dränera upp med spån eller grus?

Presto

Trådstartare
Jag har en bäck i min hage, det finns ett ställe för hästarna att gå över. Botten i bäcken är jättefin och fast, men det är ren lervällig där dom går upp och ner i bäcken. Har hela tiden tänkt att jag ska dränera upp med grus, men nu kom jag på att man kanske kan använda spån ist? Några erfarenheter?
 
Sv: dränera upp med spån eller grus?

Rent spontant så bryts ju spån ner till jord och lera det med efter viss tid. Skulle absolut använda grus.
 
Sv: dränera upp med spån eller grus?

Spån ska du inte använda om du vill ha fastare och torrare där hästarna går. Grus kan gå men håller nog inte så länge.
Det bästa hade varit att göra en ordentligt hårdgjord bit och för att göra det behöver man fylla ut med t ex sten först och sedan lägga på massa i form av stenmjöl eller fin grus.
 
Sv: dränera upp med spån eller grus?

Spån hjälper i cirka en kvart. Har provat rädda sjukhagar med grymma mängder spån en regnig sommar, det höll inte mer än ytterst kort tid (tänk dig 1 bal spån per hage på 3*3 meter per dag så inser du hur ickefunktionellt det var)

Enda är grus. Du kan hälla grus på lervällingen, men det är snart lika igen. Bättre är att schakta bort matgjorden, hårdgöra och sen grusa ovanpå. Du har ju fördelen att du har naturlig dränering iom att det sluttar mot bäcken vilket förenklar.
 
Sv: dränera upp med spån eller grus?

Tack alla! då kan jag stryka spån direkt, va bra!

Då blir det att dränera upp med grus istället, jag kan inte göra det för omfattande då det inte är jag som äger marken och vet inte hur länge jag kommer bli kvar här.

Det är en ganska brant sluttning ner mot bäcken där det leriga är. Så det jag är rädd för är det ska ramla eller dras med ner i bäcken när hästarna går över, vill ju inte stoppa upp bäcken :angel:
 
Sv: dränera upp med spån eller grus?

Att lägga spån är som att kissa i byxorna när det är många minusgrader... hjälper en kort stund men sen blir det värre än vad det var innan.

Lägg geotextil och grus istället.

Hoppa inte över geotextil, den gör att det går åt mindre med grus - en billigare variant i längden alltså även om den kostar lite grann initialt.
 
Sv: dränera upp med spån eller grus?

Fast geotextil sätts igen ganska fort om det är geggigt och då blir det värre än innan. Jag skulle inte rekommendera geotextil i detta fallet.
 
Sv: dränera upp med spån eller grus?

Men i det här fallet med vad jag tolkar det som lite lutning direkt ut i vattnet borde väl duk vara vettigt? Den hindrar ju leran från att komma upp i gruset och vattnet som inte går genom textilen kan ju rinna av direkt ner i bäcken som ytavrinning.
 
Sv: dränera upp med spån eller grus?

Om de gräver ur ordentligt och sedan lägger ordentligt med massor, annars kommer duken upp snabbt av att hästarna går där. Men gräver de ordentligt/lägger mycket massor är duken överflödig ändå. Man går mer och mer ifrån att använda duk geotextil idag.
 
Sv: dränera upp med spån eller grus?

Jag har geotextil (och dräneringsrör) i lutning. Det är helt jävla igenkleggat, tog ett halvår. Så jag är beredd att hålla med om att skita i geotextilen.

Jag grävde ur, dränerade och grusade stallplanen för X år sen. Höll ett halvår, sen var det igensatt, så vattnet kommer inte igenom mattan och det står vatten istället..

Nu strax ska jag grusa hagar - i lutning, då skiter jag i geotextilen och det blir 'bara' schakta bort matjord och sen grusa (med 0-32 bärlager) och sen 'platta' det. Marken kommer bli hårdgjord, och vatten ytavrinna bort iom lutningen. Kommer med största sannolikhet funka bättre än försöket med matta..
 
Sv: dränera upp med spån eller grus?

Utan duken så kommer gruset att sjunka och försvinna ner i leran, har en hagöppning där jag har slängt i ett par-tre kubikmeter grovt grus bara precis i grindhålet - idag syns det inte ett spår av ett gruskorn !

Avrinning är en annan sak, du får se till att ha lite grann lutning på den hårdgjorda ytan, jämför man med tex vägbyggen så bomberas dessa så att vägen är högre på mitten och lutar svagt ut mot dikena.

Att man inte får avrinning på en 100% platt yta är inget konstigt alls, utan man bör se till att ha 2-3 graders lutning på hårdgjorda ytor. Antingen genom att hela ytan lutar något eller genom att bombera den.

Dukens uppgift är inte dränering, utan att hindra olika lager att blanda sig med varandra.
 
Senast ändrad:
Sv: dränera upp med spån eller grus?

Jo, jag vet dukens syfte. Och som jag skrev omvärderas detta. Om syftet är att dränera är det dumt att använda duk då den sätts igen av partiklar, det är bättre att lägga makadam i de större fraktionerna då.
 
Sv: dränera upp med spån eller grus?

Jag har bara positiva erfarenheter av matta/duk under gruset, så det använder vi nog, tack för idéen! Tyvärr har jag inte så mycket möjlighet att schakta undan eller liknande då det är svåråtkomligt ställe..
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 198
Senast: Shixle
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 557
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: Redfox
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 453
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp