dräktiga fårskallar

ameo

Trådstartare
Moderator
MÅSTE man ge dem pellets eller räcker det med riktigt bra hö och en mineralbalja?
De var ordentligt feta när de fick sällskap av Hullken (baggen) och verkar än så länge inte ha tappat så mycket av det.

Sen en annan fråga i samma ämne:
När Virre vann farmen på tv4 för några år sen så fick de en fråga om att man kan styra antalet lamm genom utfodring. Minns jag rätt om det kallas flushing? Nåväl HUR funkar detta? Eller rättare sagt, bör jag förvänta mig färre eller fler lamm än "medel" när tackorna var smällfeta då baggen gjorde det han inköpts för? Finullsfår (som jag har) kan ju få stoooora kullar om man har tur eller otur, beroende på hur man ser det... :angel:
Någon som vet?

Sv: dräktiga fårskallar

Nu har jag isländska får som säkert skiljer sig en hel del från dina men principen är den att om man vill öka fruktsamheten så ska de vara på väg att gå upp i vikt när de blir betäckta dvs de behöver inte vara smällfeta utan vara på uppgång så att säga, därför ökar vi i allmänhet fodermängden ca 2 veckor innan vi släpper till baggen. När det gäller om man måste ge kraftfoder beror det säker på ras men inte minnst på kvaliten på höet. Här (på Island) fodrar vi företrädelsevis med bara hö, förutom några veckor under betäkningen och många ger även kraftfoder runt lammningen.

Vi ger inte våra får kraftfoder annat än när de just lammat. Istället får det Selen (E-vitamin), det är mycket viktigt att de får det för annars så kan det gå illa med lammen. Mineraler ska de alltid ha och tillgång till saltsten förstås. Lycka till med lamningen nu!

Hibicza skrev:
Vi ger inte våra får kraftfoder annat än när de just lammat. Istället får det Selen (E-vitamin), det är mycket viktigt att de får det för annars så kan det gå illa med lammen. Mineraler ska de alltid ha och tillgång till saltsten förstås. Lycka till med lamningen nu!
Jag brukar hälla E-vitamin med Selen i deras vatten då och då, så det klarar sig nog det också.

Det där med lamningen var mer träffande än du anar :crazy:
4 av tackorna var dräktiga när jag köpte dem - trots att säljaren gjort vad hon kunnat för att hitta de odräktiga... De födde tillsammans 8 lamm, varav tre :eek: överlevde...
Jag hoppas på något bättre överlevnadsprocent den här gången... :smirk:

Oj det var en låg överlevnadsprocent. Fick du reda på varför lammen dog? Föddes de döda eller dog de efter några dagar? På ett ställe där jag jobbade gick lammningen helt åt skogen ett år, de föddes levande men lite slappa och sen dog de efter några dagar, veterinär konsulterades när de insåg att det liksom var en trend och det visade sig att fåren hade brist på jod. Nästa år fick alla fåren en jodspruta och då gick allt bra!!!!

Nu ska vi se om jag minns...
De två första frös ihjäl, delsvis pga min okunskap antar jag... :( Tackan fattade inte att hon skulle ta hand om dem. (jag såg till att de fick dia en gång, fick sen rådet att lämna dem så skulle det nog ordna sig...)
Den tredje var ett feläge, den hann dö innan jag fick ut den. Det var två till från samma tacka, varav det såg ut osm hon hade lyckats ligga på en av dem. (fyran) Och den femte var den betydligt mindre av två, dog andra eller tredje dagen.

I slutet av dräktigheten och under digivningen behöver de kraftfoder också. Annars lär de se ut som vandrande spjälstaket när du släpper ut dem på bete..

Är de feta över rygg, höft och revben, så kan du avvakta med att ge kraftfoder tills diperioden börjar.
Men känn ordentligt på dem med jämna mellanrum, så att det är fett och inte ull och dräktighetsmage bara.

hehe :p Just nu HAR de inga revben ens...
(förutom baggen, som tyvärr var tunn redan då jag köpte honom och han har ju inte direkt lagt på sig något vidare heller :crazy: )
Men nog håller jag koll på dem och självklart lägger jag till kraftfoder OM de tappar i hull. Men om hullet ÄR bra, finns det DÅ någon anledning att ge pellets?

dom får vi haft som lammat har oftast varit ORDENTLIGT runda vid insläppet av baggen. Sedan har dom haft så gott som fri tillgång till hö. Har aldrig gett pellets men däremot började vi ge dom en korn- och havreblandning ca 1-2veckor före beräknad lamning. Det gjorde vi för att tackorna lättare skulle kunna producera tillräckligt med mjölk och dessutom bibehålla sitt eget hull. Fungerade bra på dom flesta tackorna, men märktes tydligt att äldre tackor hade svårare att behålla hullet efter lamningen än dom yngre...

Selen är jätteviktigt!! Jag tycker nog inte att det räcker med att ge dem det i vattnet utan ge dem med spruta i munnen i rätt dos!

Vidare är det vikigt att göra en hullbedömning på tackorna. Och det är inte lätt! Du kan känna över bäckenbenet..... eller på revbenen. Jag ger mina får kraftfoder både innan och efter lamning. Har du finull kan de ha många lamm i magen och då är det än viktigare med bra foder!!

Man kan oxå ge dem energiblans i vattnet precis efter lamning, det blir bra tycker jag!! När de har lammat ska de ha det absolut bästa fodret du har!!!

Lycka till!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka