Dräktig tik ?

G

Glanna

Min brors chihuahua tik är parad och inne på sitt 55;e dygn idag.
Vi vet ej om hon är dräktig, men hon har varit väldigt trött och sovit mest efter parningen, även varit rätt sur.
Nu idag har hon börjat gnälla, hon gnäller och piper hela hela tiden ! Hon låter olycklig och har öronen bakåt och ser liksom rädd ut.
Vad betyder detta :confused:? Kan det vara på gång ? Eller är detta inget beteende som dräktiga tikar brukar ha :crazy:. ?

Hoppas någon har någon aning :)

Sv: Dräktig tik ?

Har din bror ingen kunskap om dräktiga tikar...? Har personligen väldigt svårt att se att en sån liten hund skulle kunna dölja en dräktighet i slutskedet. Även om hon bara bär på en valp borde den gå att se/känna. Vid det laget bör det gå att känna att något finns i magen om man palperar buken på henne försiktigt när hon ligger på sidan och man bör även kunna känna fosterrörelser. Annars skulle jag knappast räkna med att hon är dräktig. Allt utom ovanstående i det här läget går i princip lika gärna att skylla på skendräktighet. Rädd och pipig är inget speciellt dräktighetstecken...

Men om ni inte är kunniga på området utan fortfarande osäkra när ni känt igenom henne så är det ingen dum idé att åka in och röntga tiken, för att vara helt säker. Valpningskomplikationer hos chi, särskilt om det bara skulle vara en enda valp är ju inte helt ovanliga.

Först skulle man kanske anlita veterinär för att lära sig genom olika forum är inte att rek. Sen så är ju chihuahuan känd för att ha problem med valpningar.Dvs man får kejsarsnitta rätt ofta.
Så åk till veterinären och få lärdom om valpning,valpar,tik och få tiken kollad!!

Så åk till veterinären och få lärdom om valpning,valpar,tik och få tiken kollad!!

Fast just veterinärer är långt ifrån alltid rätt personer att tala med om man söker kunskap om valpningar och allt därikring - det vet jag av egen erfarenhet, tyvärr, i de fall jag tvingats uppsöka vet vid valpningskomplikationer. :crazy: Faktum är att om veterinären inte har specialintersse i hundens fortplantning, alt. själv är uppfödare, så verkar det vara OFTA de inte har mer kunskaper än det man kan läsa sig till i vilken uppfödarbok som helst - om ens det...

Om tiken är i 55:e dygnet har din bror haft lång tid på sig att göra ett ultraljud. Vad säger veterinären?

Jaahl skrev:

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:

Fast just veterinärer är långt ifrån alltid rätt personer att tala med om man söker kunskap om valpningar och allt därikring - det vet jag av egen erfarenhet, tyvärr, i de fall jag tvingats uppsöka vet vid valpningskomplikationer. Faktum är att om veterinären inte har specialintersse i hundens fortplantning, alt. själv är uppfödare, så verkar det vara OFTA de inte har mer kunskaper än det man kan läsa sig till i vilken uppfödarbok som helst - om ens det...

Det är väl självklart att man ska uppsöka veterinär om man märker att något är konstigt. Ett telefonsamtal kan ju inte skada. Ett djursjukhus brukar det finnas mycket olika kompetenser på dessutom så varför inte ringa Strömsholm, Bagarmossen, Södra Djursjukhuset, Helsingborg eller var du nu bor.

Tycker "opartisk" gav ett väldigt bra svar så lyd det rådet!:bow:
Vid dygn 57 är det inte ovanligt att små hundar valpar. Kanske har hon börjat ha småvärkar innan det är dags, kanske inte är så lång tid kvar men jag föreslår att ni ringer ett större djursjukhus om ni är osäkra på att hitta en veteriär med kompetens.
Här måste jag nog poängtera att de flesta uppfödare redan vet var de ska vända sig då man ofta funnit sin favoritveterinär, dvs veterinär med kompetensen man eftersöker - men jag tycker det är oansvarigt gentemot tiken att inte ha funderat igenom vad man ska göra vid ev. komplikationer, vem man ska kontakta etc....:eek:

Det är väl självklart att man ska uppsöka veterinär om man märker att något är konstigt. Ett telefonsamtal kan ju inte skada. Ett djursjukhus brukar det finnas mycket olika kompetenser på dessutom så varför inte ringa Strömsholm, Bagarmossen, Södra Djursjukhuset, Helsingborg eller var du nu bor.

:confused: Har jag sagt något annat? Nej, men skribenten ovan tycker att man ska vända sig till veterinären för att få kunskap om tik och valpning. Vilket jag påpekar TYVÄRR inte alls nödvändigtvis är någon vettig källa att finna denna kunskap, som man givetvis borde ha samlat på sig redan långt innan man funderade över att para sin tik.

Men vi kan ju inte komma ifrån att veterinärer ändå är utbildade på bl a fortplanting, tikar och valpning. Att det sen finns enstaka som kan tyckas sakna kompetensen är ju en annan sak, men så tycks det ju vara i varje yrke...:smirk:

Trots allt så tyckte jag ditt påpekande var lite "onödigt" (kommer inte på något bättre ord just nu) då det ändå är det bästa rådet att ge i en sån här situation...:idea:... tycker jag.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 083
Hundhälsa Min dräktiga tik på dygn 49 idag mår inte bra. Imorse vid 5 började hon kräkas, bara vatten och slem. Gjort det ca 1-2ggr/timmen fram...
Svar
7
· Visningar
8 948
Senast: chiara
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 026
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Vet inte om det här är en "ge mig tips-tråd" eller bara en skriva-av-mig-tråd. Min lilla tik fick något slags anfall i början på...
Svar
8
· Visningar
2 593
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka