Dräktig vid bedömning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare chrysler
  • Startdatum Startdatum
C

chrysler

Det får väl inte hästar vara eller?
Borde man inte vara rädd för stress hos ett dräktigt sto samt virus abort om man tar den till en större tillställning?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dräktig vid bedömning?

chrysler skrev:
Borde man inte vara rädd för stress hos ett dräktigt sto samt virus abort om man tar den till en större tillställning?

Manga ston betacks och sedan tavlas de sasongen ut. Men det finns en tidsmarginal pa hur lang tid man far tavla ett draktigt sto.
De flesta tavlingshastar blir inte speciellt stressade av att tavla, da de ar vana vid det, och ar man radd for att fa sitt sto smittat av nagonting kan man valja att inte tavla eller aka till en storre tillstallning...men i slutandan kan de smittas aven pa hemmaplan, sa det finns inga garantier.

Nar det galler bedomning kan jag inte svara pa reglerna, men jag ser inget hinder for att stoet inte ska fa vara det.

Det är många som redan är dräktiga när de visas på tex treårs eller kvalitet. Även vid årgångschampionaten, hörde tex att det var en av anledningarna att 4-års flyttades till övriga championat i oktober, det blev ju för långt in i dräktigheten när det låg i december. Enligt TR får ston tävlas fram till 5:e dräktighetsmånaden.
Visst ökar smittrisken om man kör iväg med stoet, dock kan de som sagt smittas på hemmaplan också speciellt om det finns andra hästar i stallet som åker iväg eller människor som är i mer än ett stall.

Tack för alla svar! :bow:
Förr tyckte jag inte det var så farligt när jag hörde att man kanske ställde upp med dräktigt sto i tex 2a månaden i ngn lätt klass men på senare tid har jag hört allt mer om virus abort å folk som är oroliga å vägrar åka ngn stans med sina ston.Virus abort drabbar väl för det mesta ston i andra halvan eller slutet av dräktigheten.Kan det vara så att ett sto blivit smittat i 2a månaden med kastar föörst i 7 månaden tex?Eller kastar den tätt inpå smitto tillfället?

Jag har varit lyckligt lottad och sluppit sådana tråkigheter som virusabort, men jag har hört att det kan ligga latent i nånader innan stoet kastar sitt föl :crazy: ...tänk på att även hingstar och valacker kan bära på smittan, men det märks ju inte på dom!! :crazy:

(gissar att detta är en islandshästfråga)
Jag vet flera ston som varit dräktiga vid bedömning, bl a Sprengja frá Ytra-Vallhólti när hon på VM 1991 bedömdes till 8,45.

Själv skulle jag inte bedöma eller tävla ett dräktigt sto.

Senast ändrad:

Jag åker ut med mina "nydräktiga", det är alltid en risk när man åker i väg med sin häst, virusabort eller andra smittor, oavsett om det är ett dräktigt sto eller ej.

Tror att gränsen ligger vid 4:e dräktighetsmånaden på tävling men är inte säker.

Näää varför gissar du det? ;) :angel:
Jag hade inte heller vågat dra med en dräktig häst på ngn tillställning, kanske ett litet KM om jag vet att det inte är några hästar som varit å rest men jag är tveksam där oxå.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 837
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
858
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 365
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka