Dräktig???!!

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag är osäker på om den ligger under rätt forum, men flytta den gärna om den ligger fel!
Så här är det: Köpte mitt varmblodsto född 96 den 20 oktober förra året (08 alltså.) Det har varit lite problem med henne från starten, i och med att hon lyckades sträcka sig i hagen en av de första dagarna hos oss och fick rejält ont i ryggen. Nu fick hon sista behandlingen av kiropraktorn i förra veckan och ska alltså vara fit for fight igen.

Men så upptäcker jag en ny sak! I torsdags hade jag lillebror med mig till stallet. Han har bara sett hästen ett fåtal gånger i början, medan jag givetvis har sett henne varenda dag. När jag ska byta till stalltäcke står han och studerar henne en lång stund. Sen säger han: "Fan vad tjock hon har blivit sen jag såg henne sist." Jag tog detta som ett typiskt lillebrorsskämt, att han bara ville reta mig och tänkte inte mer på det.
Förrän idag. Stod och borstade henne inne i boxen. Jag brukar känna på spenarna någon gång i veckan för att ta bort svett och smuts som fastnar där. Det gör vi med alla hästarna i stallet (4 ston.) Idag när jag står där och känner får jag hela handen full med mjölk! Hade ett litet shettissto med föl när jag var barn, jag vet hur mjölk ser ut. Detta var exakt likadant.
Genast flög min brors kommentar genom mitt huvud och jag studerade henne mer nogrant. Min ponny har (som alla ponnyer) en tendens att bli fet på sommarbetet, i somras var hon som en tunna, men hon var mer jämntjock. Jag hade ganska stora problem med sadelgjorden på henne i somras.
Men denna är helt normal vid sadelstaden, medan magen är rejält rund längre bak. Eftersom jag inte ridit henne på länge och tjockheten inte sitter vid sadelgjorden så har jag inte ens tänkt på det.
Hon står på samma foderstat som hos förra ägaren, bortsett från att hon äter lite mindre kraftfoder eftersom jag inte rider riktigt lika hårt. Vi har varit ute och gått varje dag nu har jag inte ridit, så motion har hon i alla fall fått.

Är hon bara skendräktig? Ingen av de andra hästarna har föl och det är som sagt bara ston i stallet. Eller kan det vara så att hon faktiskt är dräktig. Eftersom jag bara ägt henne i lite drygt 4 månader så har jag ju ingen aning om vad hon varit med om tidigare.
Förstår förstås att ni inte kan ställa några diagnoser, men jag vet inget alls om dräktiga ston, så jag tänkte bara höra vad ni tror.

Det allra bästa är naturligtvis att hon bara är skendräktig, men kommer det verkligen ett litet föl är han/hon så klart ändå välkommen och då får vi försöka göra det bästa av situationen. Men problemet är ju att jag inte har en aning om vem som i så fall är far till det.

Så, vad tror ni? Veterinären borde väl kunna ultraljuda och snabbt få fram hur det verkligen står till också?
 
Sv: Dräktig???!!

Ring förra ägaren och hör om hon stått i närheten av nån hingst,och ta sedan kontakt med veterinär för blodprov,ev ultraljud. Lycka till! :laugh:
 
Sv: Dräktig???!!

har hon fyllt juvret då eftersom det kom mjölk? Detta bör du kunna känna eftersom de blir större och halvorna nästan "går ihop". På ett sto som inte är dräcktigt och ska föla så hänger spenarna slappt utan innehåll.

Ring till veterinären som kan kolla på stoet är dräktigt. Om hon är det så bör hon få mera foder.
 
Sv: Dräktig???!!

Hon har stått i ett privatstall som ligger 100 meter från en ridskola med massor av hästar i området, så det är mycket möjligt att hon har stått i närheten av en hingst. Eftersom jag upptäckte det idag på förmiddagen har jag inte hunnit kontakta förra ägaren än.
 
Sv: Dräktig???!!

Jag tycker det är större idag än vad det var sist jag kände på henne (1-2 veckor sen.) Men nu är jag ju helt nojig också, så jag vet inte om jag överdriver...
 
Sv: Dräktig???!!

Ring veterinären. Sen vore det roligt om du hade bilder från när du fick henne och bilder hur hon ser ut nu, även kort på henne juver hur det ser ut nu, =)
 
Sv: Dräktig???!!

för att påvisa dräktighet måste det göras ganska i början på dräktigheten alltså ett blodprov annars syns det inte på blodprovet, annars kan vetten gå in och känna MEN då är det stor risk att hästen kastar om den är dräktig.

De fyller ju inte juvret så tidigt i dräktigheten utan då är det långt gånget och då betyder det att hon slulle blivit betäckt april / maj nångång.

Spännande att höra vad förra ägaren säger :) tänk om det kommer en liten :D
 
Sv: Dräktig???!!

för att påvisa dräktighet måste det göras ganska i början på dräktigheten alltså ett blodprov annars syns det inte på blodprovet,

va?? är det inte så att det finns två olika sorters prov, ett som görs tidigt, och ett som görs senare in i "misstänkt" dräktighet?
 
Sv: Dräktig???!!

Är du verkligen säker på att risken för kastning ökar om man gör en rektaldräktighetsundersökning? eller ultraljudar stoet? Har aldrig hört det innan vare sig från vetten eller uppfödare.

Till TS: ta ut veterinären och ultraljuda stoet snarast. Om hon är dräktig kan hon behöva annan mat och tillskott. Dessutom är det ju bra att veta ungefär när fölet kan tänkas komma. Annars kanske hon har en juverinflammation om det är vätska i juvret och det växer. Då behöver stoet komma under behandling. Lycka till.
 
Sv: Dräktig???!!

Just det där med magen har faktiskt hänt med vår femåring också, men det är en valack :crazy:
Har blivit lite lite riden i vinter, och då har han släppt ner ryggen lite vilket gjort att magen sjunkit och fläskat ut sig lite. Och han får inte för mycket mat, det är liksom bara muskeltonus som orsakat detta. Så, var han ett sto jag just köpt skulle jag nog trott han var dräktig :angel:

Men ring veterinären, jag har heller aldrig hört att UL skulle kunna orsaka att hästen kastar, men det vet ju en duktig veterinär. Fråga hur du bör gå till väga så har de säkert den bästa lösningen för din häst :idea:

*behöver jag tillägga att säkert stora delar av buke redan sitter och håller tummarna för att det ÄR ett föl? inget är liksom så roligt (för oss andra) som ett överraskningsföl :love:*
 
Sv: Dräktig???!!

Det är det jag tänkte på med, att hon kanske har någon inflammation, och i vilket fall som helst så måste ju veterinären komma ut. I och med att hon stått i ett så stort stall, så finns ju möjligheten att hon varit i närheten av en hingst. Ska tillkalla veterinären fortast möjligt i alla fall!

Till er som efterlyst bilder på henne: Jag har letat igenom kameran och till min stora förskräckelse har jag inte en enda bild utan täcke. Det är så dåligt ljus inne i stallet, så alla bilderna är tagna i hagen och där har hon ju sitt täcke på sig. Så även om jag tar ett nytaget kort utan så har jag inget gammalt. Men jag letar vidare, något kanske jag har missat!
 
Sv: Dräktig???!!

Jag skäms nästan, men jag hoppas också det :angel:! Jag har velat ha ett föl på henne nån gång, och nu får ju mina föräldrar bara acceptera faktum om det är så att det finns ett föl. Det enda tråkiga är ju i så fall att jag inte fått välja hingst själv, men det gör ju inte mycket.

Enligt förra ägaren ska hon vara en toppenmamma, har fått en dotter 2003 som också är en väldigt fin häst, så det är bara att hålla tummarna...
 
Sv: Dräktig???!!

för att påvisa dräktighet måste det göras ganska i början på dräktigheten alltså ett blodprov annars syns det inte på blodprovet, annars kan vetten gå in och känna MEN då är det stor risk att hästen kastar om den är dräktig.

Kvalificerat skitsnack :mad:

Vi och alla andra stuterier i Sverige dräktighetsundersöker rektalvägen varje år på sammanlagt tusentals märrar...
Och ingen kastar för det.

AM
 
Sv: Dräktig???!!

Det gör vi också och håller med dig att det det inte stämmer med risk för kastning.
 
Sv: Dräktig???!!

Hon är inte varmare i juvret än de andra hästarna. Det rann idag med när jag kände på henne..
 
Sv: Dräktig???!!

Jag kan uppdatera med att den andra hästägaren i stallet kände på henne idag. De har haft ett dräktigt sto förut. Hon kunde inte säga om hon trodde att hon var dräkigt, men hon tyckte absolut inte att hon var varm. Och det rinner i båda spenarna, bara man tar lite lätt i dem.
Dessutom hade hennes dotter också kommenterat att min häst blivit tjock, och som sagt har vi inte ändrat hennes foderstat, så hon får inte mer mat än hos förra ägaren. Det är en väldit smäcker häst som inte lägger på sig av för mycket mat heller.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 884
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 315
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
995
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp