Dra tänder

Nominous

Trådstartare
Jag har fått hem en omplaceringstik på 2,5 år. Hon är inte så snygg i framtänderna i underkäken. Hon har 4 tänder på rad lite glest där tänderna ska sitta och sen sitter de två egentliga mittentänderna en bit framför tandraden och lite i kors. Den ena löper framför den andra och går att vicka lite på, men är inte lös så den går att ta bort.

Jag antar att förra ägaren (som är väldigt oerfaren och okunnig) inte har tittat henne i munnen som liten (man får inte titta henne i munnen nu) så mjölktänderna har väl antagligen suttit kvar så de nya riktiga har fått kommit ut där de fått plats. Min förra hund hade samma bekymmer och då drogs mjölktänderna för att lämna plats så det blev ett normalt bett.

Funderingen är ju om det går att dra bort dessa två tänder? Eller är det onödigt? Hunden har ett kraftigt underbett (fralla) och dessa tänder sticker som ut lite. Hon har lite jobbigt att greppa saker från marken och vem vet om det kan bero på tänderna? Hon gillar inte heller när man petar på dem.

Estetiskt är det inte direkt vackert heller. Men är det själviskt att dra dem om det går eller kan det vara till nytta för henne? Jag tänker iomed att dom sitter i kors, hon är besvärad att greppa saker från marken och en av dem är ju faktiskt ganska lös. Men den bakre sitter hårt.

Har varit i kontakt med min veterinär (en bekant) idag men hon hade inte tid att prata om saken, sa bara kort att den lösa tanden kan hon dra. Att jag ska ringa på måndag morgon. Men om man ändå drar den lösa känns det som att man lika gärna kan dra den andra så hon får ett normalt bett. Fast det kanske inte går/man inte ska dra en tand som sitter hårt?

Erfarenheter och tankar? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Dra tänder

Jösses! Har du läst på om rasen?
Dom ska ha underbett det tillhör rasen och att tänderna sitter lite här o där är också vanligt, att dom har svårt att greppa saker har med underbettet att göra.
Som det låter så ser hon riktigt bra ut i munnen.

Dobbis/uppfödare av rasen
 
Sv: Dra tänder

Känns ju seriöst med en uppfödare som tycker att lösa tänder känns normalt och riktigt fint! O_o


Till TS:

Ta o kolla henne hos tandis, vi hade en Boston som också hade mer eller mindre snöstorm i munnen (dock korrekt bett) , men när vi fick bort 2 lösa tänder blev allt mycket bättre och han började leka igen osv som han hade slutat med nån månad innan! :)
 
Sv: Dra tänder

Jag komenterade inte det lösa tanden,då jag inte kännt på hunden.
Utan bara hur bettet ser ut.
 
Sv: Dra tänder

Tänk dig själv att ta saker i munnen när en tand är lös. Inte skönt alls som jag minns när man var liten och bytte från mjölktänder.
Nä, ta en tur till en veterinär och kolla upp det.
 
Sv: Dra tänder

Ta hunden till en tandläkare som får fixa till det som behöver fixas till. Den människan som haft tandvärk är empatilös om den inte tar sin hund med tandproblem till en veterinär med tandkunskap ifall hunden ser ut såsom du berättar.
 
Sv: Dra tänder

Vår Ruben har rejält underbett. Han hade tänder i underkäken som satt kors och tvärs, vi borstade och försökte hålla dem i ordning men det hjälpte inte. En tappade han vid lek och en annan började sitta löst. Då beslöt vi att dra ut samtliga framtänder i underkäken. Operationen gick jättebra och vi är glada att vi gjorde den. Det drogs även några tänder längre in i munnen, inte för att de var dåliga utan för att förbättra bettet och göra det enklare att hålla rent.
 
Sv: Dra tänder

Vår Ruben har rejält underbett. Han hade tänder i underkäken som satt kors och tvärs, vi borstade och försökte hålla dem i ordning men det hjälpte inte. En tappade han vid lek och en annan började sitta löst. Då beslöt vi att dra ut samtliga framtänder i underkäken. Operationen gick jättebra och vi är glada att vi gjorde den. Det drogs även några tänder längre in i munnen, inte för att de var dåliga utan för att förbättra bettet och göra det enklare att hålla rent.

Var det mjölktänder eller de permanenta tänderna som drogs? Hon är ju 2,5 år gammal så hon har ju absolut inga mjölktänder kvar! :)

Ta hunden till en tandläkare som får fixa till det som behöver fixas till. Den människan som haft tandvärk är empatilös om den inte tar sin hund med tandproblem till en veterinär med tandkunskap ifall hunden ser ut såsom du berättar.

Empatilös vet jag inte om jag är. Då hade jag väl inte brytt mig? :crazy:

Tänk dig själv att ta saker i munnen när en tand är lös. Inte skönt alls som jag minns när man var liten och bytte från mjölktänder.
Nä, ta en tur till en veterinär och kolla upp det.

Har ju som sagt skrivit att jag varit i kontakt med min veterinär under helgen och hon vill att jag ringer måndag morgon. Jourtid vet jag inte om jag tycker är nödvändigt när hon levt såhär länge hos förra ägaren.
Har även varit i kontakt med en vän idag som är veterinär och hon tycker inte att det är någon större mening att dra tänderna och vill därmed inte heller göra det. Hon har inte sett hunden.

Känns ju seriöst med en uppfödare som tycker att lösa tänder känns normalt och riktigt fint! O_o


Till TS:

Ta o kolla henne hos tandis, vi hade en Boston som också hade mer eller mindre snöstorm i munnen (dock korrekt bett) , men när vi fick bort 2 lösa tänder blev allt mycket bättre och han började leka igen osv som han hade slutat med nån månad innan! :)

Var det två lösa permanenta tänder eller mjölktänder?? Dessa är som sagt permanenta tänder, även den som sitter lite löst. Drog de permanenta tänder som satt fast som de ska om de satt tokigt?
Tandläkare känner jag inte till att vi har någon här, utan det brukar vara våra vanliga veterinärer jag fått gått till om jag haft tandproblem på en hund. Men jag ska absolut kolla upp det. :)

Jösses! Har du läst på om rasen?
Dom ska ha underbett det tillhör rasen och att tänderna sitter lite här o där är också vanligt, att dom har svårt att greppa saker har med underbettet att göra.
Som det låter så ser hon riktigt bra ut i munnen.

Dobbis/uppfödare av rasen

Exakt VAR har jag skrivit att underbettet är ett problem? :mad: Jag är mycket väl medveten om att rasen har underbett, hur skulle de annars kunna se ut som de gör? Jag är inte född igår..
Hur vet du att hon ser riktigt bra ut i munnen när hon har två tänder som sitter en halv cm utanför tandraden och sticker utåt så läppen lägger sig på sniskan? Hoppas aldrig jag behöver köpa hund av dig om du menar att dina hundar ska se ut så i munnen.

Hade jag tyckt hon såg sund ut i munnen hade jag aldrig ens tänkt tanken att dra två tänder på henne.
Bara för att det är vanligt att tänderna sitter här och där, ska de måsta se ut så då?

Det är jäkligt vanligt att tex kineser inte fäller sina mjölktänder innan de permanenta kommer vilket gör att de sätter de permanenta utanför eller innanför mjölktänderna och blir helt skeva i bettet, är det enligt dig helt normalt bara för att det blir så på många? Nej jag hjälpte min hund och drog alla mjölktänder som inte ville släppa där det kom nya för att slippa ha tänder här och där som du tycker är sunt och normalt.
 
Sv: Dra tänder

Det var permanenta tänder! Två satt löst och en satt konstigt! Efter det blev det en helt annan hund som inte hade några mer problem med munnen sen förutom tandsten men det kan man ju skrapa regelbundet! :)
 
Sv: Dra tänder

Okej. Jag hade ju verkligen velat dra de där två som hon har. Men om veterinärerna säger nej till den fasta men ja till den lösa finns väl inget mer att göra än att dra den lösa? Man kan väl inte beställa tanddragning mot deras vilja medicinskt?

Nu har de ju inte sett henne ännu men båda var inne på att den fasta gör man inget åt.

Ska försöka hitta en tandutbildad veterinär och se vad denne säger. För hennes skull tror jag verkligen inte att hon skulle sakna den där enda tanden som sitter framför alla andra, så jag ser egentligen inte problemet med att dra den?

Hur satt den konstiga tanden?

Ska försöka ta ett foto på tänderna. Men det är lättare sagt än gjort då hon inte vill att man pillar henne i munnen.
 
Sv: Dra tänder

Den satt ungefär som på din om jag fattar beskrivningen rätt, den satt dubbelt och vet tyckte att så ska det inte se ut! Dessutom kunde det fastna mat emellan och det bidrog ju till tandsten!
 
Sv: Dra tänder

Hoppas jag träffar någon med samma inställning! Såg nu att en veterinär på kliniken jag brukar åka till är inriktad på tandvård, så jag ska försöka få prata med henne om hon inte är på semester!!
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej! Jag har letat och letat men inte funnit någon bra så därför vänder jag mig till er. Jag har en liten cavalliertjej som pga saknade...
Svar
7
· Visningar
1 260
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 187
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp