Dräktiga ston 2014 del 2

Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Då är våra ston lika långt gångna! Skiljer bara ett par dagar :)

Min lilla ängel till häst har också fått humör nu på slutet. Står hon på stallgången får jag röra och känna hur mycket jag vill. Går jag däremot in till henne i boxen, ja då kan hon hugga efter mig när jag lägger handen på magen ...

Förövrigt har hon börjat klia rumpan mot väggen väldigt mycket. Och hon kan ställa sig och stirra ut i ingenstans i flera minuter.
Fölis lever rövare i magen på henne. Jag kan stå på långt avstånd och ändå se hur det guppar och har sig i magen :o

Hon står fortfarande på spån men sista 2 veckorna har hon blivit kinkig med höet och kraffsat runt det mesta i boxen så nu står hon på "höbädd". Nästan så hon talar om för mig att nu är det minsann på tiden att rengöra boxen och lägga in tjockt med halm istället ;) Får ta det nästa helg :)

Ja, säkra tecken behöver ju inte vara just säkra ;) Jag tror Mandora väntar några dagar till, vätskan börjar bli blask grå/vit...

Kl*

Haha jag har inte något dräktigt sto eller ens någon i närheten som har det... MEN jag sjabblade med mitt larm natten till idag så när klockan ringde (03.10 tack så mkt) var jag tvungen att gå in och kolla i den här tråden :D

Födans till de som behöver (malmir, Elina?)
:bump: :banana: :bump::banana: :bump:

Jag då??? :( ;)
Min lilla unge gömmer sig i mammas mage på 340 nu.
Det händer liksom ingenting!

Tack det kan behövas!

Tingeling här händer inget här heller :(
338 dygn idag.
Det är hemskt va dagarna går sakta nu!

De är dryg väntan ;-)
Här passerades 330 dygn för tre veckor sen! Fullt hålligång i magen men inget juver.
Förra gången satte hon juver ca en månad innan. Och då gick allt
enligt "skol boken" återstår o se hur detta slutar. Väntar en sir oldenburg bebis :-)

Här hände ingenting i natt. Inte mer än att larmet gick o jag kollade kameran varje halvtimme. Guuud va trött jag är nu. Men hon är ju bara på 320.

Detta är bara såååååå drygt!!!!
Men man kanske inte ska klaga.
Malmir är på 355 och casper på.......350 något??
Hoppas verkligen Tingeling fölar innan dess!!!
Jag blir orolig att ungen är död eftersom den aldrig kommer???
Var några dagar sedan jag såg fosterrörelser nu igen :crazy:

Nej man ska verkligen inte klaga :D
Hoppas verkligen att Malmir och övriga som väntat länge nu får sina små föl !

Håller med om att man blir orolig. Hoppas så att det går bra för våra ston här i tråden.

Då är våra ston lika långt gångna! Skiljer bara ett par dagar :)

Hon står fortfarande på spån men sista 2 veckorna har hon blivit kinkig med höet och kraffsat runt det mesta i boxen så nu står hon på "höbädd". Nästan så hon talar om för mig att nu är det minsann på tiden att rengöra boxen och lägga in tjockt med halm istället ;) Får ta det nästa helg :)

Ja, min är beräknad till 21 Maj och din är väl till den 22:e?
Jag hade tänkt att fixa Pajs box nu under påsken. Skura ut den (desinficera) och halma upp den. Ska blir spännande att se hur detta ska gå.. Paj är omöjlig att inte ha på bädd. Trycker ut allt i hörnorna och sedan ligger på betongen. :nailbiting: Vill ju inte att det ska se ut så när det är dags.

Står hon på spånbädd nu? Du kan väl bara halma uppepå den?
Då blir det ingen betong som blir bar under?

Hon står på halmbädd. Men som sagt bädd, tar inte ut kisset. Men hon ska flytta till fölboxen nu.

Det är för ohygieniskt att låta dem föla på det. Har tidigare prövat allt! Men får väl halma upp över öronen på dem :p

Min är uträknad till 22 april. Alla andra gånger (detta är sjunde fölet) har hon börjat sätta juver ca 30 dagar innan. Men denna gången märks det bara en liten rörelse i juvret, inte alls så mycket som det brukar vara när det är 16 dagar kvar. Det är kanske en allmän tendens i år??

A

Oj, det var inte mycket till Juver! Min är beräknad till 21 maj och är större än så. Har tyvärr ingen bild på det. Men min kanske kommer föla tidigare :nailbiting:

Ja det är galet...!
Men alla ston verkar gå över så det måste ha med ute temperatur att göra eller något annat som påverkar alla hästar?
Dygn 355!
Vi är 4 som vakar och alla är lika trötta...
Jag fick iaf sova helnatt inatt så det gjorde att jag blev lite trevligare...!
Det enda nya är att jag igår fick två strålar från båda sidor men det var ju inte ens vitt och igår var juvren större trots rörelse under dagen.
Imorse var det ännu större och bara 1 cm av spenarna som inte var fyllda..
Påsar både framför juvren och gigantisk pung bak...
Ja vi hoppas vidare på " kanske inatt"..
Skönt att man inte redan har vakat 25 dygn... :-)

Tänk om Tingeling går 365 dagar........jag orkar inte!!!
Hur många här inne har fått föl på 340 + ?
Hur vanligt är det? Är det mer vanligt än 330 - ?
Jag önskar att jag fattade att det bara var förvärkar den där natten på 323.
Och att jag vågade släppa kontrollbehovet och sova tills det är dags.
Men jag vet ju inte NÄR........

Ja, min är beräknad till 21 Maj och din är väl till den 22:e?
Jag hade tänkt att fixa Pajs box nu under påsken. Skura ut den (desinficera) och halma upp den. Ska blir spännande att se hur detta ska gå.. Paj är omöjlig att inte ha på bädd. Trycker ut allt i hörnorna och sedan ligger på betongen. :nailbiting: Vill ju inte att det ska se ut så när det är dags.

Har trott hela vintern att min var beräknad till den 26e men jag räknade visst fel på 2 dagar så den 24e har hon gått 335 dygn :)

Min häst står kvar i samma box som hon stått i det senaste året. Vi tog ner väggen mellan 2 boxar så hon har 18m2 att röra sig på. Sen när hon skiljdes från sitt förra föl så kunde ju hon lika gärna få fortsätta stå kvar i samma box. Vem gillar inte ett stort sovrum liksom? ;) Jag lägger alltid en 10cm tjock grund av vanlig sågspån botten och sen halm ovanpå.

En fråga till alla. Pendlar ni era ston för att få reda på könet? Eller vill ni det ska bli som en överraskning? Mitt sto ska iaf få en hingst iår igen och jag har redan bestämt hingst namn :o

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama