan/ska vara det?), men lätt klibbig (absolut i jämförelse med arla).

Jag är nervös matte, jag vakar absolut ;)

Min är bara på 316 dygn, men min stallägare som har klart mer erfarenhet än mig (jag har noll) med dräktiga ston tycker att hon idag helt plötsligt börjar se klar ut och att vi bör börja vaka. Har jag sagt att jag är nervös första gångs fölnings-matte..?

Är mjukare och svampigare bak (men jag gissar på att det ska bli mer), har vaxproppar/kristaller (jag har svårt att säga exakt vilket och det droppar så pass mkt att det inte hinner torka upp till det typ, men imorse sa stallägare att det var vaxproppar), droppar alltså en del mjölk, mjölken är på fingret nästan arla-mjölks-vit (arla mjölken på fingret är lätt genomskinlig med när jag jämförde hemma). Vad tror ni?

Vad gills som skillnaden mellan att det droppar mjölk och rinner där det är risk att förlora viktig råmjölk?

14448158911_0a60b7bacb.jpg

14265076417_850a8b15bb.jpg

14450397604_74a117ac59_z.jpg
Jag hade absolut vakat, inget av mina båda ston i år hade så fyllt juver innan de fölade som ditt sto har :)

Det sprutar inte när jag sett henne, men hon har bra med kladd på benen och det droppade sakta medan jag såg henne.
Mjölken var inte särskilt klibbig (tror någon här beskrivit att den nära klar/fölning kan/ska vara det?), men lätt klibbig (absolut i jämförelse med arla).

Jag är nervös matte, jag vakar absolut ;)
Titta på sidan 49 i denna tråd. Tog en del bilder bara någon timme innan mitt sto fölade, bilderna är tagna vid 22 tiden och hon fölade 23:52 samma kväll. Där finns även bild på mjölken. Kanske kan hjälpa dig något :)

Mitt sto är på dygn 307 (förstföderska) hon gör mig nervös! Hon har sprängfyllt juver med grå-vit vätska som hon är helklibbig av på insidan av bakbenen... Det trycks väl ut när hon ligger ner. Men inte kan hon väl redan? Jag har inte börjat vaka än, men inatt kunde jag inte sova, så jag var ut och tittade till henne ändå i hagen ;) för hon går ute än, min plan var att stalla in henne på nätterna om en vecka, men det börjar kännas som jag bör göra det redan nu :nailbiting: Hennes bäckenband är slappare, men hon har ett väldigt runt och fast kors (bra avstamp på den damen) i vanliga fall, så jag vet inte riktigt om hon blir så mycket mer slapp där... Min förhoppning är att hon håller i till 320 dygn i alla fall!

Min hade inga vaxproppar o inget jättefyllt juver och ingen vit mjölk på morgonen. Hon stod vid grinden och ville in och var lite svettig på halsen vid 20.30 på kvällen. Tog in henne och så fort hon kom in i boxen gick fostervattnet och sen la hon sig o 2 "tassar" tittade ut. Detta tog inte 2 min, så hon hade nog väntat på att jag skulle komma och släppa in henne. Min man var i chock "- Brukar det verkligen gå så här fort?!" var hans kommentar :-)

@Rox.
Min har inte fyllt i eller släppt sina bäckenband o hoppas att det är normalt.

Droppar hon mjölk?
Om man läser här verkar en hel del ston gå med fyllda juver ett bra tag innan det är dags.
Jag får väl vänta till dygn 370 eller så.:banghead:
Är på 309

• Gilla
Reactions: Rox
@axel

känner samma sak. Min är på dygn 338 och har typ ett obefintligt juver. Kommer troligen få vänta i evigheter. Tredje veckan med vakning nu också, börjar bli ett vrak :up:

I går den 19 så har Busan fått ett fint stoföl allt har gått superbra hon klarar allt själv :D fölet är gråt med en stor vit lykta :) hon hade inga vaxproppar men hennes juver var stenhårt så jag ana att hon skulle föla och hon har haft ett föl förut så hon klarar allt själv :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama