Dräktig..fast med tvillingar, vad göra?.. =(

Angie

Trådstartare
Var på dräktighetskoll med mitt sjuåriga halvblodssto idag, jag har inseminerat henne med Figaro R. Hon hade två ägg när dom seminerade henne, och nu visade det sig att hon hade tagit sig på båda :(. Veten kunde inte "klämma" det ena då fosterblåsorna låg alldeles brevid varandra, hon föreslog att vi skulle vänta en vecka och se om den ena fosterblåsan tillbakabildas eller om dom åker ifrån varandra, så att man kan "klämma" den lilla fosterblåsan. Den "lilla" var bara hälften så stort som den stora.
Så nu HOPPAS jag verkligen att den lilla försvinner, annars så måste vi spruta bort båda blåsorna, för att kanske ha en chans att betäcka om henne....
Varför är livet inte bara enkelt ibland?? Varför ska det bli så här? Jobbigt!
Någon med liknade erfarenheter?

Sv: Dräktig..fast med tvillingar, vad göra?.. =(

Jag hade en tvilling dräktighet förra året, fast då lyckades vetten klämma på 17 dygn.

I år hade jag också en, där var det lite osäkert på 17 så vi kollade igen på 28 och klämde då den ena, på 32 var den kvar men inte på 56. Så hon blev omseminerad igår.

Ja, det brukar inte gå att klämma så sent. Jag såg att du skrev om det i en annan tråd, och var mycket skeptiskt.

TS.
Jag kan trösta dig med att de gånger bägge tvillingarna försvunnit här har stona snabbt kommit i ny brunst, och blivit dräktiga direkt.

Mitt sto har haft tvillingar två gånger av två:crazy:

Första gången syntes det inte på ultraljuden, så hon kastade i månad 8.
Den andra dräktigheten syntes två fosterblåsor på dygn 17 och dom satt också ihop så det ej gick att klämma den ena. Våran hemmaveterinär (mkt duktig avelsvet.) tyckte jag skulle fundera några dagar hur jag ville göra- vänta ett tag på att den lilla ev. skulle resorberas eller om jag ville spruta bort och börja om. Efter mkt funderande bestämde jag mig för att åka tillbaks till seminstationen och om det fortfarande var två skulle dom sprutas och så börja om. Åkte in på dygn 21 och hur noggrant den seminveterinären tittade så såg hon bara en. så hon tyckte inte det fanns nån anledning att spruta. Sen ul:ade vi på dygn 28 och 35 nånting och allt såg jättefint ut.
Jag var ganska nojjig ändå under dräktigheten, rädd att den andra inte alls var borta utan bara lekte kurragömma:crazy:. Livrädd att hon skulle kasta igen då det var otroligt jobbigt när hon gjorde det första gången.
Men allt gick bra och idag går en fin liten snart 4-månaders hingstunge i hagen:love: (också efter Figaro R).

Förstår att det känns drygt, men möjligheten finns ju ändå att inseminera om den här säsongen. Var glad åt att det upptäcktes att det var två (om man ska se det positivt;)), bättre det än att få en obehaglig överraskning i vinter.

Men iom att den ena var mindre så kan den vara på väg bort, jag håller tummarna för att den resorberas och att den andra stannar kvar!

Antiqua: Vilken otur du haft, tvillingar två gånger :crazy: Men skönt att det slutade väl den andra gången! Jag hoppas verkligen på att utgången på det här blir lika som ditt anrda försök, att den ena fosterblåsan försvinner, skulle vara så jobbigt att börja om igen med att seminera. Kul att du också hade Figaro R:) Undrar om han har någon form av supersperma, eftersom han lyckas befrukta typ alla ägg stona har ;).

Om jag måste spruta bort dom så hoppas jag verkligen på att hon går upp i bruns ganska fort efteråt, annars så hinner jag inte betäcka henne i år :(

Ja, det brukar inte gå att klämma så sent. Jag såg att du skrev om det i en annan tråd, och var mycket skeptiskt.

Det var en chansning det visste både jag och vetten men eftersom alternativet var att spruta bort båda så chansade vi.
Det gick inte vägen men sånt är livet. :grin:

Ja, mitt sto har uppenbarligen den fula ovanan att alltid släppa två ägg:crazy:. Men om man ska se det positivt så borde det innebära att det är 100% större chans att hon blir dräktig:D
Jag har hört flera som säger att Figaro har bra simmare faktiskt, båda "mina" avelsveterinärer tex.

Jag håller tummarna för att din har resorberat den ena till nästa ultraljud och att du får en fölis till våren:laugh:
Du kan väl berätta hur det går?

Min fick jag precis spruta. Hon hade tvillinar på FRYST. vad fan är sannolikheten liksom, och att de båda ligger smack på varann samt att båda är "jättefriska och med rejäla hjärtslag".... JAg har bara haft otur i ett helt år men se det så, hellre tvillingar än inte dräktig alls! JAg fick ju som sagt spruta, men hon är åter dräktig, hoppas att där bara är en... Tydligen är hon fruktansvärt fertil, och QEs frysta sperma likaså....

QE verkar ha nedärvt sina pigga simmare. Qalle planterade 5st livsdugliga embryon på 3 brunster hos mitt sto :crazy: Och jag som var orolig för att ens få henne dräktig...

Ziemona: Håller tummarna för att det bara är en den här gången! Jag var också orolig för att mitt sto inte skulle bli dräktig, kanske är bättre att man vet att dom kan bli dräktiga... Bättre med tvillingar än att dom går tomma, då vet man ju att det funkar som det ska i magarna på dom, ibland lite för bra ;)
Har också hört att QE ska ha väldigt duktiga simmare, hört flera som blivit tvillingar, samt att han lyckats få problemston dräktiga, samt att seminstationer rekomenderar honom om man har ett sto som gått mycket tom.

Jag hade precis samma problem. Tvillingar som satt för tätt för att kunna ta bort den ena. Så antigen vänta och se om det fixade sig själv (om inte så spruta bort allt) eller spruta bort allt med en gång.

Vi valde att vänta en vecka och UL:a igen. Då fanns det bara en kvar. Blev kollad 3-4 gånger till med en veckas mellanrum för säkerhets skull. Nu 4 år senare så står det en 3-åring i hagen.

Så för våran del så gick det bra med att vänta.

Mvh

Tora

Oftast är det väl som i din situation, att man har ett foster som är sämre än det andra, så att det rensar ut sig själv. Håller tummarna för dig att du slipper göra om allt. Det är så trist och en sån besvikelse. Jag började nästan gråta på stationen... pinsamt men det har bara blivit pannkaka av allt hittills. Stoet är skadat, därav betäckt, känns som att man borde ha tur någon gång liksom... Sen tänker jag så att kanske man kunnat se att det var tvillingar på 16 dagar redan, men inte kollade tillräckligt noga därför att det var på fryst.. allting har liksom blivit förskjutit pga detta. Nåja, man ska itne spekulera, nu är det som det är, och på måndag gällar det för min del iallafall! Då får jag kanske veta om det är två igen, en eller kanske ingen alls....nervigt.
Lycka till!!

Kollade mitt sto på dygn 17, förra onsdagen och då var hon dräktig med tvillingar :crazy: Men vet klämde den ena och jag var tillbaka igår på dygn 22 och kollade igen och den andra bebisen var kvar :love:
Det e inte lätt det här med tvillingar alltså...:crazy: Men man kan ju inte vänta för länge heller med å "klämma" bort det ena fostret, veterinären var riktigt glad att jag kollade henne på dygn 17, e lättare å klämma ju tidigare man e inne med dom. Men det e ju lite otur när fostrena sitter nära varandra...

Ska kolla dygn 30 med för säkerhets skull.

Mitt sto hade tvillingar som oxå låg precis intill varandra och vi väntade några dagar för att se ifall dom hade flyttat sig eller att en hade varit mindre men hon kollades igår igen och nu låg dom nästan ännu tätare så vi får spruta bort och börja om:crazy:

kl

Mitt sto står med två 4,5 ägg i dag... seminerad i går och semineras i morgon. OM hon nu tar sig och OM hon nu blir dräktig med tvillingar så hoppas jag verkligen det går att klämma en. För tre år sedan blev hon dräktig med tvillingar, en klämdes då med framgång på dygn 17.

Nu är hon kollad på dygn 31, och vetten hittade bara en fosterblåsa!!! :banana: Ska tillbaka på dygn 45 och kolla en gång till för säkerhets skull, men det såg jätte fint ut idag! Så glad!!:D

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 084
A
Avel Mitt ena sto är precis konstaterad dräktig med enäggstvillingar. Hon blev konstaterad dräktig på 20dgr med en fosterblåsa och som vi såg...
2
Svar
33
· Visningar
4 968
Senast: acrazyone
·
Avel Ja.. då har vi ultraljudat idag (dygn 17) Vi visste att hon släppt två ägg, och SJÄLVKLART blev båda befruktade:crazy: Tyvärr låg dom...
2
Svar
33
· Visningar
3 034
Senast: Lady
·
Avel Mitt halvblodssto kollades vid 16 dygns dräktighet igår och det var nog spännande att se om hon var dräktig! Jag små pratade med mitt...
Svar
15
· Visningar
2 427
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka