Dragläder?

simpan

Trådstartare
Nån som kan berätta för mig exakt var draglädren på en sele sitter, gärna med bild.

Har för mig att det inte är detsamma som draglinor men rätta mig om jag har fel. Är helt vimsig...

Sv: Dragläder?

Dom är två delar av samma jobb.
Dragläder sitter t ex mellan lokor och dragringar på en loksele.
Draglinor sitter från dragringarna och till redskap mm, t ex svängeln.
Svängeln sitter på vagnen och balanserar ut ojämnheter i dragrörelserna.

LIA

OK, vad skönt, då är jag inte ute och cyklar... Hade bestämt för mig att draglädren INTE var samma som draglinorna (även fast de har lite samma uppgift), att det alltså inte är draglädren som går hela vägen till svängeln.
Har haft en liten dispyt ang detta och blev då osäker... Ingen som har en bild så att jag kan visa människan?

Man kan ju skippa draglädren och använda lite längre draglinor. Så har jag på min ponny loksele och det funkar bättre än innan! :D
Ja jo man lär ju vara liite händig men ändå...:smirk:
Lite samma som "lös brösta", på bröstselar har man ju en brösta som sitter ihop med draglinorna vilket är mkt bättre än "fast brösta" som kan ge skav/obehag...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 774
Senast: Ninnurur
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
357
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg