Dragit gammalt hus.

toughcookie

Trådstartare
Vi hyr ett äldre hus som har visat sig vara lite väl frikostigt med att släppa ut värmen.
Vi har trots att vi eldat upp ca 20 kubik ved sedan 1a januari haft en snitt temperatur på runt 15 grader i huset och vanvettigt kalla golv. (visserligen visade det sig att pannan var felinställd i början men nu blir huset varmt men kyls ned på ett par timmar).

Det drar både här och där och inte bara runt fönster och dörrar så nu undrar jag hur vi på ett ekonomiskt sätt kan minska draget till nästa vinter.
Det finns stora krypvindar längs långsidorna på övervåningen där det är hål rakt ut under tak kanterna och de står först på listan att åtgärda men vi måste hitta på något mer.

Som sagt så HYR vi huset så några stora investeringar är det inte tal om men samtidigt så kostar det ju att elda för kråkorna också.
Hyresvärden är INTE intresserad av att göra några förbättringar då han bytte tak på huset i somras.

Sv: Dragit gammalt hus.

har ni krypgrund??

Isf kolla om den är oisolerad, vår är ska dock åtgärdas nu när vädret blir bättre.

Isolering av sådan kan göras på olika sätt, givetvis kostar de olika oxå, bara att googla runt

Tyvärr inte, tror bara det är gjuten platta under men vi har inte sett huset utan ett tjockt lager snö runt så vi kanske kan få diverse överraskningar när det töar.

Finns det snö där ni bor så skotta upp så mycket som möjligt runt ytterväggarna - isolerar mkt bra!

Annars handlar det väl mycket om att ta reda på var det drar värst och åtgärda där. Är det t ex runt en viss dörr så byt tätningslister där o s v.

Skottat mot väggarna har vi gjort och likaså tätat alla fönster och dörrar men det räcker inte riktigt till.

Planen såhärlångt är att kolla vad det skulle kosta att tilläggsisolera vinden och att isolera krypvindarna som är inte ens har isolering in mot huset så de väggarna är snorkalla.
Jag misstänker tyvärr att hela huset skulle behöva isoleras då det på vissa ställen drar rakt igenom väggarna. Men det är en kostnad som vi inte kan ta på oss då planen är att bo här några år tills vi fått ihop en grundplåt till något eget.

Men det värsta problemet är nog golvkylan, man vill ju helst slippa vinterkängorna inomhus.

Bor också i ett riktigt draghål. Mattor som redan nämnts är bra samt allehanda draperier för dörrarna. Dock har vi haft en ovanligt varm vinter eftersom jag lade hela förra sommaren på att kitta om alla fönster (18 st med spröjs puh...) och det hjälpte jättemycket.

flytta.. skulle inte lägga en spänn på att göra sådant som är fastighetsägarens ansvar utan ersättning!

det ska var drägligt att bo och det ska inte behövas eldas 20kubik på 3 månader... vi har 300kvm hus och vi vet att vinden är lite dåligt isolerad efter takbyten då vi fick riva lite isolering pga läckage i höstas.. vi eldar ungefär 12kubik per år med varmvatten inkluderat.. allt som allt per år.. utan stödvärme från värmepumpen.

Stäng för/skärma av de rum som inte behöver användas och värm upp de rum som använs frekvent. Isolera fönstren (filtlister, bomull i glipor funkar också bra).
Håller dock med föregåendetalare.

Jag antar att det är hyfsat billigt, så flytta behöver ju inte vara det bästa alternativet. Sen om en flytt skulle betyda lägenhet så tycker jag nog det är värt att kämpa lite, snart sätter väl våren in på allvar och då uppskattar ni förhoppningsvis huslivet lite mer.

Som sagts innan, täta fönster och dörrar så gott det går. Man behöver ju inte köpa de dyraste tätningslisterna. Sen som Modig_Korn säger, använd bara ett minimum av rummen när kylan är som värst. Det bästa är att bo på bottenvåningen och koncentrera all uppvärmning dit. Det läcker ju ändå upp värme så inget lär frysa sönder på ovanvåningen.

Nu vet jag ju inte hur uppvärmningen funkar (vedpanna eller kaminer inne). Men är det vedpanna låter det konstigt att ni inte kan få upp temperaturen mer när ni eldar. Vattnet i elementen kan man ju lätt få upp i minst 80 grader om man vill. Ni kanske har någon automatisk shuntstyrning som är felinställd så ni inte får ut tillräcklig varmt vatten i elementen. Så om ni inte bränner er på elementen när ni eldar som mest så är det nog något sådant fel.

Edit: Läste lite slarvigt ser att värmen funkar tillfälligt när ni eldar och försvinner sedan. Då antar jag att ni inte har några ackumulatortankar och har man inte det så är det ju svårt att komma ifrån att det är svinkallt på morgonen. Det är bara att elda ofta som gäller och flytta in i få rum. Förr i tiden *(antar att det är gammalt hus) bodde garanterat ingen på övervåningen på vintern utan de klämde in sig i köket när det var som kallast.

Senast ändrad:

Det låter som huset vi hyrde förut. Vi flyttade :P Lessnade på att frysa och det spelade ingen roll att hyran var låg när elräkningen var gigantisk...
Annars håller jag med vad andra sagt; täta där det går, stäng igen rum som inte används och elda som fan. (Och kolla hemnet ;-))

Liknande trådar

Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 628
Senast: ch791022
·
Hemmet Jag är nu hemma hos min mor i den lägenhet vi bott i de senaste nio åren. De senaste nio åren har vi haft problem med att det är så...
Svar
17
· Visningar
1 640
Hemmet Mitt värmesystem från -71 består av en kombipanna med 10 radiatorer, förra vintern hade jag förbrukning på 23000kwm ca på elpatronen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur