puppan2

Trådstartare
Jag skall byta bil och kan välja mellan avtagbar dragkrok och fast dragkrok. Idag har jag avtagbar dragkrok men den sitter ALLTID på och har alltid gjort det. Så i princip kan jag lika bra välja fast drag. Men vad är det för för/nackdelar med fast drag??? Jag har fått för mig att fast drag är säkrare än avtagbart drag???? Å andra sidan borde det vara kanske bättre andrahandsvärde på avtagbar krok??? Eller??Vad skulle ni ha valt i min situation???

Sv: Dragkrok

Nackdelen med ett avtagbart som man låter sitta på hela tiden är att det lätt rostar fast o det godkänner inte besiktningen, jag blev tvungen att byta(tog ett fast nästa gång).
PL

Vi har precis bytt bil (nya bilen kommer nästa vecka - tjohoo) och vi valde fast drag.
Vår förra bil hade avtagbart och det blev att man alltid lätt den sitta på - eftersom man snart skulle använde den igen. :angel:

När vi sålde den och visade bilen tog vi av den eftersom köparen var en ung kille som var mest intresserad av att det var en fräsig sportbil som tyckte att krok är fult. :D
Vi ville ju inte heller skylta med att vi drog med bilen jätteofta :o , vilket vi iofs inte heller gjorde, eftersom det sliter på koppling och motor.

Vår nya bil är en terrängbil med 4-hjulsdrift och sån SKA det vara drag på enligt mig.
Har aldrig fattat folk som kör omkring med såna bilar i stan. :confused:
På vår förra bil så passade det inte riktigt med sportbilslooken, även om det var en utmärkt V6:a att dra med, så då var det jättebra med avtagbar krok.

Summan av kardemumman, det beror på vad det är för bil du ska ha och vad du tycker är snyggast eller mest praktisk.

Usch aldrig mer avtagbar krok.

Hade det i nästan 10 år på vår gamla bil. Kroken satt alltid på och så glömde man av att ta loss den regelbundet och fetta in. Rostade fast och så stod man där och knackade med slägga och försökte få loss eländet inför besiktningen.

När jag sen pratade med ett par bekanta som hade en liknande krok och de berättade att de tappat både krok och släp, bara hö i släpet och ingen häst som tur var, så var det inget snack om saken. Fast krok i fortsättningen, eftersom vi ändå aldrig tar bort den.

Var just inne på ridsportförbundets hemsida och läste om att transportera häst.

Där avråder de ifrån att ha avtagbart drag om man ska transportera hästsläp. Läs länken här "några nyttiga tips"

Välj fast krok! Säkrare. Jag hade avtagbar på min förra bil pga det följde med bilen. De enda gånger kroken togs loss var hos Bilprovningen.

När jag bytte bil köpte jag en utan krok (fräschare bil) och lät montera dit fast krok. Men det kan ev finnas bilmärken där det inte går att få fast krok längre eller inte ingår i standardsortimentet som är "välsignat" av bilmärket. För min bil visade det sig vara så. En märkesverkstad hävdade att det inte fanns fasta krokar alls som passade. En annan märkesverkstad kunde fixa det, men då fick jag leva med att kroken inte var standard. Det gjorde mig inget alls. Dessutom var den verkstaden 2000(!) kr billigare än den första.

Oviktigt i sammanhanget, man kanske ändå intressant att veta:
Orsaken (en av orsakerna?) till att löstagbara/infällbara krokar kom till var att bilarna blev längre. På många färjor får man betala ett högre pris om bilen är 'för lång'. När bilarna blev precis så långa att de fortfarande kunde åka för personbilspriset så blev de för långa med dragkrok och då gjorde tillverkarna så att man kunde ta bort/fälla in kroken när man inte hade släp på, just för att man skulle kunna åka färja till personbilspris.

Vad ska man då ha? Det är nog egentligen bara tycke och smak som styr, förutsatt att kroken är godkänd för att dra den släpvikt man har (det finns också ett värde för maximalt kultryck).

Fast krok:
+ inget bekymmer mad att komma ihåg att se till att den går att ta loss (smörjning etc)
- bilen blir längre, svårare att veta hur långt man kan backa innan det tar emot. Behöver större parkeringslucka.
- om någon som inte själv har krok lånar bilen ökar risken att den backar in i något

Löstagbar krok:
+ inte ivägen när man ska parkera på trånga platser
+ om man ser till att ta av den när den inte används så är den inte så otrevligt smutsig när man ska ha den (kulskyddet kan bli gräsligt lerigt/snömoddigt så man helst inte vill ta i det, om kroken sitter på hela tiden, som med en fast dragkrok. Kulskydd ska man ha, annars ökar slitaget både på kulan och på kulhandsken eftersom man inte har något fett mellan kula och handske.)
- om man inte ser till att ta av kroken tillräckligt ofta så fastnar den och bilen går inte igenom besiktningen.
- du måste hålla reda på var den är någonstans, + ev nyckel (för att låsa fast kroken på bilen, en del krokar har den finessen. Om det är av säkerhetsskäl eller stöldskyddsskäl vet jag inte, men det funkar som båda.)

En Subaru Forester 2.0 XT blev det.
Sambon har gjort en mycket omfattande marknadsundersökning (läs provkört bilar och bil-surfat) så vi känner oss ganska säkra på vårat val.

Vi har köpt en 04:a. Det blev mycket billigare så och då kunde vi kosta på oss turbo och skinnklädsel. :love:
Här är bild på en likadan bil:
Subaru Forester

Fler bilder:
Subaru
Subaru

Det alla mekaniker tjatar på mig är att jag ska ta bort mitt lösa drag och smörja det med jämna mellanrum för att det inte ska fastna, och det kan ju ju bara hålla med om.
Personligen känns det för mig säkrare med ett fast drag, men det är ju inte direkt alla nya personbilar som har det idag.
AsMoDeUs

PÅ våran "gamla" bil har vi fast dragkrok, men nu när vi har beställt en ny bil (en jeep) så valde vi avtagbar dragkrok eftersom det finns mer fördelar med det.. Så de handlar väl om lathet (Om man inte orkar tabort och fixa med jämna mellan rum)

vi har löstagbar dragkrok på våran. Jag tycker det är bra, fördelar har du ju fått här nedan. Det gäller bara att sköta den ordentligt.
Har man en sån schysst pappa som jag och som är så noga med saker o ting kan man gott o väll ha det. vi tar bort dragkrogken efter varje användning
(han spolar tom ur släpet och mockar ur ALLT så fort hästen kissat i släpet eller bara det är använ m hästen i...)

Dessutom (förutsatt att man tar loss det) så har man mer koll på draget om det börjar rosta osv (vilket det då i princip aldrig gör om man alltid tar bort det) har du ett fastdrag ser du ju inte alltid all rost..

Jodå, lyfter man bilen så är det inga problem. Dte är ju inte bara kroken som rostar, även själva annordningen under bilen rostar, borde vara lika på en löstagbar så det måste du ju ha koll på i vilket fall.

Jag köpte bil utan dragkrok och satte dit. Och INGEN tvekan om att det blev FAST krok. Jag vet för många gånger då lös krok lossnat med släp efter. Jag är iofs ganska säker på att det berott på klantig montering (dvs inte ordentligt påsatt) i många av fallen, men jag störs inte av att ha en fast krok på bilen, och jag skulle om jag hade löst drag bara få problemet att banka loss eländet för besiktningen. Så jag valde utan tvekan fast krok.

Sen, pappa har löstagbar krok (som ligger i sin påse inne i bilen såfort den inte används) och den milen har dragit släp flera tusen mil utan problem (inkl hästsläp), men JAG tvingar alltid pappa montera på draget åt mig när jag ska ha bilen, är livrädd jag ska fippla med det så det blir fel och lossnar. Mamma har en exakt likadan bil med lös krok och hon har sin på hela tiden. Hon har inte haft sin första besiktning på bilen än, men jag kan ju gissa vilka svordomar det kommer bli dagen innan :angel:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 066
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 143
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama