Dräktig ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Snuttisen
  • Startdatum Startdatum
S

Snuttisen

Jag har precis gått och köpt ett 7-årigt vbl-sto.
Efter att vi skrivit papper och lastat på hästen säger människan att hon KAN vara dräktig. Och isf blir det i maj.
Kan man kolla det själv på nåt sätt eller ska man ta ut en veterinär som tar blodprov ?
När hon köpte henne för ett halvår sen gjordes en vet.besiktning men han kunde inte kolla det då..

mvh

Ta ut en veterinär som känner efter, eller åk till en klinik och gör UL(ultraljud)-undersäkning. En del veterinärer tar även med UL-utrustning. Man kan också ta blodprov, men jag vet inte hur det fungerar om man kan se ifall det är 2 foster och dylikt mha det...

Veterinären kan ta ett blodprov som skickas till Statens veterinärmedicinska anstalt för analys. Du får svar efter ca 1 vecka och det kostar ca 500 + moms (+ att veterinären vill ha lite för besväret).

SVA

jag köpte en gång ett sto som var eventuellt drektig.
jag tog ut vet och gjorde en gynokoligsk undersökning.
dom kan även ta blodprov

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 816
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar