Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Ariel står i en lösdrift med ett tvåårssto som åker på treårstest nästa år. Dessutom har hon noskontakt med valackerna i andra lösdriften som ofta är inne i stallet. I stallet finns det många tävlingshästar som är ute och reser mycket.

Dessutom hanteras hon både av mig och ansvarig för lösdriften och vi har kontakt med hästarna som tävlar. Känns därför säkrast att vaccinera, men hade hon inte varit i kontakt med de tävlande hästarna hade jag inte vaccinerat.

Grattis till forsatt dräktighet :laugh:

Jag vaccinerar inte heller, har bara två hästar på gården, och vi träffar inga andra runt omkring. Mitt sto är i dag på 133 dygn, och rund om magen :D

Är urusel på detta med att få in bilder på datorn, men får väl fjäska till dottern så hon kommer hem och tar lite kort och hjälper mig :grin:

KL

Undrar om hormonerna börjar göra sig påminda här hos min dam :cool: Imorse när jag tog på henne regntäcket blev hon tjurig och gav mig ett nyp i ryggen när jag böjde mig ner för att spänna täckesgjordarna :eek: Hahaha! Så brukar hon inte hålla på. Hon har gått ca 170 dygn

*kl*

Igår var veterinären ute och dräktighetsundersökte mina damer.
Garbo e: Gauguin de Lully-Tolstoy blev blodprovad så henne får jag svar på om någon vecka. Hon är idag på 132 dygn
Sorba e: Napoleon-Pajazzo UL:ades och där låg ett jättestort fint foster. dräktig på 104 dygn

Båda är seminerade med Chirlon

Har inte bestämt mig om jag ska vaccinera eller inte. Just nu har jag bara mina egna i stallet men jag funderar på att kanske ta någon inhysning så då kanske det är dumt att chansa.

KL

Jag valde att inte vaccinera då ingen häst lämnar det stall där hon står + att de förlorade ett föl i våras och testade då mot abortvirus och det var negativt. (Ett annat sto)

Kl

jag valde att vaccinera trots minimal rörelse i stallet, känns onödigt
att chansa. Visst inget är väl hundraprocentigt men det är en så liten
kostnad att det känns dumt att låta bli...
Ulla idag på dygn 190

Grattis till Sorbas dräktighet, hoppas att Garbo har kvar sin bebbe också! :laugh:

Imorgon ska jag försöka få tag på vet.för en koll av min tant, tror ni det räcker med en rektalisering?, tror inte vet.har tillgång att ta med sig UL ut till oss i stallet. Hon är idag på dygn 96. :d

Något jag funderar över: När slutar ett sto resobera upp sitt foster och när måste hon kasta det?. Inte för att mitt sto verkar vara i fara, men bara nyfiken.

resorberar gör de bara alldeles i början av dräktigheten, sen aborterar de fostren (kastar).

pratade med vet.imorse och de ville att vi kollar henne med blodprov på dygn 120, hur säkert är ett blodprov?

ett negativt blodprov är säkert
ett positivt visar att hon var dräktig när provet togs. Skulle hon ha aborterat sitt foster alldeles precis innan provet tas så ser hon fortfarande dräktig ut på blodprovet.
Men det är ganska säkert.

kl
Här kommer bild på mina tjocka :) Dezza ser ut att skulla föla när som... Förstår inte vart min svårfödda tant har blivit av, har någon sett henne??

Idag på 122d
2ih3zpu.jpg

Miranda, idag på 193d

534gf9.jpg

Min dotter kommer i morgon och fotar hästarna... Men vet inte om jag vågar lägga ut bilder här inne på henne :o Har "lite" dålig erfarenhet på omdömme på att visa bild på häst här inne :grin: Men jag tror jag gör ett försök i alla fall, sen vidare får vi se. Håller på att göda upp henne för fullt..

Okej, två bilder på en donna som inte gärna ville vara med att bli fotad :)
Hon skall vara på dygn 144 om hon är forsatt dräktig, tycker dock att magen är större i verklighet än på bild.

IMG_2070.jpg

IMG_2084.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 656
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 307
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar