Antingen hybrid eller extrabil verkar vara alternativen.
- Tills Elon Musk kommer med en bättre idé.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Antingen hybrid eller extrabil verkar vara alternativen.
http://www.mestmotor.se/recharge/ar...-elbil-sa-fungerar-tesla-model-x-som-dragbil/
Får lov att vara nära till veterinär/tävlingsplats om man ska dra med tesla, uppskattning på räckvidden om man drar en vagn på 1600 kg är 14 mil, antar det är räknat när det är plusgrader ute och ingen värme i bilen.
Mja, det beror på vilken av klinikerna du använder... finns ju risk att du kommer dit men inte hem (en omväg och en bilkö senare) och känns drygt att ständigt behöva hålla koll på räckvidden, till det priset dessutom! För det krävs en stor jäkla elbil för att klara ett mellanviktssläp. Tesla 3-orna kan du ju inte ens montera krok på öht.Jag kommer till veterinären på det, men vette 17 om jag anser mig ha råd med en sån bil ändå...
Mja, det beror på vilken av klinikerna du använder... finns ju risk att du kommer dit men inte hem (en omväg och en bilkö senare) och känns drygt att ständigt behöva hålla koll på räckvidden, till det priset dessutom! För det krävs en stor jäkla elbil för att klara ett mellanviktssläp. Tesla 3-orna kan du ju inte ens montera krok på öht.
Vi har en Nissan Leaf i familjen, min mans bil. Den får inte dra släp, men fungerar utmärkt till daglig pendling 8 mil enkel resa till jobbet. Vi hade inte klarat oss med bara den, eller med två elbilar, men Leafen och min Toyota RAV4 är en bra kombo för oss. Driftkostnaderna på leafen är väldigt trevliga, även inräknat batteribyte.
Måste bara skriva det här:
Bil med förbränningsmotor är INTE samma sak som en "fossildriven bil".
Om förbränningsmotorn drivs med en miljövänligt framtaget biobränsle (t.ex. RME och HVO för dieselbilar, eller biogas), så är den minst lika klimat- och miljövänlig som en elbil.
HVO ger dessutom lägre utsläpp av kväveoxider än fossildiesel. RME:s utsläpp av kväveoxider ligger på ungefär samma nivå som fossildiesel, eller i vissa fall något högre. Bägge bränslena är CO2 neutrala.
Batterierna, allt från utvinning av nödvändiga råvaror till till tillverkning, är det stora miljömässiga frågetecknet för elbilar, liksom hur elen tillverkas, förutom att det finns en hel del praktiska problem runt laddning.
Det handlar om laddinfrastruktur (elnät), belastningen vid momentana uttag ur elnätet för snabbladdning, samt betydande frågetecken runt hur långt man verkligen kommer under vintern.
Nox (kväveoxider), som är problemet med dieselbilar i stadsmiljö, är primärt inte en klimatgas, utan ger hälsoproblem där det finns stora mängder av denna. Dock bryts den ner fort. Så "på landet" så är elbilen inte alls självklart "bästa miljöval".
Just nu har bilbranschen behov av att börja dra in vinster på den elbilsutveckling som pågått i ett antal år. Höga utvecklingskostnader har det varit, och hittills ingen vinst i det segmentet.
Det är kombinerat med att biltrafiken i allmänhet har ökat, att dieselbilar överlag blivit vanligare, och att kväveoxiderna därmed blivit ett reellt problem i många storstäder, vilket leder till att det finns tankar på förbud för dieselbilar i vissa städer.
Fundera gärna ett varav till på elbilar och deras möjligheter, men sätt inte likhetstecken mellan Elbil = alltid miljövänligt, och förbränningsmotor = alltid miljöbov.
I värsta fall, kan det vara tvärtom.
Exempel på dålig elbil: en elbil där råmaterialet till batterierna kommer från ett miljöförstörande dagbrott i känslig miljö (t.ex. Amazonas), batterierna tillverkas i en miljö- och klimatmässigt smutsig process (använder fossilel, restprodukter som släpps ut orenat), batterier med kort livslängd och obefintlig återanvändning (jag har sett siffror på 8000 mil som batterilivslängd i vissa fall) och sedan laddas dessutom bilen med fossilel...
Fråga: Tillsätts inte AdBlue på RME-bilar? Är det bara på bussar/tung trafik?
Fråga: Tillsätts inte AdBlue på RME-bilar? Är det bara på bussar/tung trafik?
Få, eller inga vanliga personbilar har tank för adblue.
Det används huvudsakligen till "tung trafik"/arbetsmaskiner, och används tillsammans med "fossildiesel" i dagsläget för att reducera kväveoxiderna.
Om det kan/bör användas för att minska kväveoxiderna vid körning med RME eller HVO, vet jag inte.
Få, eller inga vanliga personbilar har tank för adblue.
Om adblue (SCR-katalysator) skulle användas som standard på samtliga dieselfordon, inklusive personbilar, skulle problemet med kväveoxider i stadsmiljö minska radikalt, eller t.o.m. kunna anses vara helt och hållet under kontroll.
http://teknikensvarld.se/sa-fungerar-adblue-scr-avgasrening-med-additiv-212549/
Citat Wikipedia:
"Adblue, formellt AdBlue, är produktnamnet på en vätska innehållande urea (urinämne, karbamid) som allt oftare används till moderna dieselmotorer för att minska utsläppen av skadliga kväveoxider till de allt lägre nivåer som dikteras i lagkraven för utsläpp från fordon och motorer. Trots sitt namn är produkten färglös och har på de fordon vars motorer kräver AdBlue en egen tank. AdBlue fungerar på så sätt att vätskan sprutas in i motorns avgassystem uppströms SCR-katalysatorn (Selective Catalytic Reduction), där urean vid de aktuella temperaturerna bryts ned till ammoniak (NH3) som i SCR-katalysatorn reducerar en tillräcklig mängd av kväveoxiderna i avgaserna till ofarligt vatten och kväve.
Adblue består av 32,5 % urea, CO(NH2)2, i vatten och är giftfri och säker att hantera både för hälsa och miljö. Den aktuella koncentrationen av urea ger lösningen dess lägsta möjliga fryspunkt om -11 °C."
Är rätt säker på att Adblue finns i våran bil (BMW X5) iallafall stod det något om det då vi knappade runt på bilens display