Dräktig eller inte? ;o

PheeHee

Trådstartare
Hur kan man se på en 18 åring om hon e dräktig eller inte.
Det enda som jag tycker har förändrts i henne är väll det att hon verkar lite hetare i skogen och jag har inte sett henne brunsta, men är endån väldigt osäker.
Behöver lite tips och trix till detta, hellst utan sprutor och annan vård hos veterinären..

Sv: Dräktig eller inte? ;o

Varför vill du inte ha någon veterinär vård på hästen?????? Om du har anledning att tro att hästen är dräktig måste du ju ta reda på det! Specielt på ett så pass gammalt sto, då hon kommer behöva mycket mer mat om hon ska klara av att hålla hullet genom dräktigheten.

Har du betäckt henne, eller tror du att hon är tjuvbetäckt?

Du kan inte se något ännu utan veterinärundersökning om hon inte är betäckt väldigt tidigt på året. Ultraljud eller rektalundersökning.

Visst kan beteendet ändra sig, men varken det eller utebliven brunst är någon garanti för dräktighet. Om du vill vara säker på att hon är dräktig och att det inte är tvillingar måste du ultraljuda henne. Ett bra sätt att veta att allt stå rätt till.

Jag har kollat mitt sto två ggr, senast vid 90 dagar och allt såg bra ut då, hjärtslag osv så nu kommer jag inte kolla mer, men att kolla en gång känns iaf som ett måste.

Det som förändrats i hennes sätt att vara är att hon är mycket lugnare och tröttare. Hon har lagt på sig mer fett kring magen och är mer hungrig än vanligt. Hon har även visat en del hingstbeteende mot det andra stoet.

Men som sagt, man kan inte vara säker utan att ha kollat och olika förändringar kan vara individuella....vissa ston tycks inte ändra sig alls medan andra ändrar sig mycket. Mitt sto är på 107 dagar nu.....

Hur kan man se på en 18 åring om hon e dräktig eller inte.
Det enda som jag tycker har förändrts i henne är väll det att hon verkar lite hetare i skogen och jag har inte sett henne brunsta, men är endån väldigt osäker.
Behöver lite tips och trix till detta, hellst utan sprutor och annan vård hos veterinären..

Man kan inte SE om stoet är dräktig.
Finns t.o.m. sådana som fölar utan att någon hade en aning...
Då, först och främst, sådana som inte är rutinerade inom aveln.

Ring veterinären på den kolla stoet.
Detta inte enbart för er skull utan först och främst för det gamla stoets skull.

AM

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 773
Senast: Ceta
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 087
Senast: Karolina90
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 415
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 937
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V