Dra hästtrailer

  • Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Erica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 601
E

Erica

Hej,
jag vet inte om detta inlägg hamnar fel men jag känner att jag själv platsar väldigt bra på seniorsidan;o). Jag har efter ett antal häsfria år kommit så långt i mina hästköparplaner att jag köpt en trailer. Den väger drygt 800kg och min bil får dra 1430 med B-kort och 1600 med BE-kort. När jag körde hem trailern så upplevde jag att min bil fick dra - mycket -och detta med en tom trailer. Jag fick växla mellan femman och fyran på en i princip slät väg. Har någon samma erfarenhet? Min fundering är också hur känns det då med en häst á 7-800kg i? Är det stor skillnad om man drar ex en Boj som i sig väger 690kg? Någon som kan tipsa hur man ska köra utan att köra slut på bilen? Många frågor är det..
Mvh Erica
 
Sv: Dra hästtrailer

Femman kör jag aldrig på när jag har släp efter, det är ju bara 80 km och ingen av våra dragbilar tycker femman platsar i den farten.
 
Sv: Dra hästtrailer

Vad har du för bil? Motorns kapacitet spelar stor roll i känslan när man kör med släp.

Min bil (Volvo 945 SE 2,3) märker jag inte vårt tomma släp 780 kg eller vad det väger, när det hänger bakom. Fullastat känns det i uppförsbackar men annars rullar det på fint.

Lånar jag mammas bil (Volvo 745 GL) så får jag växla ner hela tiden och släpet känns betydligt tyngre, men så är det en klenare motor även om biltypen och det som den får dra är i stort sett detsamma.
 
Sv: Dra hästtrailer

Den väger drygt 800kg och min bil får dra 1430 med B-kort och 1600 med BE-kort.
<klipp>
hur känns det då med en häst á 7-800kg i?
<klipp>
Någon som kan tipsa hur man ska köra utan att köra slut på bilen?
En häst upp till ca 600 kg kan du ju köra utan BE-kort, men hur mycket är släpets totalvikt? Är totalvikten över 1430 får du ju inte ens dra kärran med en sopkvast i utan BE...:angel:
Men rent konkret är ett bra råd att varva litet högre på varje växel vid acceleration än du brukar, utan att för den sakens skull plåga motorn. Segdra inte under motorns "trivselvarvtal" utan låt motorn arbeta i det varvtalsområde där den är som starkast. Titta långt fram och planera körningen så att du undviker fulla stopp så långt som möjligt, både för hästens och bilens (kopplingens) skull.
Körning med tungt lastat släp tar sin tribut även på bakstötdämparna vare sig du vill eller inte, men med så mjuk och planerad körning som möjligt kan du minimera slitaget. Samtidigt är det viktigare än annars att bakstötdämparna (och även fram) är så fräscha som möjligt när du kör med tungt lastat släp, för att bibehålla en anständig väghållning där ekipaget inte gungar sig fram genom tillvaron. Om bilen har några år på nacken kan det vara en idé att kolla stötdämparnas status på verkstad, och kanske tidigarelägga bytet.
 
Sv: Dra hästtrailer

Det som många av oss antagligen är nyfikna på är om du har E-kort.....:angel: :D

Samt vilken totalvikt släpet har.
 
Sv: Dra hästtrailer

Och kanske byta till styvare, förstärkt fjädring i bak för att hjälpat stötdämparna.

Det var det första min 245 fick när jag köpte den. Gjorde STOR skillnad.
 
Sv: Dra hästtrailer

dessutom är det de facto så att olika kärror är olika lättdragna. Olika fabrikat är olika.

Vissa märker man inte ens av och glömmer, så varje titt i backspegeln ger en överraskning Tur man tittar ofta. :D

Andra är as att dra även när de är tomma.
 
Sv: Dra hästtrailer

Det beror mycket på bilen hur man upplever det. Dock kan det vara så att man ofta får växla ner till en lägre växel även om bilen är stark.

Ta tex min Defender. Den får lov att dra 3500 kg. Trots detta så måste jag växla ner när släpet är tomt. Däremot behöver jag inte växla ner mer när det är två hästar i (om vi inte skall uppför Hallandsåsen). Så även en bil som får dra mycket kan man vara tvungen att växla ner på.

Detta beror på att bilar är olika starka på olika växlar vid olika varvantal.

Mvh

Tora
 
Sv: Dra hästtrailer

Hej,
tack för alla tips och svar! Och för alla nyfikna - tråden handlar om känslan av att dra en trailer och körsätt, inte totalvikter eller körkortsklass. Jag har en SAAB 9-3 som inte är så gammal.
Mvh Erica
 
Sv: Dra hästtrailer

Hej,
tack för alla tips och svar! Och för alla nyfikna - tråden handlar om känslan av att dra en trailer och körsätt, inte totalvikter eller körkortsklass. Jag har en SAAB 9-3 som inte är så gammal.
Mvh Erica

Anledningen till att jag alls frågade var för att du skrev vad bilen fick dra på olika körkort. Vilket väl knappast är relevant? Om bilen får dra 1600 så får den.

Kan väl för jämförelse berätta att exets lilla Opel Astra fick dra 1100 men hade vi kopplat på vår Ifor om 800 kg så hade bilen antagligen dragit sin sista suck.

Och som sagt - olika släp är olika lättdragna. Skulle jag köpa en trailer idag skulle jag vilja provdra den, ifall det inte var en ny Ifor.....;)
 
Sv: Dra hästtrailer

Jag har hästägarens bil när jag drar runt på hennes gigantiska släp och 1-2 hästar. Med den bilen känner jag inte alls av att jag har något på kroken, utan kan t.o.m. accelerera i uppförsbacke och då väger ändå ekipaget väl över 3.5 ton. Med min gamla bil drog jag en gång det släpet med en ganska liten häst i, det var lagligt men inget jag gör om. Minsta lilla uppförsbacke kändes som ett berg och lyktorna pekade på grantopparna.

Hästägarens förra släp drog jag med en Saab 9-3, men det var ett litet och lätt släp utan boggie, och hästen är som sagt liten. Det fungerade bra, men jag skulle inte vilja dra nuvarande släp med den bilen.

Intressant är också vilken motor du har i bilen. Skillnaden mellan 2.0 och 2.3 i den bilen är stor!
Kolla också upp stötdämpning och fjädring bak, det är som lil-sis skrev också avgörande.

Andra tips:
Kör inte på 5:an när du drar släp.
God framförhållning är a och o.
Kör sakta i skarpa svängar.
Om du inte har E - ta det!
Håll dubbla avstånd till framförvarande bilar.
Om det blir kö bakom - stanna och släpp förbi.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dra hästtrailer

Vår bil går att köra på 5:an från ca 60 km/h, så att man inte kan köra på högre växel än 4:an i 80 km/h med hästsläp känns ganska rimligt. Men den är lite svag för sin storlek... ;)


När jag tog BE drog skolans Volvo ca 12-1300 kg lätt på 5:an, men den fick man istället nästan bromsa hela tiden när man ville krypköra.
 
Sv: Dra hästtrailer

Och för alla nyfikna - tråden handlar om känslan av att dra en trailer och körsätt, inte totalvikter eller körkortsklass.
Frågan om olovlig körning eller ej är nog relevant i de flesta trådar om att köra hästtransport, och den allmänna meningen är att man lämpligen kör ekipage med rätt kk-behörighet. De uppgifter du lämnade i tråden gjorde att man kan anta att du inte kommer att göra det. Konstigare än så var det inte. :)
 
Sv: Dra hästtrailer

Köper du släp innan du köper häst?

Jag kör väldigt sällan på 5:an om det inte är på stora vägar.
vissa släp rullar lättare efter bilen, det kan vara stor skillnad.
Har du kollat så inte bromsarna ligger på om släpet är tungt o dra?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 241
Senast: Hyacinth
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: Liten
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 882
Senast: Liten
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över... 2 3
Svar
59
· Visningar
7 014
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp