Dragon 465

D

DLX

Tänkte bara ställa en (två) kort(a) fråga om Dragon. Vart kommer hans gulanlag mer exakt ifrån? Jag vet att det kommer från hans mor Lansy 7157, men sedan? :confused:

Sv: Dragon 465

Antagligen från det varmblodiga stoet hans stamtavla slutar med.

Varken Gaspari, Lansiär, Largo eller Humanist hade det. Jag har trott att det kommit från Goldonkel men är inte lika säker längre.

Antagligen från det varmblodiga stoet hans stamtavla slutar med.

Varken Gaspari, Lansiär, Largo eller Humanist hade det. Jag har trott att det kommit från Goldonkel men är inte lika säker längre.

Kolla på Giletta! Där finns Cham ox som också finns bakom Dragon.

Det är precis så jag alltid trott att det var, sen informerade någon mig om att gulanlaget inte finns hos araber och då föll ju min teori.

Min nya teori är att det varmblodiga stoet från Vilands härad är en dotter till Isabella 263 e Ecrin u Vala e Bauer u Gulan, stammor till familj (3). Hon fick tre gula döttrar enligt stamboken men bara en av dem stamboksfördes. Hon var född 1892 och Goldonkel 1906 så det är möjligt.

Det är precis så jag alltid trott att det var, sen informerade någon mig om att gulanlaget inte finns hos araber och då föll ju min teori.

Min nya teori är att det varmblodiga stoet från Vilands härad är en dotter till Isabella 263 e Ecrin u Vala e Bauer u Gulan, stammor till familj (3). Hon fick tre gula döttrar enligt stamboken men bara en av dem stamboksfördes. Hon var född 1892 och Goldonkel 1906 så det är möjligt.

Jag tror dom har fel om gulanlaget hos araber. Kanske inte finns hos våra araber idag - men Likör-anlaget har ju gett många stiliga pållar! Någonstans kommer det ifrån. När båda har Cham verkar det ju onödigt att tro något annat... (Occam´s razor) ..:idea:

http://www.homozygous-horses.com/creme.html

Senast ändrad:

Jag har för mig att det var en stor diskussion här om gulanlag hos araber för några år sen och att någon vars kunnande jag har respekt för;) visade mig att jag hade fel.

Ska kolla in sidan du länkade till, vore ju kul om min första teori stämde!

Jag tror dom har fel om gulanlaget hos araber. Kanske inte finns hos våra araber idag - men Likör-anlaget har ju gett många stiliga pållar! Någonstans kommer det ifrån. När båda har Cham verkar det ju onödigt att tro något annat... (Occam´s razor) ..:idea:

http://www.homozygous-horses.com/creme.html

Nu vet jag inte hur långt tillbaka i de aktuella stamtavlorna Cham ligger, men det verkar väl lite väl optimistiskt att utgå ifrån att bara för att en och samma häst förekommer i två stamtavlor med "samma färg" så är den hästen "upphovsman" till färgen? Speciellt när teorin går mot den allmänna åsikten att gulanlaget inte finns hos fullblodsaraber? Gulanlaget är förvisso ganska ovanligt hos varmblod idag, men det är ju faktiskt ett ganska vanligt anlag som finns hos väldigt många av världens hästraser, t.ex. hos samtliga nu kvarvarande nordiska lantraser. Det svenska halvblodets ursprung är ju mycket blandat.

Sedan ska man naturligtvis vara medveten om att det som i gamla stam- och stuteriböcker omnämns som "arab" inte behöver vara detsamma som vad vi idag kallar "fullblodsarab". Egentligen definierades väl detta i Västvärlden när den rasrena aveln med araber tog fart runt förra sekelskiftet. Sedan har ju "araber" förts till Europa som förädlare under lång tid innan dess, men långt ifrån alla skulle väl kvalat in i dagens definition. Exempelvis är det väl högst tvivelaktigt om The Godolphin Arabian verkligen var arab (han kallas ju också The Godolphin Barb).

Är det så att gulanlaget fanns hos vad vi idag skulle kalla fullblodsaraber på 1800-talet borde det finnas någon form av belägg för det. Vore intressant med vidare utredning.

Jag hittar f.ö. inga renrasiga araber med gulanlag på siten du hänvisar till.

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
929
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Tjatter Vilken typ är ni på personalmöten? Den som pratar oavbrutet eller den mer tysta typen? Jag är mer den tysta typen och min chef tycker...
2
Svar
25
· Visningar
1 568
Senast: Mirre
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka