dräktig katt, är det dags?

M

miqa

Hej!

Jag har en hon katt här hemma som är dräktig, dock vet jag inte exakt datum för förlossning då jag inte vet när parningen skedde (hon är utekatt).
Har lyckats räkna ut, med hjälp av diverse sidor, att förlossningen borde ske denna vecka.
Katten har idag bara varit ute 2 gånger (sammanlagt ca. 6-7 timmar) och har nu legat och vilat i över 5 timmar. Kan detta vara ett tecken på att en förlossning kan vara på gång? Hon brukar vara ute mycket mer och är verkligen ovanligt slö mot vad hon brukar vara.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dräktig katt, är det dags?

Finns inga direkt precisa tecken på när en förlossning sker hos en katt vad jag vet men ett tecken är ifall hon letar födselplats. Och samma dag som förlossningen sker sjunker kattens kroppstemperatur med 1 grad. Du ska absolut inte släppa ut henne när hon är dräktig och kastrera henne snälla.
 
Sv: dräktig katt, är det dags?

Och sen när ungarna är födda ska du inte släppa ut henne på 12 veckor. Kastrering är att föredra. Se till att ha hem redo, min katt fick 9 kattungar innan hon kastrerades, det är inte lätt att hitta hem åt så många katter. Speciellt inte seriösa hem.
 
Sv: dräktig katt, är det dags?

Det var meningen att vi skulle ha en kull med henne och kastrera henne efter, så det ska göras. Men släppa ut henne innan det gått tolv veckor får jag göra, har pratat med veterinären om det.
 
Sv: dräktig katt, är det dags?

ja du kan ju släppa ut katten innom 12 veckor, men tänk på att om det finns nån katt i närheten somär förkyld eller snorig så är det lätt hänt att katt mamman drar hem det till katt ungarna, en vänn till mig fick 12 katt ungar när 3 mammor fick nästan samtidigt, 5 överlevde enn mamma blev utan och en fick behålla en, den sista har 4 kvar. de blev förkylda, av de 5 kvar så har alla utom en blivit förkylda igen. de har en hankatt ute som är lite snorig och som smittat ungarna genom att han varit hos mammorna när varit ute.
 
Sv: dräktig katt, är det dags?

Det var meningen att vi skulle ha en kull med henne och kastrera henne efter, så det ska göras. Men släppa ut henne innan det gått tolv veckor får jag göra, har pratat med veterinären om det.

Du är väl medveten att honan kan bli dräktig igen fast hon har en kull. Vill du inte ha fler kullar så kastrera henne innan du släpper ut henne igen efter förlossninen.. Om du inte vet när hon ska få håll henne inne, har du otur föder hon ute, får hon problem under förlossningen kan hon dö utan hjälp.

Sedan släpper du ut henne efter förlossningen är ni berädd att mata en hel kull varannan timme om kattmamman försvinner/förolyckas under den första tiden?
 
Sv: dräktig katt, är det dags?

ja du kan ju släppa ut katten innom 12 veckor, men tänk på att om det finns nån katt i närheten somär förkyld eller snorig så är det lätt hänt att katt mamman drar hem det till katt ungarna, en vänn till mig fick 12 katt ungar när 3 mammor fick nästan samtidigt, 5 överlevde enn mamma blev utan och en fick behålla en, den sista har 4 kvar. de blev förkylda, av de 5 kvar så har alla utom en blivit förkylda igen. de har en hankatt ute som är lite snorig och som smittat ungarna genom att han varit hos mammorna när varit ute.

Det vet jag, men tror dock inte att det blir något problem då hon alltid håller sig i närheten och oftast kommer direkt man ropar. Dessutom är det inga långa stunder hon kommer få vara ute under de första 12 veckorna.
 
Sv: dräktig katt, är det dags?

Du är väl medveten att honan kan bli dräktig igen fast hon har en kull. Vill du inte ha fler kullar så kastrera henne innan du släpper ut henne igen efter förlossninen.. Om du inte vet när hon ska få håll henne inne, har du otur föder hon ute, får hon problem under förlossningen kan hon dö utan hjälp.

Sedan släpper du ut henne efter förlossningen är ni berädd att mata en hel kull varannan timme om kattmamman försvinner/förolyckas under den första tiden?

SJÄLVKLART är jag medveten om det, och om olyckan skulle vara framme så ingår det abort när man kastrerar katten också. Dessutom börjar dom inte löpa DIREKT efter heller, utan det kan ta ca.5-6 veckor, glömde dock bort att fråga veterinären om det.
Jag vet, men har inte velat stänga henne inne så tvärt, har därför trappat ned så att hon skulle vänja sig med att vara inne. Började med att ha henne inne på kvällarna/natten och idag får hon endast gå ut en liten stund nu på morgonen och sedan ska hon vara inne de resterande dagarna.

Har tänkt på det. Hon är alltid i närheten, går aldrig långt ifrån gården och kommer när man ropar. Inga stora risker för olyckor i det här området heller.
Dock kommer jag inte släppa ut henne innan jag har sett henne med ungarna och vet att hon inte kommer överge dom medveten, och ifall hon vägrar ta hand om dom kommer jag självklart mata ungarna!
 
Sv: dräktig katt, är det dags?

SJÄLVKLART är jag medveten om det, och om olyckan skulle vara framme så ingår det abort när man kastrerar katten också. Dessutom börjar dom inte löpa DIREKT efter heller, utan det kan ta ca.5-6 veckor, glömde dock bort att fråga veterinären om det.
Jag vet, men har inte velat stänga henne inne så tvärt, har därför trappat ned så att hon skulle vänja sig med att vara inne. Började med att ha henne inne på kvällarna/natten och idag får hon endast gå ut en liten stund nu på morgonen och sedan ska hon vara inne de resterande dagarna.

Har tänkt på det. Hon är alltid i närheten, går aldrig långt ifrån gården och kommer när man ropar. Inga stora risker för olyckor i det här området heller.
Dock kommer jag inte släppa ut henne innan jag har sett henne med ungarna och vet att hon inte kommer överge dom medveten, och ifall hon vägrar ta hand om dom kommer jag självklart mata ungarna!

Du har fel! De tar INTE 5-6veckor innan honan börjar att löpa de kan göra det redan efter några dagar, dessutom behöver ej honan löpa för att ägglossningen hos katt ska börja utan den startar med parningen. (ja, de finns hankatter som "våldtar" ovilliga honor). Detta kan många bekräfta!
Börjar hon dock löpa kan du räkna med att hon sticker, då sitter du där och måste ta hand om kattungarna själv och förbarmar dig över att du tillät kattmamman att gå ut själv.
 
Sv: dräktig katt, är det dags?

Det kan gå allt från 1 v och uppåt att dom börjar löpa. Så var inte helst lugn före 5-6 v. Bra att du tänker kastrera i alla fall.
 
Sv: dräktig katt, är det dags?

Du har fel! De tar INTE 5-6veckor innan honan börjar att löpa de kan göra det redan efter några dagar, dessutom behöver ej honan löpa för att ägglossningen hos katt ska börja utan den startar med parningen. (ja, de finns hankatter som "våldtar" ovilliga honor). Detta kan många bekräfta!
Börjar hon dock löpa kan du räkna med att hon sticker, då sitter du där och måste ta hand om kattungarna själv och förbarmar dig över att du tillät kattmamman att gå ut själv
.

Herregud, ta det lugnt. Det är vad jag har LÄST bara, glömde skriva det.
Nej, det tänker jag inte räkna med då jag känner mina katter. Dom har löpt förut utan att sticka och håller sig alltid nära gården, dessutom har jag aldrig sagt att jag tänker låta henne gå ut själv, eller hur?
Jag är mycket väl medveten om vad som kan hända och är självklart beredd att ta konsekvenserna.
Ville bara höra ifall någon visste att hennes trötta beteende kunde vara ett tecken på förlossning och det har du inte bidragit med överhuvudtaget,
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dräktig katt, är det dags?

.

Herregud, ta det lugnt. Det är vad jag har LÄST bara, glömde skriva det.
Nej, det tänker jag inte räkna med då jag känner mina katter. Dom har löpt förut utan att sticka och håller sig alltid nära gården, dessutom har jag aldrig sagt att jag tänker låta henne gå ut själv, eller hur?
Jag är mycket väl medveten om vad som kan hända och är självklart beredd att ta konsekvenserna.
Ville bara höra ifall någon visste att hennes trötta beteende kunde vara ett tecken på förlossning och det har du inte bidragit med överhuvudtaget,

Eftersom du fick svar på tröttheten innan jag svarade i tråden passade jag på att poängtera de andra då du inte verkar har så stor koll på de=) Sedan verka du tro att de är lungt att ha katten ute efter förlossningen för att de inte löper om föränn 5-6v, vilket är fel. Men du gör ju som du vill;) Tänk bara att de finns veterinärer som inte vill kastrera dräktig hona om hon gått halva dräktigheten.

Men om hon inte går ut själv hur kan du då inte veta när hon blev parad. De borde du väl märkt om de springer okända hanar ute på tomten?:crazy:

Du får väl en ungefärlig tidpunkt om du sett sparkarna i snart 2v då kan de bli när som helst.
 
Sv: dräktig katt, är det dags?

Eftersom du fick svar på tröttheten innan jag svarade i tråden passade jag på att poängtera de andra då du inte verkar har så stor koll på de=) Sedan verka du tro att de är lungt att ha katten ute efter förlossningen för att de inte löper om föränn 5-6v, vilket är fel. Men du gör ju som du vill;) Tänk bara att de finns veterinärer som inte vill kastrera dräktig hona om hon gått halva dräktigheten.

Men om hon inte går ut själv hur kan du då inte veta när hon blev parad. De borde du väl märkt om de springer okända hanar ute på tomten?:crazy:

Du får väl en ungefärlig tidpunkt om du sett sparkarna i snart 2v då kan de bli när som helst.

Jo, ska prata med veterinären om det!

Nej, hon har ju alltid varit ute själv. Men efter förlossningen så tänker jag inte låta henne gå ut själv den första tiden, så menade jag :)

Det har jag läst, så har räknat med att ungarna kommer den här vecka och därför får hon inte gå ut längre.
 
Sv: dräktig katt, är det dags?

Tilläggas ska också att en katthona som går och löper hela tiden och får kull på kull blir inte bara sönderparad men skulle parning inte ske riskerar hon även livmodersinflammation om kastrering inte setts in och den kan vara dödlig. Genom att inte kastrera väljer man det ena eller andra varav båda kan ha dödlig utgång.

Parning är också ett enormt stressmoment för en katthona och att utsätta henne för det direkt efter att hon fött ungar är, ursäkta, men ren idioti. Sen ska inte honan springa ute, inte bara för att hon är okastrerad men också för att hon har ungar att dia och uppfostra. Kattungar diar väldigt ofta och missar mamman att dia dem och kanske inte kommer hem så kommer ungarna att avlida, ledsen men det är den bistra sanningen.

Sen undrar jag av vilken anledning du ville ta kull på henne?

Hade du velat ta kull hade du kunnat kolla upp en bra pappa, köra hälsokoll osv istället för att bara släppa ut henne. Nu vet du inte vad hon får eller vilka sjukdomar kattungarna kan bära på. Ledsen att behöva säga det men jag säger det av djupaste respekt, du bidrog just till huskattsavel och minska chansen för hemlösa katter att hitta nya hem. Men alla gör vi våra val, en del mer eller mindre ansvarslösa. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dräktig katt, är det dags?

Tilläggas ska också att en katthona som går och löper hela tiden och får kull på kull blir inte bara sönderparad men skulle parning inte ske riskerar hon även livmodersinflammation om kastrering inte setts in och den kan vara dödlig. Genom att inte kastrera väljer man det ena eller andra varav båda kan ha dödlig utgång.

Parning är också ett enormt stressmoment för en katthona och att utsätta henne för det direkt efter att hon fött ungar är, ursäkta, men ren idioti. Sen ska inte honan springa ute, inte bara för att hon är okastrerad men också för att hon har ungar att dia och uppfostra. Kattungar diar väldigt ofta och missar mamman att dia dem och kanske inte kommer hem så kommer ungarna att avlida, ledsen men det är den bistra sanningen.

Sen undrar jag av vilken anledning du ville ta kull på henne?

Hade du velat ta kull hade du kunnat kolla upp en bra pappa, köra hälsokoll osv istället för att bara släppa ut henne. Nu vet du inte vad hon får eller vilka sjukdomar kattungarna kan bära på. Ledsen att behöva säga det men jag säger det av djupaste respekt, du bidrog just till huskattsavel och minska chansen för hemlösa katter att hitta nya hem. Men alla gör vi våra val, en del mer eller mindre ansvarslösa. ;)

För det första, jag har redan skrivit att kastrering ska göras, så det behövde du inte ens påpeka, och inget du har skrivit har med mitt första inlägg att göra.
Sedan har jag också skrivit att hon inte kommer gå ut själv, det kommer vara under uppsikt och under mycket korta stunder.
Jag vet att jag gjorde det. Dock kan jag ju säga att alla vill inte ha en raskatt heller och vet redan flera som vill ha en unge.
Hur menar det med "minska chansen för hemlösa katter att hitta nya hem" egentligen? För kattungarna som hon får kommer ju inte vara hemlösa.
 
Sv: dräktig katt, är det dags?

Det menas att det i dagens läge finns över 100.000 hemlösa katter bara i Sverige och 99,9% av dom är huskatter. Man kanske bör hitta hem till dom innan man tar fram flera?
 
Sv: dräktig katt, är det dags?

Det menas att det i dagens läge finns över 100.000 hemlösa katter bara i Sverige och 99,9% av dom är huskatter. Man kanske bör hitta hem till dom innan man tar fram flera?

Och för varje ny huskattsunge som föds tappar en hemlös katt ett potentiellt hem och katthemmen får aldrig en ledig plats att ge en hemlös. Bland alla 100 katthem i Sverige så är dem proppfulla och fortfarande finns det 100 000 hemlösa katter som springer fritt på gatorna ett antal som i genomsnitt ökar med ca 30 000 varje år/hona pga kattkolonier med okastrerade hanar/honor. Den bistra sanningen och trots detta är annons sidor överproppade med huskattsungar som folk föder upp utan en tanke på de hemlösa. Min släkt tar hand om en kattkoloni och kör kastrering, hittar hem mm på dem, jag har själv två katter från denna koloni. Tror jag blir lika less varje gång jag ser en huskattskull tagen av en privatperson. (OT igen)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dräktig katt, är det dags?

Förstår hur ni menar och håller delvis med. Dock så gäller det samma sak för de som föder upp raskatter, säkerligen kommer dessa till ett bra hem, men även då förlorar en hemlös katt ett potentiellt hem.
 
Sv: dräktig katt, är det dags?

Förutom att de som köper raskatt ofta bara vill ha en katt av just den rasen. Hade rasen inte spelat någon roll hade de människorna antagligen köpt en blandraskatt som "alla andra".
 
Sv: dräktig katt, är det dags?

Riktigt så enkelt är det inte. Köper man en raskatt så är man inte ute efter en katt. Man är ute efter en raskatt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 336
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 476
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 476
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 583
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp