A

Alair

Kan ston vara dräktiga trots att veterinär har ultraljudat och konstaterat "icke dräktig"? Har någon varit med om liknande?

Sv: Dräktig?

Ja, ultraljud är inte 100%-igt. Har inte varit med om det själv, har en mycket kunnig veterinär och om hon är osäker så kollar vi dem igen lite längre fram.

Javisst kan de missa en fosterblåsa och säga att den inte är dräktig.Men de brukar ju kolla flera gånger ,och tillslut kommer ju stot i brunst igen .Och då är det ju inte så stor risk att det är något men det finns ju hästar som brunstar fast de är dräktiga också fast det är väldigt ovanligt.Men visst kan det missas

Alair skrev:
Kan ston vara dräktiga trots att veterinär har ultraljudat och konstaterat "icke dräktig"? Har någon varit med om liknande?

Inte jag, men uppfödarna till min ena häst: Hennes mamma stod på station till i augusti och lånades ut på foder då hon ej var dräktig. Som tur var konstaterades runt jul att hästen visst var dräktig så att hon fick gå tillbaks till ägarna och få rätt foderstat.

/// ghost

Alair skrev:

Jag har varit med om att veterinär har missat en fosterblåsa... mitt halvblodssto ultraljudades på 20 och 90 dygn, och veterinären såg bara en fosterblåsa... Så att det kom tvillingar blev en överraskning vid fölningen :confused:

En kompis hade ett sto som enligt vet inte var dräktig och inte kunde bli det heller p g a ärr och cystor, men hon visade sig vara dräktig till kompisens stora glädje och fölet blev jättefint.

blåsorna kan ligga precis bakom varandra så det är inte så ovanligt som tror att tvillingar blir en överaskning...

När jag köpte mitt andra sto var hon ultraljudad och konstaterad icke dräktig. Hon brunstade till och med som en hormonproppad elefant två gånger, stod bredbent halva dagarna inför stallets 21 åriga gamle valack och var så käääääääär....

Någon vecka senare gick hon omkull ganska ordentligt tyvärr under en körtur och hamnade i chocktillstånd som antagligen utlöste en kastning av fölet hon väntade på för hon betedde sig så märkligt att vi höll henne under observation, nästa dag kom fostret ut.

Gissa om vi stod som fågelholkar...

Camilla

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 040
Senast: Puffindog
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Föltiden är här! Ridsport har därför träffat veterinär Anna Bohlin för att i tre poddavsnitt fördjupa oss kring dräktighet och fölning...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka