Dräktig med valack!!!!!!!!

NilaD

Trådstartare
Min vänninna skulle idag köra sitt sto på betäckning, hon har brunstat fint hela våren men visade inget till denna brunsten. Inte så konstigt då den efter undersökning visade sig vara dräktig :eek:
Hur är det möjligt :eek: Vi har visserligen två unghingstar hemma men dessa har aldrig varit lösa, inte heller stoet har varit löst. Då återstår ngn utav våra fem "valacker". Ingen utav dessa har varit hos oss längre än knappt ett år, så vi har inte sett hur dom beter sig på våren. Starkast misstänkta är dom två stora hästarna, båda är importer den ena med klart hingstutseende men har inte visat så jättestarka hingstbeteenden. Den andra har noll hingstkaraktär men har vid ngt tilllfälle setts hoppa på stona. I övtigt har vi fem ponnys och dom skulle verkligen få anstränga sig för att få till det, även om det så klart är möjligt. Den minsta är bara 86cm och stoet 161cm, isåfall säger jag bara :bow: :laugh:

Nu till min fråga finns det ngt enkelt sett att kolla om ngn utav dessa herrar har lite för mkt testosteron :angel:

Sv: Dräktig med valack!!!!!!!!

Även om det är långsökt kan ju en av "valackerna" ha en eller båda kulorna kvar i magen.
Jag har en bekant som tog in mkt ponnies från Holland och en var kastrerad, ja den yttre kulan var alltså borttagen:crazy:

Ja det är ju det vi börjar misstänka. Men eftersom det finns fler än en kandidat så undrar jag om man kan kolla detta på ett enkelt ( inte allt för kostsamt :grin:) sett. Har hört att man kan ta ett blodprov. Stämmer detta och isf. hur tillförlitligt är det? Man har ju inte direkt lust att förse hela grevskapet med bastarder :grin:

Man borde väl med ett blodprov kunna mäta hormonnivåer. Men ring till veterinär och fråga!

En van veterinär brukar kunna se ärren. Det var så vi upptäckte en klapphingst. Inköpt som valack och när vi sålde den och gjorde en veterinärbesiktning hittade inte veterinären några ärr. Helt riktigt det var en inte någon valack.

*KL*

Ja, vem av dem som nu är "pappa" till det lilla så anser jag iaf. att jag har bättre smak än stoet vad det gäller hingstar... Borde kanske ha visat en bild på den utvalde tidigare... :confused: Vid närmare eftertanke skall jag nog gå ut och göra det direkt så hon inte gör om samma misstag!! :rofl:

Varför helt enkelt inte ta bort det fostret, och se till att hon blir dräktig med den hingst som det var tänkt från början?

Jodå, det är redan gjort, men vi vill ju ändå veta vilken av valackerna som inte är valack. Det finns ju fler ston, även sådana som inte skall bli dräktiga alls! ;)

Även om det är långsökt kan ju en av "valackerna" ha en eller båda kulorna kvar i magen.
Jag har en bekant som tog in mkt ponnies från Holland och en var kastrerad, ja den yttre kulan var alltså borttagen:crazy:

Så har min lilla rackare till ponny.

Han ser helt kastrerad ut för ögat, men föl har han fått, 2 stycken..
Innan vi visste så gick han med en grupp hästar varav 2 ston fick "föl från ovan".

Han är också import, fast Irländsk

Jodå, det är mitt sto som är det "lyckligt utvalda"... ;) Just nu tackar jag gud att jag åkte iväg och kollade den uteblivna brunsten med ultraljud i så här god tid. Tanken lekte med att avvakta, det är ju tidigt på säsongen ännu!

Har nu kollat samtliga pungar :D och dom ser ut som ytterst normala valacker. Tyckte att samtliga såg ut att ha ärr.

Eftersom vi inte kan få tag på vet. förren på måndag så vore det intressant att få höra om man kan ta ett blodprov för att få veta om det är en klapphingst.

Ni som har haft detta hur fick ni det bekräftat? Då tänker jag så klart på er som upptäckt detta av en slump.
Hur har dom varit i tempramentet/ utseendet? Hingstiga eller inte?

Och du har inget dike eller nån liten kulle i din hage???
Småkillar och kåta ston är påhittiga....

Nope! Varken diken eller kullar och även småponnysarna är valacker...

Precis vad jag tänkte :idea:
Har varit med om något liknande, en liten kåt dvärg schnauzer (hane) parade sej med en stor schäfer :rofl: den lilla ställde sej på en bänk och den stora nedanför :D
Självklart skedde abort.

Hur har dom varit i tempramentet/ utseendet? Hingstiga eller inte?

Min är en liten "Emil i Lönneberga"

Mycket godhjärtad och trevlig, men ack så busig!
Han är full i 17 mest hela tiden.

Han är fullt musklad trots att han inte är riden ordentligt på 8 år, han är ganska vacker att se på, lite hingststuk över honom(ponny av connemaramodell)

Han är inte alls hingstig så han skriker åt ston osv, han har bott granne med sin dotter utan bekymmer. Dock så är han lite stöddig ibland när man leder till och från hagen.

Han är högst i rang i hagen.

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 949
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 901
Senast: vtok
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 688
Senast: Trissa
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka