Dra om el eller bara uppgradera lite grann?

FadeAway

Trådstartare
Håller på att få fatt i lite offerter för att dra om elen. Nu verkar en del av elektrikerna tycka att det är onödigt att dra om allt. Det primära är att vi vill ha jordfelsbrytare och vi vill byta centralen. Huset är från 69 och de anser att ledningarna i det är lika bra som de som de kommer sätta in.
I så fall kommer uttagen bytas (sådanna som måste tryckas upp för att få in). Sen är det lite "hemmalösningar" som ska bort. Sen ska det vara jordat i två rum i källaren eftersom sambon kommer ha kontor där nere.

Vi har ett stort hus på 120 + 120m2.

Sv: Dra om el eller bara uppgradera lite grann?

Håller på att få fatt i lite offerter för att dra om elen. Nu verkar en del av elektrikerna tycka att det är onödigt att dra om allt. Det primära är att vi vill ha jordfelsbrytare och vi vill byta centralen. Huset är från 69 och de anser att ledningarna i det är lika bra som de som de kommer sätta in.
I så fall kommer uttagen bytas (sådanna som måste tryckas upp för att få in). Sen är det lite "hemmalösningar" som ska bort. Sen ska det vara jordat i två rum i källaren eftersom sambon kommer ha kontor där nere.

Vi har ett stort hus på 120 + 120m2.

Hmmm... vad vill du ha svar på egentligen?

När vi flyttade in i vårt hus, byggt 41 och tillbyggt på 70-talet så bestämdes i samråd med sambons pappa (som är elektriker) att elen behövde dras om helt. Det var gamla farliga ledningar och tjuvkopplat tom.
Fast säger din elektriker att det inte behövs får man väl hoppas på att de kan sitt yrke.

Elektrikern hävdar att ledningarna i väggarna är så pass nya att tar vi ut dem sätter de i likvärdiga ledningar. De hade bytt alla ledningar på skolan och de som var byggt med 50-talsstalsstandard hade åldrats och behövdes bytas men det som är byggt med senare standard är onödigt att byta.

Jag kan inget om el så jag tänkte väl mest höra hur det fungerar egentligen. Stämmer det han säger eller? ;)

Elektrikern hävdar att ledningarna i väggarna är så pass nya att tar vi ut dem sätter de i likvärdiga ledningar. De hade bytt alla ledningar på skolan och de som var byggt med 50-talsstalsstandard hade åldrats och behövdes bytas men det som är byggt med senare standard är onödigt att byta.

Jag kan inget om el så jag tänkte väl mest höra hur det fungerar egentligen. Stämmer det han säger eller? ;)
Han har ju trots allt kollat på ledningarna och gjort en bedömning, och jag vill påstå att där inte är något direkt slitage.
Dock märker man direkt om det är så att ledningarna blivit spröda när man börjar koppla om dem (spricker höljet så är de inte bra)

Hur kan elektrikern tycka att ledningar som är 40 år gamla vara lika bra som nyinstallerade? Plasten åldras, ev kan möss ha gnagit på gömda ledningar.
Man räknar ungefär 50 års livslängd på en elanläggning, från det den är dragen tills den behöver dras om.

Konsultera ytterligare en elektriker?

Jag har en lista på runt 10 elektriker jag ska ringa två har varit här ännu så planen är att fler får komma och kika. Jag hade ju räknat med att allt skulle bytas och var liksom inte beredd på denne elektrikerns förslag att det inte behövde bytas.
Elektrikern har inte kollat på ledningarna utan säger att standarden är sådan. Själv kan jag ingenting om sådant därav frågorna ;)

Jag har inte fått offerterna ännu. De skall skickas. :)

Hur kan elektrikern tycka att ledningar som är 40 år gamla vara lika bra som nyinstallerade? Plasten åldras, ev kan möss ha gnagit på gömda ledningar.
Man räknar ungefär 50 års livslängd på en elanläggning, från det den är dragen tills den behöver dras om.

Konsultera ytterligare en elektriker?

För han har kollat på ledningarna?
Var kommer 50års gränsen ifrån?

I min gamla lägenhet var det orginal el från -47 och de ledningarna var inte roliga så min snälla far (har el behörighet) var snäll och drog nya ledningar till mig då :)

Samma sak när farmors lägenhet skulle säljas så valde pappa att dra om elen och det behövdes trots att den inte var riktigt lika gammal som min.

Det är ju ändå gammalt så ska du kosta på att ta ut en elektriker kan du ju lika gärna göra det ordentligt och slippa oroa dig för resten av ditt liv :)

Känns lite byggfällan varning att inte byta ut...

Det beror väl lite på vad det är för material? På 50-talet var det väl metall runt ledningarna?

Generellt sett funkar även gamla ledningar ända tills man börjar röra i dem. Då spricker de och blir farliga. Får de vara ifred så brukar (peppar, peppar) det gå bra.

Ta en second opinion från en annan elektriker. Fast de brukar väl kunna sina saker om de har behörighet.....

Som sagt så säger elektrikern att 50-tals standarden på ledningar så hade det varit dags att byta ut. På 60-talet var det annorlunda standard och därav skulle det inte bytas ut. Vårt hus är som sagt byggt 69.

Efter ha haft hit flera elektriker lutar det åt att vi kommer dra om i källaren och sedan dra om elen allt efter vi renoverar rummen sedan. Givetvis kommer jordfelsbrytare direkt också. De verkar inte anse att det är akut att dra om all el nu. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 354
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar