Dra hästsläp med automat?

Sv: Dra hästsläp med automat?

Jag har en BMW automat, den fungerar kanon att dra med.
Ska ev byta bil, då blir det en ny BMW automat då den nuvarande har fungerat så bra.

Vi har installerat extra kylning för lådan till vår RangeRover. Det var tvunget, vi pajjade en del i just dragning vid Hallandsåsen. Kostade väl runda 30 000 kr att fixa, och kändes rätt onödigt.

Nu har vi alltså extra fläkt installerad, som går in när det behövs. Väl investerade pengar.

Jag är ännu en månad för ung för att ta körkort så jag har min älskade pappa som kör mig och hästen dit vi ska. Vi kör alltid med en volvo med automat numera. Dels för att den bilen är väldigt stark och orkar med långa, branta backar och dels för att s40'n inte har någon dragkrok :p Så det hade varit svårt med den.

Vi har då aldrig haft något problem med att bilen har automatväxel. Snarare att jag tycker det är väldigt bra för man får enkelt mjuka starter och stopper. :)

Förra BMW var en -88 och hade jag inte blivit påkörd så att den fick skrotas hade den varit kvar än. Dagens bil(5-serie) är en -98 så ingen av dem är nya. Alla bilar måste väl servas för att funka bra, det gäller nog inte bara BMW. Har haft BMW i många år nu, just för att jag då har en härlig dragbil, både vad gäller egenskaper och bensinförbrukning och de är lätträknat dom gånger jag har fört in dessa på verkstaden-ingen....
Har även kört Citroen, Volvo, Merzedes oxå bra bilar men...tyvärr BMW är bättre=)

Vi har en volov XC90 med manuell växel som vi drar vårt släp med, och det har aldrig varit några problem. Så som jag har förstått det av min pappa tror vissa att det blir problem med manuell med släp, eftersom det inte växlar tillräkcligt tidigt,och att då varvtalen blir för höga, eller något sådant.

Har kjört automat siden -84 og den eneste bilen vi trengte oljekjöler på var en Dodge van 350. Den beste bilen vi har hatt er en Toyota Hiace. Den kan trekke 2000 kg ( med BE) og har en oljekjöler montert fra fabrikk. Har nå en Volvo 745 (-88 model) med automat og er mega fornöyd med bilen.

Vi har en volov XC90 med manuell växel som vi drar vårt släp med, och det har aldrig varit några problem. Så som jag har förstått det av min pappa tror vissa att det blir problem med manuell med släp, eftersom det inte växlar tillräkcligt tidigt,och att då varvtalen blir för höga, eller något sådant.

Antar att du menar automat, för en manuell växlar ju föraren själv... :rofl: Annars är det ju skräp bakom ratten...:angel:;)

Hej!
Är det någon här som drar sitt hästsläp med en bil som har automat (ej manuell växel)?
Hörde från några att det kunde bli problem med kylningen av oljan i växellådan om man drog tungt och hade automat. Någon av er som hört liknade eller råkat ut för det?

Ja, jag drar med automat, vissa bilar behöver som ngn sagt oljekylare.
& vissa bilar klarar inte att dra, det blir extra slitage på lameller när man drar med automat.(Vi har även en audi med automat & den får inte dra mer pga att det slitit för mkt på bilen, sätter man ett tomt släp bakom den är tempen på rött efter 500 m)
Dra alltid på 3an & inte Drive då den ser till att hålla bilen på en låg jämn växel hela tiden så bilen inte ligger & växlar fram & tillbaka.

Läs igenom instruktionsboken till din bil, om du har en bil som går på 95 oktan kan det vara bra att tanka 98 när man drar mkt med den, samt att man ska byta oljor var 1000 mil när man drar släp, så man är noga med att sköta om bilen ordentligt.

Jo det kan bli problem om bilen inte har rätt kylsystem.
På volvo V70 ska det vara oljekylning som inte finns på alla bilar. Då måste man sätta dit det.
Kontrollera i instruktionsbok om vad det står om just din bilmodell. Alla automater klarar inte att dra.
Drar ni med automat är det också viktigt att kontrollera olja ofta och att när man fyller på olja gör det rätt. Vissa modeller måste du fylla olja till varje växel i. Läs din instruktionsbok.
Varning för ALLA BMW modeller inga bra dragbilar.
Själv kör jag V70 -04 D5 automat och det är den bästa dragbil jag har haft. Det är superbekvämt med automat. (gillar bränsleförbrukningen i D5:an 0,7-0,85 milen)

Tja finns ju olika erfarenheter , själv vet jag några v70 vars automatlådorna pajat efter 500 mil:smirk:

*kl* Har en BMW X3 Diesel, den är kanon att dra med. Får dra 2000 kg med BE-kort. Hade en Passat automat tidigare och den kunde som en del sagt ha problem med att inte "hitta" rätt växel att ligga i, utan växlade mellan. Fast då var det ju bara att slå över på fast växel. BMW:n verkar inte ha detta problem. Den är stark, det märks inte när vi hänger på vårt lilla släp, 1350 kg totalvikt!

Tja finns ju olika erfarenheter , själv vet jag några v70 vars automatlådorna pajat efter 500 mil:smirk:

Tja kan du säga något bilmärke som inte någon hittar något problem med? Kan du inte så kan jag.. Alla har kompisar som har kompisar som har kompisar som...

Vi har haft minst en av de 2-3 bilar (som vi har samtidigt) som varit/är automatare under de senaste 25 åren. Alla utom en har varit diesel.
Det har varit LandRover, Mercedes, Ford Tristar, Volvo 745, Volvo245, Volvo V70 och nu senast en Suzuki.

Vi har inte haft några problem med att det är automatare, trots kompisar som varit ivriga påhejare om det motsatta innan köp. Beror mycket på okunskap och rädsla för automatare.

Alla har varit långmilare. Den senaste V70 gick 54' innan krocken.

Numera kan man ju växla med automatare också om man måste leka ibland. :angel:

Glömde att säga att vi alltid har kört mycket med hästsläp. Även nu när vi har lastbil...

kl.

Automatens fördelar i allmänhet är mjuk körning vilket är bra både för häst och bilens transmission. Nackdelarna är inte automatens fel utan vad den är kopplad till. En del automater är inte gjorda för att dra med, utan man sparar in på bra kylning för att få ner kostnaderna. Därför ska man kolla så man inte har en lågbudget variant med otillräcklig kylning. Sedan ska man, vilket står i manualen, koppla ur överväxel eller motsvarande när man drar, gäller de flesta bilmärken.
Automaten är inte bättre än vad som ger den kraft, d.v.s. motorn. Har du för svag motor måste den kompensera genom att växla ner i motlut och dra ut på växlarna i allmänhet. Fyrhjulsdrift är att föredra men det fungerar bra med bakhjulsdrift också. Om du inte vill bli stående på ett blött fält med släp bör man undvika framhjulsdrift eftersom trycket på kulan (c:a 70-100kg) gör bilen lättare fram och greppet försämras på drivhjulen.

Jag har haft automat i mina dragbilar sedan 70 talet utan problem.

För att ta de senaste:
Volvo 745 -86:a med "lilla" motorn och extrafläkt till kylaren har gått 34 000 utan extra problem. Den växlar givetvis ner i större motlut.
Nu bytt mot en 945:a -96:a som har lite mer ork i motorn och går som tåget. Växlar också ner i större motlut dock inte så tidigt som 745:an.
Har också en 95:a Jeep Grand Cherokee som får dra 3500 kg. Jag har aldrig kört/provat en bättre dragbil och jag har provat många...
Den växlar sällan ner i motlut och man glömmer ibland att man har två pållar på släp :cool: Jag känner en hel del som har Jeep som dragbil och jag känner inte igen beskrivningen som ett tidigare inlägg nämnde. Nackdelen är i så fall bensinförbrukningen när man har V8:an som jag har (1,5 l/mil med två pållar i släpet) men nya diesel V6 är betydligt bensinsnålare och har bättre vridmoment än V8 an :eek: Det mesta på Jeep:en är överdimensionerat och det är i regel hanhavandefel som orsakar problem ;)

Rolle, som jagar ett släp för 4 pållar.
Islandshästar på lösdrift

Vi kör med automat.
Inte så tungt men ändå.

Har hört att det är mest på äldre bilar som det kan koka?
Med dagens automater tror jag inte att det är någon fara!

Edit:
Vet också en del som inte tycker om att bilen växlar ner i isiga backar och liknande,
men på de flesta automatväxlade kan man låsa växlarna, eller välja växel själv, så det har aldrig jag
sett som något problem. Men självklart finns det folk som tycker annorlunda.

Senast ändrad:

Vi kör med en Hyundai Santa Fe, V6:a GLS Lyx modell, skitbra att dra med och störtskön att köra och åka i.
Bra med last utrymme...:love:

Kom ihåg att kolla kylarvattnet innan långfärd bara, så att inte topplocket går....:angel:
Det kan va bra att koppla ur överväxeln om man drar tungt, kolla manualen.

Tja kan du säga något bilmärke som inte någon hittar något problem med? Kan du inte så kan jag.. Alla har kompisar som har kompisar som har kompisar som...

Vi har haft minst en av de 2-3 bilar (som vi har samtidigt) som varit/är automatare under de senaste 25 åren. Alla utom en har varit diesel.
Det har varit LandRover, Mercedes, Ford Tristar, Volvo 745, Volvo245, Volvo V70 och nu senast en Suzuki.

Vi har inte haft några problem med att det är automatare, trots kompisar som varit ivriga påhejare om det motsatta innan köp. Beror mycket på okunskap och rädsla för automatare.

Alla har varit långmilare. Den senaste V70 gick 54' innan krocken.

Numera kan man ju växla med automatare också om man måste leka ibland. :angel:

Glömde att säga att vi alltid har kört mycket med hästsläp. Även nu när vi har lastbil...

Jag kan räkna upp rätt många typiska fel för vissa märken men listan skulle bli så lång:smirk:
& egentligen är jag inte heller speciellt ivrig på att rekommendera automat när folk ska satsa på dragbil, visst finns det såna som håller men som sagt brukar det vara extra påfrestning för dem än för en manuell, men det gemensamma för alla är att underhålla bilen ordentligt så den har en chans att hålla.

Joo, och jag vet betydligt många fler som har v70 automatlådor som inte har pajat. :smirk:

ja det får man ju hoppas, skulle vara illa om majoriteten av volvos automater visade sig gå paj:angel:

Girasol: bilen jag nämde var en jeep cherokee och den har gått många mil med släp utan problem.
Den bilen har alltid gått finfint.

*funderar* (sitter på jobbet och försöker minnas vad gubben sa)

Jo det var nåt med att man absolut inte får köra med overdriven i för det brukar de inte tåla....
-fast å andra sidan så ska man ju inte göra det med någon aut som drar släp...

*knapplån*

Vi kör även med en Mitsubishi Pajero V6 dock manuell. Den funkar kalasfint den också.

*ot*

En gång har jag råkat ut för att automat inte är särskilt roligt. Fick värsta svajet på ekipaget (varför är en lång historia) men det är inte så kul att köra automat och åka som en skadskjuten kråka över vägen då det lite längre fram svänger ganska kraftigt och man redan gasar allt vad man kan för att häva krängningarna. Då är det skönare med manuell där man kan peta ner en växel lite snabbare....
För bromsa är ju = diket direkt..

Gira

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 734
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar