Dräktig islandsåring ?

QRST

Trådstartare
Att hingstföl under året stundom kan bli fäder är väl vida känt, men hur unga islandsston kan bli dräktiga egentligen ? Läste om ett sto på Island i Worldfengur som påstås fölat som 2-åring, dvs var själv född säg 1990 och fick föl 1992. Kan det stämma ? :o

Eller ska man misstänka något fel i stamtavlan ? :angel: Någon som känner till liknande (olycks)fall ? (Och nej, har inga funderingar på att försöka genomföra detta, känns snarast tveksamt att betäcka ston ens som 3-åringar....) :D

Sv: Dräktig islandsåring ?

Min häst är född 2006, hennes mamma är född 2004, enligt uppgifterna på WF, så jag antar att det är möjligt, även om jag inte kan bekräfta att de uppgifterna faktiskt stämmer. Min dam verkar dock ha varit en olycka och inte det minsta planerad...

Inte en islands häst men inte långt i från mej fölade en 2 åring av ponny ras, stot var vid fölningen 25 månader.
Hingsten lika gammal.

Ägaren som var hos hästarna 1 gång dag ville vänta med det tills hon såg att hingsten började klättra för hon trodde det tog ett tag innan dom fick till det rätt:crazy:

Grannen till mamma köpte 3 shettisföl och ett av stona fick sedan föl nåt år senare, men det klarade sig inte.

Jag vet i alla fall ett sto som fölat som tvååring. Pappan var runt 7 månader gammal när han betäckte.

Min första häst föddes redan innan mamman hade fyllt 2. Dock ingen islänning och de hade vart en hingst på rymmen

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 333
Senast: Digbil
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Avel Har lite funderingar på att betäcka min 21-åring men hon kanske är för gammal? Hon har haft föl tidigare men då var hon 6 och 8 år när...
Svar
17
· Visningar
4 943
Senast: Görel
·
A
Avel Hej! Jag undrar om det finns någon som fick ett friskt föl efter Sandakan i år. Han betäckt ca 57 ston år 2008. Mitt sto som blev...
Svar
18
· Visningar
2 016
Senast: goljahult
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix