dräktig eller ej????

A

Adenick

Har två st. ungkatter (bror och syster) som är ca 6 mån gamla.
Honan har börjat lägga på sig rejält. Är orolig att hon är dräktig med sin bror????!!!! Uppfödaren som jag köpte dem båda av sa att jag absolut inte behövde oroa mig förrän vid 1 års ålder. Jag har inte sett några tendenser alls till att hanen skulle betäcka sin syster men hon har blivit så rund att jag tycker hon ser dräktig ut. Brorsan är också fet men inte på samma sätt som sin syster.
De är innekatter dock bor vi stort så de rör sig väldigt mycket. Fri tillgång på både torr och mjukmat samt annat gott som mjölk, räkor m.m
Har även hört att syskon inte btäcker varann, stämmer det???
bör jag vara orolig??
snabba svar tack
 
Sv: dräktig eller ej????

Ja, du bör vara oroligt!

Syskon parar sig utan minsta betänklighet (bland "gårdskatter" är de inte sällan både helsyskon och mormor och morfar till ungarna...)

Honor börjar löpa någongång mellan 5-12 mån ålder för det mesta, och hanar börjar para i samma ålder. I min ras, som är något tidig, finns det exempel på hanar som blivit pappor när de är 6 mån och därmed parat med lyckats resultat vid 4 mån ålder.

Om du tar honan till vet direkt kan man kastrera och göra en tidig abort om det behövs. Se sen till att kastrera hanen snart också, så slipper du problem med en ylande, pinkande hankatt. Det tar ett tag efter kastrering innan hormonerna går ur kroppen, så det är inte alltid de slutar efter ingreppet.
 
Sv: dräktig eller ej????

Ingen av dem skriker eller pissar inne.
Ja jag ska kontakta vet. på 1 gång i morgon bitti samt boka tid för kastrering.
Honan vill jag ta ungar på men inte nu.
Kan man på något säkert sätt själv avgöra om katten är dräktig???
Jag menar kan man se eller känna på magen eller nått?
 
Sv: dräktig eller ej????

Men vad är det för uppfödare som inte tror att katter kan para sig före ett års ålder? :confused:

Sen om min katt hade fri tillgång till mjölk, mjukmat, räkor och torrfoder så hade hon nog också varit fet skulle jag tro...Men vår katt begriper inte att man kan äta nåt annat än torrfoder och bara lite av det så vi har inte problemet fast hon är kastrerad sen flera år. :)
Hon hann aldrig börja löpa eftersom hennes kullsyster (som tyvärr är död nu) började löpa när hon var 5 månader gammal och vi kastrerade båda samtidigt. Hankatten var nog ung. 5 månader när vi kastrerade honom också.

Ring veterinär och hör vad de säger är nog bästa rådet. Ska du ändå kastrera hanen så gör det snart, nu är ju våren här. (det kan ju vara maten som gör henne tjock, men bättre att vara säker och isf undvika problemet i framtiden. :))

Lycka till med dina katter. :)
 
Sv: dräktig eller ej????

Honan vill jag ta ungar på men inte nu.
Kan man på något säkert sätt själv avgöra om katten är dräktig???
Jag menar kan man se eller känna på magen eller nått?

Hur kommr det sig att du vill ta kattungar längre fram när du inte kan detta? Har du tänkt att läsa på under tiden och ha en uppfödare som "bollplank".


Allmänt nyfiken bara :)
 
Sv: dräktig eller ej????

Jag vill ta ungar längre fram med skinn på näsan så att säga.
Eftersom jag inte vet något om katter/ungar m.m hur de fungerar fysiskt så
vill jag veta mer och fram tills dess jag förstår mer så kommer honan att få p-piller eller vad nu vet. rekommenderar.
Hanen ska kastreras omg. !
Honan har liksom en hängbuk som svajjar omkring så det ser ut som att hon har ungar i magen :(
 
Sv: dräktig eller ej????

kanske dax att ultraljuda honan för att se om hon är dräktig? Du vet väl att en hane kan bli pappa ett tag efter kastreringen så säkras är att separera dem helt i några veckor...
 
Sv: dräktig eller ej????

När du ändå ska kastrera hanen så se till att börja banta honom då katter lägger på sig vikt ännu lättare efter ingreppet, det är inte nyttigt för djur att vara feta och kan orsaka att katten blir sjuk i bl.a. diabetes.
Hoppas att det löser sig till det bästa med dina katter och även att den s.k. uppfödaren läser på lite, vem vet om dina katter är ett resultat av syskonparning i sin tur?
 
Sv: dräktig eller ej????

Jag tycker att det verkar vara ganska oansvarigt att ta kattungar på en så pass ung katt, dessutom så verkar du inte ha så jättebra kunskap om katter. Så om du ska ta ungar på din hona så föreslår jag att du väntar ca 1 år och läser på och får lite mer kunskap om parningar, dräktighet och förlossningar och allt annat som hör kattungar till :)
Gärna läsa lite på SVERAKS hemsida om regler och sånt ;)

Och du borde nog inte ha fri tillgång på mjölk, blötmat, torrfoder och räkor, för din katter kommer isf garanterat att bli feta när dom väl är kastrerade om dom redan nu visar tecken på att vara lite runda :crazy:

Och kom ihåg att den sämsta blötmaten är bättre än det bästa torrfodret ;)
 
Sv: dräktig eller ej????

Jag undrar om din hona verkligen är dräktig...
Svajande hängbuk med ungar i går inte ihop.
Toppen att du kastrerar hanen!
Diskutera med veterinären vad han skall äta för foder sen.
Det finns särskilda kastratfoder.
Fast det låter som om båda katterna just nu behöver dietfoder för viktminskning.
Fråga också vad dina katter bör väga,när veterinären ändå träffar dem.
Sen får du vara hård med utfodringen (inte bara du utan alla i familjen!;)).
Skippa räkorna!! Inte bra om de får dem ofta!
Hängmage får katter ofta om de varit överviktiga,men syns också på honor som (gått ute och) haft många kullar samt på kastrerade hanar.Min egen erfarenhet iaf.
Visst kan du ha honan på p-piller,men det är i längden inte bra då det kan leda till juvertumörer.
Inte heller är det bra om hon skulle gå och löpa inne utan p-piller.
Prata med duktig veterinär om hur du tänker och bestäm hur du ska göra.
Angående uppfödaren blir jag skeptiskt ang dennes kattkunskap...
Sälja 2 olikkönade syskon till en person som inte har så mkt kunskap om löpningar etc och påstå att du inte behöver oroa dej förrän de är 1 år..:crazy::mad:
Helt vansinnigt.
Om dina katter dessutom ev har besläktade individer på mammans och pappans sida så förstärks det givetvis om dina syskon skulle para sej med varann.
Hoppas du får rätsida på det!
Det finns flera bra böcker du kan lusläsa för att lära dej mer om katter,beteende,utfodring,avel etc.
 
Sv: dräktig eller ej????

När du ändå ska kastrera hanen så se till att börja banta honom då katter lägger på sig vikt ännu lättare efter ingreppet, det är inte nyttigt för djur att vara feta och kan orsaka att katten blir sjuk i bl.a. diabetes.
Hoppas att det löser sig till det bästa med dina katter och även att den s.k. uppfödaren läser på lite, vem vet om dina katter är ett resultat av syskonparning i sin tur?

Jag har papper på dem samt att alla de andra katterna där förutom kullen mina katter kom ifrån var renrasiga skogskatter. Mina är bland mellan bond/skogskatter.
 
Sv: dräktig eller ej????

Jag tyckte att jag nämnde i ett annat inlägg att jag skulle vänta med att ta ungar då honan är så ung fortfarande samt att jag skulle läsa på mer om katter tills dess. Anledningen till att jag vill ta ungar är för att jag tycker att honans temperament är helt underbart mot allt och alla samt hon har en jättefin teckning/hårsättning som jag personligen gillar.
Hankatten är inte gravt överviktig han är lite rund men mkt sund och rörlig. Honan har liksom mer svajmage så att säga. Båda är friska och krya enligt. vet. Honan är dräktig och hon kommer få föda fram ungarna och då tar vi dem till vet direkt som får avliva dem pga. risken för inavel. Hanen är kastrerad och jag har skiljt på dem. Så nu anser jag att jag gjort som jag ska iaf.
Man vill ju kunna lita på uppfödare av olika slag oavsett vad det gäller för djur och denne jag köpte mina ungar av verkade mkt duktig och seriös så jag antog att det var så som hon sa att man kunde vänta tom.1 års ålder innan kastrering.
Men det visade sig fel och då har jag åtgärdad detta på bästa sätt jag kunnat.
Tack alla för era tips!!!!
 
Sv: dräktig eller ej????

Nu drar du säkert öronen åt dig och slutar läsa tråden för all evighet. Men jag tror inte att någon här ser som något positivt på att ta en kull på sin katt om inte papper och dylikt finns på den. De flestas katter är trevliga i temperamentet och många har riktigt snygg teckning och päls. Men tänk om alla som tycker det hade avlat sina katter? Det hade slutat i katastrof! Att föda upp nya liv är inget man gör i en handvändning. Det finns kopiösa mängder med hemlösa katter som sitter och väntar på att få ett hem och ännu fler mängder som går runt ute helt utan att någon tar hand om dem, det uppskattas att det redan nu finns över 100000 hemlösa katter i Sverige. Det är inte så lämpligt som grund att producera fram fler.

Vidare, en katt kan få 1-9+ ungar i en enda kull. Nu kanske du satsar på att spara minst en unge, men om din katt får 9 ungar, du tar en, då blir det åtta kvar som ska få hem på ett eller annat sätt. Att föda upp katter är inte heller gratis eller problemfritt. I värsta fall kan din hona förlora livet, det även om du kan ha fått betala fyrsiffrigt belopp för ett kejsarsnitt om du är berädd att lägga så mycket på din blandraskull. Om hon förolyckas, har du tid att flaska upp kanske så många som 9st kattungar, och sen ändå förlora dem efter några veckor. Har du inte slutat läsa här så... Om de har en renrasig skogkatt förälder gör man som seriös (blandras)uppfödare rätt i att avelsdjuret/en för rasbundna sjukdomar, jag vet inte om eller vilka sjukdomar man testar skogkatter mot men vissa av de där sjukdomarna är ju riktigt lömska (typ som att katten knall och fall dör pga hjätfel som ingen kände till).

Sen är kattungar hemska :p de älskar att testa klorna i en, smetar bajs, klättrar ur sin "spjälsäng" etc. När våran katt fick ungar (9st) bodde hela kattfamiljen i ett nyrenoverat rum. När ungarna flyttat hemifrån var rummet redo att renoveras på nytt :eek: Dessutom att ha en hel hög med monsterkattungar fram till vecka 15 är ... ganska plågsamt :D Man gör bäst i att kastrera sina katter och grusa tankar på avel förrän man har ekonomi och kunskap så att det räcker och blir över. Tänk på att du bör kunna svara på frågor som kattungeköpare ställer även efter att ungarna har flyttat.
 
Sv: dräktig eller ej????

Om du vill avla på henne, gör det iaf ordentligt!
Är de utekatter? Det är isf en dålig start, med tanke på smitta och att du då ej vet vem fadern är.
Börja med att blodgruppera henne för att se så hon inte har B-blod (parar du då med en hane med A-blod måste du handmata första dygnet). Testa sedan så hon inte har FIV/FeLV (sexuellt överförbara - det är därför utekatt är dumt). FIV är som HIV för människor, FeLV är leukemivirus. Sedan vill du HCM-scanna så att hjärtat är friskt. Vet du om hon har några raser i sig? Då kan ytterligare tester bli nödvändiga.

Sedan hittar du givetvis en hane som genomgått samma tester.

Så måste du givetvis läsa på om förlossningar och uppväxt. Avel och genetik av Ylva Stockelberg kan rekommenderas.

Om vi säger att hon får en genomsnittlig kull på 5 kattungar, så har vi uppskattade kostnader:
Blodgruppering: 350
FIV/FeLV: 350 + ev blodtagning
HCM-scanning: 1000
Mat: säg 1000 kr om du ger torrt+blött
Vaccination x 2 + chippning + besiktning: 4500
SUMMA: 7200
Tillkommer ev avgift till hankattsägaren, oförutsedda veterinärbesök, i värsta fall kejsarsnitt, sand + extra toalådor, ev förstörda saker, leksaker, bolåda + filtar/bäddning, kattungehage och givetvis förlorad arbetsinkomst.
 
Sv: dräktig eller ej????

Ingen av dem skriker eller pissar inne.
Ja jag ska kontakta vet. på 1 gång i morgon bitti samt boka tid för kastrering.
Honan vill jag ta ungar på men inte nu.
Kan man på något säkert sätt själv avgöra om katten är dräktig???
Jag menar kan man se eller känna på magen eller nått?

En veterinär kan säkert avgöra om katten är dräktig antingen genom att palpera, ta blodprov, ultraljuda eller röntga. Om honan är dräktig eller inte MÅSTE fastställas innan du börjar ge henne p-piller! Om hon är dräktig och du ger henne p-piller riskerar du att få missbildade kattungar vilket kan försvåra förlossningen och självklart orsaka lidande för både kattmamma och kattungar.

Vore jag i din sits skulle jag (om kastrering av honan är otänkbart) ge henne abortspruta och sedan sätta henne på piller.
 
Sv: dräktig eller ej????

ja okej. avel är väl kanske inte det bästa tänkbara scenariot för varken mig eller henne men snälla ni LÄS vad jag skriver.
Jag har sagt att jag ska läsa på mer om allt sådant! samt att jags skrev att honan ÄR dräktig och kommer få föda fram ungarna och sedan avlivas av humana skäl.
Skumläser ni bara så ni missar vad jag skriver eller uttrycker jag mig dåligt???????
 
Sv: dräktig eller ej????

Nej jag håller med, avel verkar inte vara varken din eller kattens sak att göra.
Så bästa är nog att kastrera tösen. Sen har du god tid på dig att läsa och lära och hitta en katt som har DET, som du kan para med någon som har DET också. ;)
 
Sv: dräktig eller ej????

ja okej. avel är väl kanske inte det bästa tänkbara scenariot för varken mig eller henne men snälla ni LÄS vad jag skriver.
Jag har sagt att jag ska läsa på mer om allt sådant! samt att jags skrev att honan ÄR dräktig och kommer få föda fram ungarna och sedan avlivas av humana skäl.
Skumläser ni bara så ni missar vad jag skriver eller uttrycker jag mig dåligt???????

Varför låta honan föda ungarna om du ändå tänker avliva dem? Är det inte bättre att abortera dem så slipper du hela riskmomentet förlossning?
 
Sv: dräktig eller ej????

Skulle inte ge katterna räkor..
Kan försvåra phvärdet i urinet så enormt mycket så de kan få urinsten.

Sedan:
Innan man skaffar ett djur så borde man väl läsa lite om det och inte lita helt blint på uppfödaren.
Jag själv har katter, läste dock inte så mycket om just katter innan utan fick lära mig på vägen (både innan och under.. fick även erfarenhet från ett djursjukhus jag praktiserade på).

Låt veterinären ge honkatten en abortspruta istället för att avliva dom efter födseln; tror att det kan påverka mammans psyke då hennes ungar bara försvinner.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är osäker på om den ligger under rätt forum, men flytta den gärna om den ligger fel! Så här är det: Köpte mitt varmblodsto född 96...
2
Svar
26
· Visningar
2 596
Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 320
Senast: elfi
·
C
Övr. Katt Jag flyttar om en vecka, och när vi bott in oss lite så ska vi äntligen få en katt av en kompis. Först var det inga alternativ, vi...
Svar
5
· Visningar
2 184
Senast: fia0
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp