Sv: dräktig?

eftersom det är naturligt för ett sto att få föl så tycker jag att alla ston har rätt att få föl någon gång under sitt liv. den hästen vi har tatt föl på är ett shetlandssto på sju år som vi har fått gratis och hon har en helt okänd bakgrund eftersom hon har varit hos knarkare innan. hingsten vi betäckte henne med är min ridlärares hingst som faktiskt är på väg att bli(eller kanske rentav är) godtjänd. vi har inte tänkt att sälja fölet så vi är helt oberoende av att hästen inte är värd någonting. vi har tatt föl på henne för nöjes skull och för att hon ska få bli mamma någon gång. har dessutom hört att ston blir mycket mer harmoniska efter sitt första föl.

Du kan inte ha mer fel. I naturen är det enbart starka individer som går in i avel. Föder de fram föl som inte är starka nog att klara sig så slås de ut av naturen. Moder natur är väldigt duktig på att sålla ut vad som är bar individer och vad som är dåligt.

Det är vi, människan, som är in och mixtrar och har oss för att vi tycker det är gulligt med ett föl från egna stoet och betäcker utan att tänka på om det är rätt eller fel.

Djur har inga som hest behov av att bli föräldrar. Djur har enbart instinkten att fortplanta sig för artens skull. Det är inte så att djur går omkring och längtar efter barn för de tycker det är gulligt att vara föräldrar.

Sedan kan de bli mer harmoniska. Men de kan precis lika gärna slå åt fel håll. Ston som redan är dominanta kan ofta bli sju resor värre efter att beskkyddarinstinkten får vakna till liv så fort fölungen är framklämd. Beteendet ärvs också ofta ned. Föl går ju med stona och får mer av deras beteende än hingstens.

Så ja, jag står för att det är fel. Det finns för många pållar som vandrar runt. Att du vill ha en shettis till nu är ju gulligt. Om några år när du och dina syskon är för stora för lillen och tycker det är tråkigt att hålla på med den, vad gör ni då?

tack:)
jag ska diskutera med våran veterinär om undersökningsmetoter och samtidigt fråga om extra foder.

"Så ja, jag står för att det är fel. Det finns för många pållar som vandrar runt. Att du vill ha en shettis till nu är ju gulligt. Om några år när du och dina syskon är för stora för lillen och tycker det är tråkigt att hålla på med den, vad gör ni då?[/QUOTE]

varför skulle vi tycka att det är roligare med en stor dyr häst med toppstam än vad vi tycker att det är med en shettis?
jag är 15 år och har för länge sen vuxit ur shettisar men jag älskar att hålla på med agility, körning m.m
jag har 6 småsyskon och när de har vuxit ur shettisar har jag troligen egna barn.
skulle jag tröttna på hästar? inte en chans!

gör det?
att få hästen betäckt kostade ett par tusen, och att kolla så att allt är ok kostar inte mer är 1000.
naturligtvis kan något gå fel och då blir det dyrt men det är ju därför som man har lagt undan pengar till veteriär kostnader. så hur kan man komma upp i 20 000kr?

Klart man kan komma upp i 20.000 kr (säkert mer oxå), det är väl helt beroende på vilken ras det handlar om och vad man väljer för hingst.
Sist jag tog föl (för snart 5 år sen), kostade betäckning inkl ett UL ca 3000 kr (fjordingar).
Det andra UL jag gjorde åkte jag till en hingststation ca 5 km från där jag bor, dom tar ut en veterinär som gör UL två ggr/vecka, de tar även emot utifrån, och det kostade mig 100 kr.

UL på ATG-klinik kostade mig 1000:-, och betäckningen 5500:-. (island)
Med tanke på att katter bör få en kull innan sterilisering...stämmer med min katta, tänk om jag visste att avsaknaden av bebisar skulle resultera i ett kattunge letande för henne i snart 7 år...sorgligt.:cry:

Djur har inga som hest behov av att bli föräldrar. Djur har enbart instinkten att fortplanta sig för artens skull. Det är inte så att djur går omkring och längtar efter barn för de tycker det är gulligt att vara föräldrar.

Då har du inte sett de ston som knycker andras föl! Eller de ungston i en flock som, så fort möjligt är, gärna passar på att ta hand om äldre stons föl.

Till TS:

Jag skulle tro att det enklaste och kanske billigaste alternativet för dig är ett blodprov som vet. kan ta i halsen på hästen. Shettisar kan vara för små för att en vet. ska kunna undersöka rektalt (med armen i hästens bak )

Då har du inte sett de ston som knycker andras föl! Eller de ungston i en flock som, så fort möjligt är, gärna passar på att ta hand om äldre stons föl.

Jodå. Ägt sto som knyckt föl och var tvungen att gå i annan hage tills banden mellan föl och sto var befästa. Har även haft föl som börjat snutta på tom storasyster och var tvungen att skilja det. Men, jag vågar påstå att det tillhör undantagen.

Den första hade haft 7 föl. Den andra var bara väldigt brådmogen.

Jag är fascinerad av att alla vill klanka och märka ord. Har ni inget bättre för er? man lär så länge man lever. Är man femton år så kan man inte ha all kunskap och därför frågar man t ex på ett forum . (med detta menar jag inte att man inte måste ha basis kunskap för att klara egen häst)Men som sagt trådskrivaren är femton och är troligtvis inte fullt ansvarig för sin ponny.

Min märr är en föltjuv. Grannarna har sina avdankade Grand Prix ston med föl i angränsande hage och det har hänt mer än en gång att min donna, trots 2 m stenmur och eltråd, tagit sig in och kidnappat en blivande stjärna.

När fölen flyttar in på hösten blir hon deprimerad och äter inte ordentligt på ett par veckor. Tänker varje sommar att nä, nästa år SKA jag betäcka henne igen, men så har det inte blivit på några år. Nästa kanske!?

Min som stal föl hade haft sju men tog sig inte sedan när vi köpt henne. Hon fick vänta tills första kullen blev avvand. Då öppnade hon lekskola i hagen och tog hand om alla ungar som var under uppväxt. Hagen var STOR så det fanns gott om plats för 2 flockar inom samma stängsel. Var faktiskt ganska kul att se.

Men nyfödda var tvungna att gå i egen hage (eller min märr i egen) i någon vecka innan det blev hopsläpp med övriga. Annars hade hon snott fölen. Första fölningen höll hon på att riva stallet för att ta sig in till märren och sno ungen som var dyngsur och fortfarande inte rest sig.

Till TS:

Jag skulle tro att det enklaste och kanske billigaste alternativet för dig är ett blodprov som vet. kan ta i halsen på hästen. Shettisar kan vara för små för att en vet. ska kunna undersöka rektalt (med armen i hästens bak )[/QUOTE]

Brukar vara svårt med sådana undersökningar på små plutthästar..
Jag köpte urinprov till min shettis från avelssto.se det funkade perfekt och hon är dräktig. Det finns blodprov också, då behöver du inte vänta så länge som till 100 dygn.
Lycka till!!
Min tjej har heller ingen stam men otroligt älskad ändå!!

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 423
Senast: Zetly
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Har en vän vars åring har fått en illa infektion i hoven, sticksår, främmande objekt kvar, hovbenet påverkat. Svarar svagt positivt på...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Mirtai
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar