Drag i elstaketet

vippan

Trådstartare
Hur får ni bra drag i elstaketet? Jag får inte till det här med jordningen. Hur många jordspett måste man slå ner egentligen? :confused: Aggregatet markerar hela tiden att det är dåligt jordat :devil: Det är ett bilbatteridrivet aggregat.
Vad göra? :idea:

Sv: Drag i elstaketet

Har för mig att någon hade ett bra mått på det. Kan det ha varit ett jorspett per joule?!

Jag har väldigt sandig och torr jord så jag måste har extra mycket jordspett, så jag fick ett bra tips när vi grävde avlopp och annat. Det var att man köper en kopparkabel som man har när man åskskyddar ett hus. Så vi lade ner 4 meter och kopplade till jordningen. DÅ blev det tjong i staketet! Men jag fick också höra att det kunde beror lite på vilka laddningsfält som fanns i jordplätten som man ville jorda i. Det kunde bli väldigt bra på vissa ställen och dåligt om man flyttade jordningen 5 meter bort. Vet inte hur sant det där är, men min jordning blev bra iallafall.
Annars har jag också läst 1 spett/joule.

Det var ett bra tips! Jag har också sandig jord vilken förstås är rätt torr.

Hur många jordspett du ska ha beror på hur kraftigt aggregat du har samt vad backen är gjord av. Sand/stenig mark leder dåligt. Först ska man ansluta aggregatet till spettet med en kabel med BRA ledningsförmåga...typ matarledning. Startkablar eller tråd duger inte..likaså vanlig elkablar. Jordspettet/spettena skall slås ned i HELA sin längd och placeras med ca 1 m mellanrum. Dålig placering för jodspett är nära husväggar...där är det nästan alltid torrt. En annan variant är att lägga ut jorden direkt i stängslet.

1 meter jordspett per joule :) Om du har mark som leder dåligt, tex torrt eller stenigt, öka upp det. I mon lera som leder vädigt bra har jag ungefär 1 meter per joule, 12 spett om 1,2 meter till ett aggregat på 12,6 joule. Det är ingen häst eller människa som vill komma för nära det staketet :angel: Glöm inte att som någon sagt här innan att ha bra kabel mellan spetten och aggregatet. Jag har svetsat ihop mina spett med ett armeringsjärn som jag sedan satt kabeln i.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama