dra hästtransport med elfordon

mammamimmi

Trådstartare
Blev ju fel förra gången när mitt inlägg klassades som reklam, så nu gör jag om samma sak.

Såg ett inlägg från EM i Göteborg om en ny elbil (säger inte märket) numera hade dragkrok. Stod ett hästsläp tillhörande en av våra populära ryttare. Nu är min tanke: någon som testat? Hur fungerar detta? Finns det fler modeller än den som jag sett, den har ju släpvagnsvikt på 2250Kg? Den jag sett är dyr och mycket omtalade då de tex finns som taxi i Stockholm,
Är mycket för miljön och tror många hästmänniskor är lika intresserade av detta som jag.

Nej, jag vet inte - det finns nog inte så många, om någon, som har förstahandserfarenheter av den fordonskombinationen i praktiken.
Men jag tror att prestanda, räckvidd, driftekonomi etc är slimmat och optimerat utifrån körning utan släp. Att bilen klarar att dra tunga släp utan problem tvivlar jag inte en sekund på, men jag tror att man blir besviken om man väntar sig att bilen levererar räckvidd och driftekonomi i närheten av vad den gör utan släp. Men det finns säkert de som kör så sällan, och framför allt så korta sträckor, att det ändå kan vara ett intressant alternativ.

Blev ju fel förra gången när mitt inlägg klassades som reklam, så nu gör jag om samma sak.

Såg ett inlägg från EM i Göteborg om en ny elbil (säger inte märket) numera hade dragkrok. Stod ett hästsläp tillhörande en av våra populära ryttare. Nu är min tanke: någon som testat? Hur fungerar detta? Finns det fler modeller än den som jag sett, den har ju släpvagnsvikt på 2250Kg? Den jag sett är dyr och mycket omtalade då de tex finns som taxi i Stockholm,
Är mycket för miljön och tror många hästmänniskor är lika intresserade av detta som jag.

Klurar om den får dra så mycket? Har sett en från grannlandet med drag. Intresant om någon på Buke har koll på detta.

Tesla "får" väl dra men att bara se skillnaden i räckvidden på deras hemsida beroende på om det är minusgrader och om man kör igång värme i bilen så skulle jag nog inte lita på att köra särskilt långa sträckor med en hästtransport på.

Teslan kan heller inte gå över till bensindrift så gäller att man håller sig i storstad..

Hört av vän med hybrid (el/bensin) att elen drog slut väldigt snabbt och sen blev bilen ett bensinslukande monster.

Grannen har en Tesla. Han drar med den andra bilen, som går på traditionellt bränsle. Trots att han har ett litet lätt släp.

Han är väldigt miljömedveten så OM det fungerade lika bra att dra med Teslan skulle han tveklöst göra det.

Jag misstänker att det är så man får lösa det. Men fortfarande en bättre lösning för miljön, om man inte kör alla mil med släp.

Jag jobbar i branschen.
Vi avråder alltid körning med tunga släp (Läs häst/båt/husvagn) om kunderna är intresserade av en supermiljöbil (Alltså inte en hybrid, utan en bil med 100% eldrift).

Skälen till att vi avråder skiljer sig lite mellan de olika bilmärkena, men de flesta tappar räckvidd så kopiöst mycket att hela idén känns både dum och osäker.
Många bilar är dessutom små (Zoe, Leaf, V40, A3 etc) så de känns ju inte optimala som dragbilar även med en traditionell motor under huven.

Jag tror tyvärr att vi får ha is i magen och vänta på att nästa generation av supermiljöbilar (läs: batterier) kommer :)

Är det Teslans nya suv-variant du tänker på, som är 100%-El?

Med tanke på att det har diskuterats att blockera dieselkärrorna i storstäder några år framåt och det inte verkar finnas vettiga alternativ, så känns det ju lite snett att behöva ha en extrabil bara för att kunna dra, om man jobbar/bor i innerstan.

Får de ens dra? Jag har tittat på ett par stycken och de har släpvagnsvikt 0

Med tanke på att det har diskuterats att blockera dieselkärrorna i storstäder några år framåt och det inte verkar finnas vettiga alternativ, så känns det ju lite snett att behöva ha en extrabil bara för att kunna dra, om man jobbar/bor i innerstan.
tvekar på räckvidd jag med men många ska ju inte så långt. som sagt funderingar

Ja är Tesla X jag tänker på. Vet att det kanske inte kan åka lika långt som en traditionell motor, men är just det som är tanken går de och med tex ett halvblod i släpet. Alla fordon måste ju tankas på något vis men funkar det är min tanke

Nej, man kan ju tyvärr sällan få allt. Men jag gissar att den vars hushållsekonomi klarar en X inte har några problem att dessutom ha en begagnad fossilbil stående som dedikerad hästdragbil för längre sträckor. :D
Det låter ju tyvärr inte hoppfullt för ett kompromisslöst hästägande om man har siktet inställt på elbil. Antingen hybrid eller extrabil verkar vara alternativen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka