P

prince77

Vet ej om detta ligger på rätt forum men jag testar.
har ett ponnysto hemma som är från england. Har haft henne sen feb och nu så har hon vilat ca 3 veckor pga att hon vrickade sig. Idag när jag tog in henne så la jag märke till att hennes mage HAR faktist växt mycket under ganska kort tid. Dom har ju fri tillgång till hö dygnet runt men en känsla sa att det kanske inte bara höt som gjorde henne rund. Vet ju som sagt inte vad hon har levt under för förhållande i england men kan hon möjligen vara dräktig??
Jag tycker som att hon har tappat magen så att hon blivit smal över länden/njurarna(sjunkit ihop) hon är formad som en gigantist Toblerone :o alltså 3 kantig.
hon verkar mer ansträngd i andningen än dom andra hästarna också.
Kan man avgöra själv om hästen är dräktig innan jag tar ut vet?
skickar med en bild som visar på ett ungefär hur hennes mage buktar. ser mycket större ut i verkligeheten.
jag kan inte mycket om dräktiga ston så tell me more :crazy:

2546268.jpg

kan ju till lägga att alla ston utom hon är intresserade av (fd hingsten) hon blev tvärtförbannad när han försökte charma henne

Om du misstänker dräktighet så rekommenderar jag att du låter en veterinär dräktighetsundersöka henne omgående, så att du vet om du t ex ska tillskottfodra, sluta rida, ordna med lämplig uppstallning och så vidare.

Jag tycker inte hon ser dräktig ut. Men ska hon tex föla i slutet av sommaren så är det ju flera månader kvar o det är ju sista månaderna magen växer mest.
Som sagt, ta ut en vet. omgående som kan dräktighetskolla. Fö är hon dräktig så behöver hon ökad foderstat from 8 månaden osv.

bilden visar inte riktigt hur stor den ser ut att vara :) var svårt att få till bra bilder.

Inte ens en veterinär kan av en bild säga OM hon är dräktig, det måste undersökas rektalt.. bara att ringa & boka en tid! :)

Som sagt, den kan ju mkt väl vara dräktig ändå. Kan ju vara flera månader kvar innan fölning o endel blir ju inte speciellt stora heller.

nej. väntar på att hovslagaren ska komma ut och slå på skor så jag kan besiktiga en häst och då ska jag passa på samtidigt

Liknande trådar

T
Övr. Katt hej min zelda är dräktig, vet inte riktigt när det hände då hon är ute katt, men hanen väntade på henne varje dag i början av januari...
Svar
14
· Visningar
1 869
Senast: Gold
·
Övr. Katt Nog för jag sett många dräktiga katter i mina dagar, men då har det varit långt gånget så magen buktat ut både här å där. MEN jag blir...
Svar
2
· Visningar
2 110
Senast: Mynta2
·
M
Avel hej jag tänkte att nu skulle få delge era synpunkter och råd på mitt problem. Jag har ett ponnysto född 02 som började brunsta som 1...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka