M

Monny

Vi tror att våran stallkatt är dräktig, hon hade besök av en hankatt för ett tag sedan och nu har hon blivit så rund om magen. Det enda problemet är att Simona "honkatten" är nästan blind. Kan det bli så att kattungarna också blir det? en sak till, hur länge är en katt dräktig?

tacksam för svar!

Sv: dräktig?

En katt är dräktig i drygt 9 v, 65 dgr är snittet med 60-70 dgr är okej.

Men varför låta en nästan blind katt få ungar? Hur kan man inte bry sig om ett djur mer än så?

låta? klart vi inte ville att hon skulle få ungar. Vi vet inte ens om hon klarar av det. Vi försökte hålla henne under uppsikt så mkt som möjligt när hon löpte. Hon håller sig bara runt stallet o går inte så långt. Men när vi såg att en han katt var i samma omårde höll vi henne inne. Det är väl han kattens ägare som har en skyldighet att kastrera?

Prata med kattens ägare och övertala honom att kastrera!
Det behövs inte fler kattungar när många blir ihjälslagna, utsatta i skogen eller utkastade på E4:an för att deras familjer inte tycker det är gulligt längre när de har blivit stora.
Och jag överdriver inte, detta är verkligheten i många fall. :(

Du verkar iaf bry dig en del. Försök påverka.

Jag skrev aldrig nått om dig. Men jag blir så less på att folk inte bryr sig om katterna! Om hon inte klarar av det så handlar det om stödmatning varannan timme i flera veckor, vem har tid med det? Kattungarna ska kissas och bajsas också. Det är inte speciellt lätt att föda upp en kull kattungar som mamman inte kan ta hand om. Och jag gissar att om hon inte klarar det så går kattungarna en grym död till mötes vilket gör mig rent utsagt förbannad.

Och vadå hankattens skyldighet? Varför är det inte honkattens skyldighet? Så patetiskt usel ursäkt att jag inte heller vet om jag ska skratta eller gråta. Men det lutar åt det senaste.

Det senare :mad:

Hur 17 ska man komma åt att höja kattens status när folk uppenbarligen inte alls bryr sig om kattens bästa?
Varför är det så svårt att låta bli att skaffa katt om man ändå inte är intresserad av att sköta den?

Det är alltså inte nått illa mot dig nu, hoppas du förstod det ;)

Varför har du inte kasterat katten då hon uppenbarligen kommer ha svårt att födda kattungunar. Det är lika mycket ditt ansvar som hankattens ägares ansvar att kastera.
Annars om du har möjlighet till det borde du försöka ta hem katten om hon som jag förstår bor i stallet. Då kan du ha mera uppsyn över henne och hjälpa henne med kattungarna, det är ett super jobb med kattungar som mamman kan inte ta hand om själv (har vana i det tyvärr dock inte som detta fall).
Hoppas annars att det kommer gå bra, men ni borde kanske fundera på kastering efter denna kull.

Jag missuppfattade visst p.g.a särskrivningen..
Det är väl han kattens ägare som har en skyldighet att kastrera?
Jag trodde att det var en kille som ägde honkatten som inte hade kastrerat henne.

Det är alla kattägares ansvar att kastrera sin katter om man inte har tänkt använda dem i avel.

Jag blir ledsen av att tänka på att katten har ett så ringa värde för de flesta bland folket. :(
Inte skulle man låta bli att försäkra sin häst, låta den springa vind för våg eller bli betäckt av en hingst?
Varför ses katter som slit och släng, som något bara för att han/hon inte kostade något kan kasseras lättare än en häst som kostar pengar?
Är det så krasst att det är ekonomin som styr vår kärlek till en varelse? :(

Kastrera henne snälla.

Monny skrev:
låta? klart vi inte ville att hon skulle få ungar. Vi vet inte ens om hon klarar av det. Vi försökte hålla henne under uppsikt så mkt som möjligt när hon löpte. Hon håller sig bara runt stallet o går inte så långt. Men när vi såg att en han katt var i samma omårde höll vi henne inne. Det är väl han kattens ägare som har en skyldighet att kastrera?

:eek: Är du verklig :confused:

Varför har ni inte kastrerat kattan eller åtminstånde gett henne p-piller?

Jag förstår att ni blir uppröda. För det första är det inte min katt utan stallets men det finns hur mkt katter i sverige som inte är kasterade spec. i alla stall. Det finns katter som springer hit och dit.

jag hade bara hört att de var han kattens ägares skyldighet, men jag har väl fel då. jag tycker självklart att man ska kastera dom o så vidare. skulle gjort det om det var min katt. Den hankatten har dessutom dödat vår kanin som vi hade i stallet. Ingen vet vems det är och det är väldigt skygg.

det här är ingen ursäkt på något vis, men det finns hemskare saker än det tex. att katt ungar placeras i glasfalsor. Jag bryr mig om denna katten och jag hoppas verkligen att hon kommer att klara att föda upp ungarna om hon nu är gravid.

"det här är ingen ursäkt på något vis, men det finns hemskare saker än det tex. att katt ungar placeras i glasfalsor. "

kattungar placeras INTE i glasflaskor.. om jag inte minns helt fel så finns det en nålad tråd här i kattforumet om just glaskatter och det är bara en lögn.

och kastrera katten eller ta bort den om ni inte har lust eller ork att ta hand om den ordentligt.

Nu blir jag faktiskt ledsen. jag tar visst hand om katten fast det inte är min.

varför är den inte kastrerad då när du vet att den inte ser bra och kommer troligen inte klara av att ta hand om ungarna??

Om stallet är kattens ägare, är det ju stallets ägares ansvar att ta hand om katten. Har du sagt ifrån?

Det är så enkelt att förhindra en dräktighet på katt, självklart reagerar vi. Är man intresserad så ser man till att katten har dte bra på ALLA nivåer, inte bara dom som passar en själv.

Stallägare som inte kan ta hand om sina katter verkar vara rätt vanligt, man tror ju att om man tycker om ett djur så borde man tycka om andra. Men uppenbarligen kan man värdera ett djur högt och skita fullständigt i det andra. Hästmänniskor är inte alltid så bra som man kanske vill tro.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår