Dräktiga ston 2014 del 2

Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Vetrinären förklarade att det kan uppstå kolik efter fölning pga att tarmarna helt plötsligt får mer plats.....förstod inte mer än så just då.
Sedan har jag hört att man inte ska ge kraftfoder direkt efter fölning och ett par dagar framåt för att undvika kolik.
Jag hann ju inte fodra frukost, så hon har ju inte fått det pga den givan iaf.
Men i ärlighetens namn, så är jag rätt förvirrad.
Har haft vet ute tre dagar i rad nu. Allt bara snurrar.
Idag började jag gråta av ren trötthet på Apotekets parkeringsplats.
Hoppas ingen såg mig.....

Malmir: hurra!!! Grattis!!!

Elina: håller tummarna att det är dags för ditt sto i natt!!

Likaså dina ston Rebeckasff

Vetrinären förklarade att det kan uppstå kolik efter fölning pga att tarmarna helt plötsligt får mer plats.....förstod inte mer än så just då.
Sedan har jag hört att man inte ska ge kraftfoder direkt efter fölning och ett par dagar framåt för att undvika kolik.
Jag hann ju inte fodra frukost, så hon har ju inte fått det pga den givan iaf.
Men i ärlighetens namn, så är jag rätt förvirrad.
Har haft vet ute tre dagar i rad nu. Allt bara snurrar.
Idag började jag gråta av ren trötthet på Apotekets parkeringsplats.
Hoppas ingen såg mig.....

Har tyvär inget att tipsa/hjälpa med då dräktighet/fölning/föl är helt okänt område för mig,men vill iallafall skicka en stoooor kram! Hoppas det ordnar sig snabbt!

Synd att du bor så långt bort annars kunde jag löst av dig en natt eller 2.
Kram

Kram från mig med! Det lugnar sig förhoppningsvis snart!
Min veterinär sa alltid att det inte var fölningen i sig, i första hand, som jag skulle vara nervös över, utan veckorna efteråt. Fölningen går nästan alltid bra (men det går förstås snabbt om det väl går fel), men däremot den första tiden då de små fölen är känsliga, det var den jag skulle oroa mig för.
Det hjälpte ju så där, jag var nervös och lätt hysterisk över minsta grej både innan och efter fölning.
Det tog nog ca 2 veckor efter att Rozalie föddes (2010) innan jag tillät mig själv att slappna av och bara njuta av mitt fina föl. Jag ringde veterinären om allt ;)
Sen lovade jag mig själv att aldrig mer ta föl :cautious: vi får väl se hur länge det vara... tittar efter mr perfekt till båda mina ston varje år nu :D

*kl*

Jag har inget dräktigt sto men följer denna tråd för att det är så roligt! Kan dock meddela att det redan nu har fötts 7 lammungar här på gården där jag bor i kväll/natt och åtminstone 2 tackor till är på gång, så jag hoppas det som verkar flyga runt i luften säter fart även på era ston, ni som väntar ;)

Kl
Inatt ca kl 23:50 föddes min lilla goding!
Ett stoföl blev det!
Så nu skuttar vi över till fjortistråden o säger lycka till till er andra som är kvar :)
IMG_20140416_002210_zpsa2b1f620.jpg
[/URL][/IMG]

Alltså... Jag blir lite tokig här hemma... Längtar mig TOKIG efter årets föl.

Vårt sto är på dygn 285 idag... Går så låååångsamt!!

Tack!!! Ja, det har jag ju lärt mig nu!
Det där med att sova när ungen väl är född har jag inte fått känna än.
Även om allt är under kontroll, så stressar jag upp mig och tänker "tänk om" hela tiden. Så jag ligger och tittar i kameran fortfarande.
Längtar tills jag bara kan njuta.......

Mmm tänkte tanken igår att va skönt att hon fölade så tidigt då hinner jag få någon timmes sömn inatt men dom stunderna jag lagt mig på soffan stirrar jag på kameran :/
Så nervös över att nåt ska gå snett....
Va faktiskt bättre när den låg väl skyddad o inbakad i mammahästs mage ;)

Grattis! Det var värst vad det ploppar ut föl nu då :). Hos mig händer det inget, dygn 348 & 319 nu. Jag längtar mig tokig!

Stort grattis till både Elina och malmir!!

Räkans juver har börjat växa lite grann, 305 dygn;

Senast ändrad:

Mitt sto är på dygn 285 idag. Väntar så på vad det finns där inne. Stoet har blivit så tillgiven och kommer fram i hagen och vill ha lite klappar. Innan hon var dräktig gick det inte att komma nära henne i hagen. då gick hon iväg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama