Dräktiga ston 2014 del 2

Sv: Dräktiga ston 2014 del 2

Du ska se att allihop har valt samma natt så du får fara runt mellan boxarna. ;) Vill jättegärna komma o pussa på dom :) när de nu behagar koma ut...

Får väl presentera mitt sto här inne även om hon bara är inne på dag 266 så det blir ju inget föl på ett tag....
Har köpt mig ett dräktigt sto efter Landor S - Cortez som är dräktigt med Dream Boy. Mamman har gått Breeders i dressyr och har 8or på gångarterna från kvaliteten så jag hoppas på en liten dressyrstjärna :D

Hej Axel och ni andra som har ston som är på dygn ca 240-250, mitt sto har börjat att svullna i sitt juver nu, hon är på dygn 242, det är hennes första föl, jag tycker nästan det är tidigt... Hon har ju tre månader kvar, men det är en svullnad som går ner vid rörelse, men varje morgon har juvret svullnat lite mer än dagen före... Hur ser det ut hos era ston?

Hur många dagar räknar ni på? Någon skrev att fölet kom på BF dag. På avelsto.se skriver de 330-340 dagar. Var på föreläsning om föl och fölningar på Hbg´s Djursjukhus där sa de att normalt var 343 dagar. Det är 13 dagars skillnad dvs nästan 2veckor.....:(

Jag räknar alltid 330, har bara varit med om att det gått över 335 en gång.

330 låter mycket bättre än 343 :-) Då behöver jag ju inte vänta 2 v extra :-) Hoppas stoet också tycker att 330 låter bra.....

Fast ni som räknar 330 resp 335, FRÅN vilken dag räknar ni då?

Jag har hört 330 om man räknar från sista semineringsdag och 335 om man räknar från brunstens första dag?

Jag har iaf räknat 330 från sista seminering.

Om man läser på internet så fick jag fram att allt mellan 320-365 dygn räknades som normal.

Filippa räknar sig då till skaran som går ett år och det är normalt för henne.. :cautious:

335 från sista semineringsdag :)
Det är väl betydligt vanligare att ston går över 335 dagar än fölar innan 330? Iallafall om man går efter exemplel här i tråden ;)

Om man räknar från semin dag för dag till 330 dagar tex min är semin 29 maj räknar man 330 dagar från det hamnar man på den 23 april tar man och räknar 11 månader istället så skall fölet komma den 29 april. Frågade en vet och uppfödare (väntar 40 föl i år) hon räknar alltid 11 månader . Hur räknar ni?

Hej Axel och ni andra som har ston som är på dygn ca 240-250, mitt sto har börjat att svullna i sitt juver nu, hon är på dygn 242, det är hennes första föl, jag tycker nästan det är tidigt... Hon har ju tre månader kvar, men det är en svullnad som går ner vid rörelse, men varje morgon har juvret svullnat lite mer än dagen före... Hur ser det ut hos era ston?

Juver o juver.;)
Däremot har hon början på de skinnpåsarna mellan bakbenen, men visst. Sakta men säkert.

Jag brukar räkna 330 dygn från sista brunstdag.
Och här har det fötts föl mellan 316-349 dygn...

Blev inget inatt men kanske är nåt på g nu!
Mjölken har gått från ljust grumlig i förgår, ännu grumligare igår till vit o riktigt klibbig nu idag! Varsin droppe hängde från spenarna nu.
Ovanligt lugn inatt o la sig inte förrän strax innan frullen.
Vandrade flera varv i hagen innan jag tog in henne nyss.
Fortfarande skit arg på sin kompis...
Blir hårdvakning inatt!
Åh så spännande o nervöst!

Undrar hur det går för Malmir? hon har inte uppdaterat idag och det lät som det var på g igår?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama