Dräktiga ston 2014 del 2

Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Mitt sto äter knappt hö dagtid längre när hon är ute i hagen. Hon har fullt upp med att leta grässtrån som kommit upp. Så jag har ökat på kraftfodret istället :)

Mitt sto äter knappt hö dagtid längre när hon är ute i hagen. Hon har fullt upp med att leta grässtrån som kommit upp. Så jag har ökat på kraftfodret istället :)
Mitt äter inte heller mycket hö i hagen längre men trycker i sig mer än vanligt under nätterna så hon tar väl igen det då ;)
Har gått med henne i trädgården på kvällarna där det kommit upp mycket gräs, tänkte att det kanske skyndar på nåt ;)

Har varit så fokuserad på själva fölningen att jag inte tänkt så mycket på tiden efter!
Hur gör ni som fått föl tidigare med utevistelse te.x?
Säg att fölet kommer på natten o allt går bra, går dom ut dagen efter då o hur länge brukar ni ha dom ute första dagarna? Nån skillnad på förstagångstona?
Vårt första föl vi fick för en massa år sedan följde aldrig sin mamma, till stoets o mitt stora förtret ;)
Första dagen travade hon iväg o undersökte gödselstacken när mamma häst leddes in.
Men hon kanske inte var som de flesta andra föl ;)
Extremt självständig o envis!
Vi har en väg nära gården o till vissa hagar, bl.a den finaste som jag tänkte de skulle få gå i till en början, måste vi gå över vägen o där kommer lite bilar då o då...
Lite ångest över in/utsläpp har jag redan nu.
Ska man vänja fölet vid grimman direkt så man kan ha ett grimskaft på den som en extra säkerthet ifall den får för sig att ta en egen utflykt?
Första utevistensen tänkte jag att de skulle få gå på paddocken, där är både trästaket och tråd och ligger precis jämte stallet.

KL

Jag var och hälsade på mitt sto igår. Damen verkar uppskatta att matte dyker upp varannan vecka ;-). Oktawia är idag på D320 och nu har hon börjat sätta juver och magen har växt på de två veckor jag inte sett henne.

Jag är sjukt nyfiken på vad som finns i magen :p

Oktawia1-1.jpg
[/URL][/IMG]

Oktawia2-1.jpg
[/URL][/IMG]

/Lizzie

Vårt första föl vi fick för en massa år sedan följde aldrig sin mamma, till stoets o mitt stora förtret ;)
Första dagen travade hon iväg o undersökte gödselstacken när mamma häst leddes in.
Men hon kanske inte var som de flesta andra föl ;)
Extremt självständig o envis!
Vi har en väg nära gården o till vissa hagar, bl.a den finaste som jag tänkte de skulle få gå i till en början, måste vi gå över vägen o där kommer lite bilar då o då...
Lite ångest över in/utsläpp har jag redan nu.
Ska man vänja fölet vid grimman direkt så man kan ha ett grimskaft på den som en extra säkerthet ifall den får för sig att ta en egen utflykt?
klippte ut lite

Föl som föds inne med sin mamma följer inte nödvändigtvis efter henne från början, dels för att de inte behöver gå någonstans inne i boxen så fölet lär sig det och dels eftersom stoet inte kan mota runt fölet dit hon vill ha det när man håller henne med grimma och grimskaft.

Det man kan göra är att sätta på fölet en större grimma - mammans storlek brukar vara lagom - som sele, så kan man hålla i fölet utan att behöva dra det i huvudet. Man sätter grimmans nosdel runt halsen på fölet och nackremmen spänner man runt magen.

Hon ser väldigt fin ut, men oredo;)

Den enda ungen som jag lär få se innan min är en e. Ampere, så jag förväntar mig bilder SNART o givetvis i föltråden- moderator:sneaky:

Hon ser väldigt fin ut, men oredo;)

Absolut! Skulle det pluppa ut ett föl innan påskhelgen skulle jag bli väldigt förvånad. Dag 335 är den 21/4 och jag tror hon kommer gå tiden ut minst.

Alltså kommer jag få vara sjukt nyfiken ett tag till :p

/Lizzie

Vi hade en liknande situation när mitt föl kom.

Grimma på fölis dag 2 och grimskaftet runt rumpan och så puttar/för man fölet antingen framför eller efter mamman. Man behöver vara två iaf den första veckan.

Ute ca 1 timme om det är kallt på backen, sen behöver fölis in och sova.
Nu kom mitt föl i maj så kunde vara ute lite längre rätt snart men första dygnen sover de mycket och världen behöver inte bestå av en stor hage, de skuttar mest bara runt mamma ändå. De har rätt dålig syn också så tydligt staket är viktigt.

hur gör ni alla med staketen.. vi har en föl hage med 5 trådar. 2 runda snören å sen ett TJOCK band (4cm) å sen 2 runda snören så de syns VÄL men har ni på strömmen från början eller väntar ni någon/några dagar eller hur gör ni?

Ström på dag 1 även om det är jobbigt att se om de får en stöt , men mina ston brukar valla bort bebis från staketen.
Och det blir ännu jobbigare när fölis börjar tugga på staketen om man haft dom utan el ...

Jag tycker mitt lilla sto, förstföderska och som jag är osäker på om hon är dräktig eller ej, ändrat form på magen under natten! VÄLDIGT spänd och hård under magen var hon i förmiddags ... "Dräktig" på dygn 250 idag. Weefoal 120 skulle komma imorgon eller onsdag! Gud vad nervöst det blev nu helt plötsligt!

Ursäkta bild på en väldigt skitig häst :o

Vi har inte ström alls... Robusta järnstaket men visst är nackdelen att de inte lär sig vad ström är...
Grannen har strömstaket på sina men de springer igenom i tid och otid...
Känns säkrare med järn då, dem kan de inte springa igenom...
Meduza har dock hoppat över några gånger men inga andra hästar där har gjort det...
I övrigt så har hon gått ett år om 9 dygn!
Tror dock på Max 2 dygn till då juvret växt otroligt på 2 dygn...
Trodde jag aldrig att hon skulle göra!

Ok, ja det är ju skillnad om man har järnstaket :) Jag tror hon undrade om man skulle ha ström på om man har vanligt elstängsel? (band, rep, eller eltråd)

Åh hoppas verkligen hon fölar snart!! Ni måste ju vara helt groggy snart!

Här börjar det *nog* hända grejjer.

Larmet har gått flera gånger i natt, men bara falsklarm på Tequila som är beräknad till i morgon.

Filippa har ju gått 3 v över tiden idag och nu i em när jag kollade tuttarna i hagen så kikade jag även där bak på henne och nu buktar hela slidan ut (väldigt stor skillnad mot igår) och när jag särade lite där bak så fanns det ytte pytte lite torkat blod på insidan och små koagler.
Antar att det är livmodern som börjat arbeta och pressa bakåt lite.
Även hennes juver har blivit större även om det inte är helt färdigt.

Nu vill jag ha lite földanser så att det sätter fart här :D

:banana::bump::banana::bump::banana::bump:

Angående staket: Vi har bra elstaket med aluminiumtrådar utan en massa skarvar, anslutningar och trassel. Elen på, och när fölen är små markerar vi upp staketet med avspärrningsband eller breda elband (dragna parallellt med eltrådarna). Första dagarna har vi släppt på ridbanan, men nu har vi flyttat och inte hunnit göra någon ridbana än. Förra stoet var mycket noga med att valla fölet från staketet, får se hur detta sto är.

Åh vad spännande! ! Mandora har vitare vätska, slappare baktill, bet sig mkt i magen igår kväll och ratade all mat utom kraften + att det visar 15 på reffen idag...

Vi har inte ström alls... Robusta järnstaket men visst är nackdelen att de inte lär sig vad ström är...
Grannen har strömstaket på sina men de springer igenom i tid och otid...
Känns säkrare med järn då, dem kan de inte springa igenom...
Meduza har dock hoppat över några gånger men inga andra hästar där har gjort det...

Nu handlade väll frågan om man skulle ha el eller inte på ett ELSTAKET ?
Våra föl har aldrig sprungit igenom elstaketen ...
Man får dock ha koll och märka upp staketet så bebban ser det eftersom de ser lite dåligt de första dagarna .

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama