piggelin

Trådstartare
hur gör man för att kolla om ens häst är dräktig?
vi har inte råd att köra upp henne till någon dyr klinik, kan veterinären bara komma och känna? och hur vet man att fölet är friskt?

Sv: dräktig?

Varför låter man sin häst betäckas om man inte har råd att ta den till klinik för att kolla dräktigheten? Det kostar betydligt mer än så att föda upp ett föl :crazy:

Det finns veterinärer som kommer ut och kan kolla med ul. Alternativt att de gör en rektal undersökning.

Eller också så köper man ett "hemmatest" för hästar och kollar ev dräktighet på det sättet.

hur gör man för att kolla om ens häst är dräktig?
vi har inte råd att köra upp henne till någon dyr klinik, kan veterinären bara komma och känna? och hur vet man att fölet är friskt?

Det går att ta ut veterinär och ultraljuda hemma och det går att kolla rektalt hemma med. Men att ultraljuda hemma blir oftast dyrare än att åka till klinik och göra det. Ultraljudning hemma kostade mig 750kr/häst i höstas.. Rektalt hälften, men då vet man ju inte hur fölet ser ut. Så ska jag ultraljuda och jag inte ska ta flera än 1häst så blir det billigare att åka till klinik. Det är oftast bättre utrustning med.

Det är något man måste räkna med att lägga ut i kostnad om man tror att hästen är dräktig. De 3 sista månaderna ska hästen ha en lite annan foderstat inför fölningen.

Tänk på att om hästen är dräktig så är detta en mycket liten kostnad än vad som kan komma sen. Och det ska man vara medveten om, händer det nåt med sto eller föl så blir det DYRT!

Jag fick betala runt 800-900 kr för en rektal undersökning, inkl reseersättning och det.

Varför låter man sin häst betäckas om man inte har råd att ta den till klinik för att kolla dräktigheten? Det kostar betydligt mer än så att föda upp ett föl :crazy:

Det finns veterinärer som kommer ut och kan kolla med ul. Alternativt att de gör en rektal undersökning.

Eller också så köper man ett "hemmatest" för hästar och kollar ev dräktighet på det sättet.

Jag säger detsamma...

Jag hade veterinären ute två gånger för UL. Första på 28 dygn och andra på 78 dygn. Jag ville inte åka med mitt sto pga att hon blir ganska stressad i transport och på klinik. Att få fram mitt föl kostade mellan 20 och 25 000 med språngavgift, levande föl-avgift, veterinärkostnader mm. Då är inte extra foderkostnader inräknade och inte kostnader för resor.

Om det är något fel på fölet när det föds, vad gör ni då? Eller om stoet skulle bli sjukt? Sånt här ska man tänka igenom innan man skaffar djur... innan man låter betäcka ett sto...

Insanity;11675159? Det kostar betydligt mer än så att föda upp ett föl :crazy: .[/QUOTE skrev:
gör det?
att få hästen betäckt kostade ett par tusen, och att kolla så att allt är ok kostar inte mer är 1000.
naturligtvis kan något gå fel och då blir det dyrt men det är ju därför som man har lagt undan pengar till veteriär kostnader. så hur kan man komma upp i 20 000kr?

Det beror förstås på vad för hingst man använder. En populär hingst (ffa hbl) kostar en hel del att använda, men använder man grannens icke godkända så kan de ju till och med bli gratis...

Vad du har för alternativ när det gäller att fastställa en ev dräktighet beror på hur långt gången dräktigheten är. Du har redan fått veta att man kan göra rektalisering och känna efter ett foster, man kan ultraljuda (även det rektalt) och man kan även ta blodprov. Ring din veterinär och diskutera alternativen och så får du en bild av vad det kostar!

gör det?
att få hästen betäckt kostade ett par tusen, och att kolla så att allt är ok kostar inte mer är 1000.
naturligtvis kan något gå fel och då blir det dyrt men det är ju därför som man har lagt undan pengar till veteriär kostnader. så hur kan man komma upp i 20 000kr?

Foder till stoet. De skall ha mer mat och bra balans på det. Måste ökas ordentligt sista tre månaderna. Och fölet i sig kommer kosta i foder. Det är ju inte gratis fram till inridning etc.

Jag förstår inte varför man betäcker alls om man inte har ett extremt fint sto som rekomenderats att gå till avel och använder sig av mycket bra hingst. Trampa över till grannen med sin märr av suspekt kvalitet är så fel så det finns inte. Hörde att det nu är OK att använda icke godkända hingstar i avel. Tycker det är helt jäkla vansinne.

Så ja, det är dyrt att plocka fram föl. Jag har gjort det själv och då använt bra ston och bra hingstar.

Inte svårt att komma upp i 20000 om man räknar med allt.Språngavgift,avgift vid levande föl,uppstallning hos hingsten under betäckning,minst 2 ultraljud(sista runt 90 dar till försäkringsbolaget)Försäkringspremier,3 st sprutor för virusabort.Sen alla resor,extra foder till stoet.Och detta är ju bara om det inte blir komplikationer.

För min häst kostade det 13800:- bara för få fram ett föl. Då är inte ens foder + resor till och från veterinärstationen ens inräknat.

Hej.
Var nyligen och dräktighetstestade mitt sto på klinik och det kostade mej totalt med vet undersökning och ultraljud 750:-
Det blev dyrare att ta hem vetrinären då dom skulle ha avgift för utkörningen med då.
Lycka till....:)

Om ni inte ens har råd med en sån liten sak så tycker jag ni ska göra er av med hästen :crazy:

Hästen lär behöver mkt mer foder än den får nu (Vilket lär bli MER än den engångskostnaden för UL), fölis måste vaccineras, försäkras osv osv och om du inte får den såld innan avvänjning måste du ha en till boxplats = dubbla boxhyror. Och så vidare.
En växande unghäst behöver även väldigt mkt foder.

Hur har du eg. tänkt göra om det blir förlossningskompkationer så vet. måste vara ute i timmar/flera omgångar?

Om det nu är så att du har massa tusen undanstoppade för ev. veterinärkostnader så borde du väl ändå kunna bekosta UL?

"Jag förstår inte varför man betäcker alls om man inte har ett extremt fint sto som rekomenderats att gå till avel och använder sig av mycket bra hingst. Trampa över till grannen med sin märr av suspekt kvalitet är så fel så det finns inte. Hörde att det nu är OK att använda icke godkända hingstar i avel. Tycker det är helt jäkla vansinne."

eftersom det är naturligt för ett sto att få föl så tycker jag att alla ston har rätt att få föl någon gång under sitt liv. den hästen vi har tatt föl på är ett shetlandssto på sju år som vi har fått gratis och hon har en helt okänd bakgrund eftersom hon har varit hos knarkare innan. hingsten vi betäckte henne med är min ridlärares hingst som faktiskt är på väg att bli(eller kanske rentav är) godtjänd. vi har inte tänkt att sälja fölet så vi är helt oberoende av att hästen inte är värd någonting. vi har tatt föl på henne för nöjes skull och för att hon ska få bli mamma någon gång. har dessutom hört att ston blir mycket mer harmoniska efter sitt första föl.

vi har råd. jag bara letade efter ett billigt enkelt sätt att kolla dräktigheten. för många blev det förståss dyrt att betäcka med dyra halvblodshingstar, men vi har somsagt ett shettissto som vi har fått gratis och då känns det onödigt att betäcka henne med en toppstammad travhingst när vi inte ens vet om hon är renrasig. vi betäckte inte henne för att vi skulle sälja fölet dyrt utan för att vi vill att hon ska få ett föl, och vi vill också ta hand om och så småningom rida och köra in fölet själva.

eehh... förlåt om jag är korkad, men jag fattar inte riktigt detta :crazy:

vi har inte råd att köra upp henne till någon dyr klinik

Har du tänkt på alla kostnader som kommer när fölet är fött?
Typ hovslagare, mat, vaccination, id-kontrollant mm.?

När min ponny var dräktig åkte vi till klinik och gjorde ultraljud, det blev inte så dyrt.
Men mitt hetaste tips är att ta blodprov, det var billigare och vet. kom upp och gjorde det. Slapp man lasta och allt det, det var jättesmidigt, vet. var uppe i max. 15 min ;)

Jag förstår inte varför vissa känner ett behov av att envisas med att tro att djur har samma känslor som människor när det gäller sånt här.

Jag tror knappast att ett sto går under om hon inte får bli mamma någon gång under livet. Ja, ett sto brunstar, men jag tror knappast att de under brunsten tänker att nu måste de bli betäcka, så att de kan nöjet att föda fram ett föl 11 månader senare ;)

Det är ju samma ursäkt som en hel del katt eller hundägare kör med när de tvunget måste låta sina djur föda fram kullar efter kullar med kattungar och hundvalpar som sen blir vandringspokaler.

"Näe, lilla kissen måste ju få en kull med kattungar, innan hon kastreras. För annars kommer hon må dåligt resten av sitt liv".

Jag tycker dina inlägg tyvärr skriker okunnighet och jag hoppas du vet vad du ger dig in på. Det kan kosta mer än det smakar att ta föl.

vi tänker inte ta föl på henne år efter år. jag tar inte föl på hästen och sedan inte tar hand om hästen! tvärt om, jag tar föl på hästen delvis för att jag vill ha en till liten shettis att ta hand om. hovslagare kostar inte mycket mer med en extra shettis än vad den gör nu.

Det är sådan avel som vi försöker att få bort. Det är dessa hästar som blir billigt sålda och börjar vandra sen när det gulliga fölet vuxit upp och ägarna itne har varken tid, ork eller lust längre..

Bry dig inte om allt snack om felaktig avel och att du minsann borde lägga pengarna på en dräktighetsundersökning.

Visst kan du ta ut en vet till sallet för att göra en dräktighetsundersökning. Jag vet iofs inte om det blir så mkt billigare, men du kan ju ringa distriktaren kontra kliniken och höra dig för om priser.

En dräktighetsundersökning kan utföras på olika sätt. När det är så här långt gånget brukar man ställa "diagnosen" via en rektalundersökning, dvs en palpation via ändtarmen.

Man kan också ta ett blodprov där man mäter koncentrationen av hormonet östronsulfat. Ett högt värde indikerar inte bara dräktighet utan även ett levande föl.

Ultraljud används endast vid tveksamma fall i det här skedet. Det är annorlunda i tidig dräktighet, där palpation inte alltid ger ett definitivt svar. Samt inför betäckning/seminering för att kontrollera att stoet är i rätt fas.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 423
Senast: Zetly
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Har en vän vars åring har fått en illa infektion i hoven, sticksår, främmande objekt kvar, hovbenet påverkat. Svarar svagt positivt på...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Mirtai
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar