dräktig trots ultraljud?

marie89

Trådstartare
Mitt sto betäcktes i somras, ultraljud dag 21, visade ej dräktig men två stora ägg. Då åkte vi till hingsten direkt igen (naturlig betäckning) hon ville inte låta sig betäckas igen. Då beslutade vi oss för att ta hem henne och göra nytt försök nästa år. Men nu är hon jätterund och juvret känns som det börjar bli lite svullet. Någon som varit med om att de varit dräktiga trots ultraljud och nya ägg?

Frågan är om jag ska åka till klinik och ultraljuda igen? Hur illa är det att hon rids en del om hon nu skulle vara dräktig? Hur farligt är det för henne om det skulle vara tvillingar? Alltså behöver jag egentligen veta om hon är dräktig nu, märker ju det senare på juvret annars, hon rids dagligen men inte någon tävlingsträning direkt.
 
Om hon är dräktig, när är i så fall förväntad fölning?
Om det påverkat med ridning och utfodring beror på det, för det är först i slutet av dräktigheten som det börjar krävas mer för stoet. I början är det som vilken häst som helst i fråga om utfodring och motion/ridning.
 
Isåfall ska hon ha i mitten av maj. Hon var digivande till mars förra året, sen dess har jag ju inte varit och känt på juvret, men borde de inte sjönkt ihop helt nu? För det är ju verkligen inte lika litet och "skrumpet" som hos en häst som inte är dräktig/digivande. Men tror jag gör som så att ta det något lugnare i tidningen och håller koll på juvret, kostar ju ändå en hel del att åka till veterinär.
 
Isåfall ska hon ha i mitten av maj. Hon var digivande till mars förra året, sen dess har jag ju inte varit och känt på juvret, men borde de inte sjönkt ihop helt nu? För det är ju verkligen inte lika litet och "skrumpet" som hos en häst som inte är dräktig/digivande. Men tror jag gör som så att ta det något lugnare i tidningen och håller koll på juvret, kostar ju ändå en hel del att åka till veterinär.

Fast det kostar nog mindre ta ut veterinär för rektalundersökning eller ett blodprov, än det kostar att fodra på stoet under sista tre månaderna av dräktigheten - och så fanns där inget föl. Om hon ska ha i maj ifall hon är dräktig kan du inte gå på juvret nu, det kan lura dig åt båda hållen.
 
Fast det är en ponny som har något över hull, och med de andra två fölen behövdes inget extra foder i slutet av dräktigheten.
 
Fast det är en ponny som har något över hull, och med de andra två fölen behövdes inget extra foder i slutet av dräktigheten.

Så du har stuterivärden på höet och täcker redan nu proteintillägget menar du? Och du tänkte vaccinera och avmaska och sådär som om den var dräktig? (Det borde fö också överstiga kostnaden för en dräktighetskoll nu). Eller tänkte du bara fortsätta som vanligt och se om det funkar?
 
Nu var det inte den här diskussionen jag var ute efter utan om någon hört talas om en häst som varit dräktig trots att ultraljudet visade annat.
 
Nu var det inte den här diskussionen jag var ute efter utan om någon hört talas om en häst som varit dräktig trots att ultraljudet visade annat.

Ja, jag har varit med om ett sto som ultraljudades och konstaterades tom efter handbetäckning. Släpptes med hingsten på fribetäckning efter det, men vi kunde inte se någon brunst eller att han försökte betäcka henne. Åkte och ultraljudade på nytt ca 18 dygn senare och då fanns ett embryo som definitivt var över 30 dygn. Hon måste alltså tagit sig redan vid första betäckningen. Veterinären var en rutinerad seminveterinär, men det händer ändå. Rekommenderar dig att kolla upp ditt sto snarast.
 
Ja självklart så kan det hända. Hade en veterinär som trodde att cystorna som satt på stoets äggledare var ägg som var på g och ville spruta igång henne, men min magkänsla sa att hon var dräktig. Det visade sig att det var rätt. Jag åkte iväg med stoet på klinik vid 90 dygns dräktighet och då var hon dräktig.(trots att hon konstaterades tom på, 15, 25, och 45 dygn)


När du misstänker att stoet är dräktig så får jag anse det som extremt oansvarigt att du ens tänker tanken på att inte ta ut en veterinär.
Varför ens betäcka sitt sto och låtsas som ingenting sedan? Nej förlåt, men allvarligt...
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 174
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästvård Jag har ett sto som vi försökte få dräktigt i somras. Hon har aldrig visat brunst innan, och gjorde det bara en gång när vi fick spruta...
Svar
0
· Visningar
732
Senast: Mli
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 498
Senast: Kingsland89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp