Sv: Dragkrok
Oviktigt i sammanhanget, man kanske ändå intressant att veta:
Orsaken (en av orsakerna?) till att löstagbara/infällbara krokar kom till var att bilarna blev längre. På många färjor får man betala ett högre pris om bilen är 'för lång'. När bilarna blev precis så långa att de fortfarande kunde åka för personbilspriset så blev de för långa med dragkrok och då gjorde tillverkarna så att man kunde ta bort/fälla in kroken när man inte hade släp på, just för att man skulle kunna åka färja till personbilspris.
Vad ska man då ha? Det är nog egentligen bara tycke och smak som styr, förutsatt att kroken är godkänd för att dra den släpvikt man har (det finns också ett värde för maximalt kultryck).
Fast krok:
+ inget bekymmer mad att komma ihåg att se till att den går att ta loss (smörjning etc)
- bilen blir längre, svårare att veta hur långt man kan backa innan det tar emot. Behöver större parkeringslucka.
- om någon som inte själv har krok lånar bilen ökar risken att den backar in i något
Löstagbar krok:
+ inte ivägen när man ska parkera på trånga platser
+ om man ser till att ta av den när den inte används så är den inte så otrevligt smutsig när man ska ha den (kulskyddet kan bli gräsligt lerigt/snömoddigt så man helst inte vill ta i det, om kroken sitter på hela tiden, som med en fast dragkrok. Kulskydd ska man ha, annars ökar slitaget både på kulan och på kulhandsken eftersom man inte har något fett mellan kula och handske.)
- om man inte ser till att ta av kroken tillräckligt ofta så fastnar den och bilen går inte igenom besiktningen.
- du måste hålla reda på var den är någonstans, + ev nyckel (för att låsa fast kroken på bilen, en del krokar har den finessen. Om det är av säkerhetsskäl eller stöldskyddsskäl vet jag inte, men det funkar som båda.)