Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har en volov XC90 med manuell växel som vi drar vårt släp med, och det har aldrig varit några problem. Så som jag har förstått det av min pappa tror vissa att det blir problem med manuell med släp, eftersom det inte växlar tillräkcligt tidigt,och att då varvtalen blir för höga, eller något sådant.
Hej!
Är det någon här som drar sitt hästsläp med en bil som har automat (ej manuell växel)?
Hörde från några att det kunde bli problem med kylningen av oljan i växellådan om man drog tungt och hade automat. Någon av er som hört liknade eller råkat ut för det?
Jo det kan bli problem om bilen inte har rätt kylsystem.
På volvo V70 ska det vara oljekylning som inte finns på alla bilar. Då måste man sätta dit det.
Kontrollera i instruktionsbok om vad det står om just din bilmodell. Alla automater klarar inte att dra.
Drar ni med automat är det också viktigt att kontrollera olja ofta och att när man fyller på olja gör det rätt. Vissa modeller måste du fylla olja till varje växel i. Läs din instruktionsbok.
Varning för ALLA BMW modeller inga bra dragbilar.
Själv kör jag V70 -04 D5 automat och det är den bästa dragbil jag har haft. Det är superbekvämt med automat. (gillar bränsleförbrukningen i D5:an 0,7-0,85 milen)
Tja finns ju olika erfarenheter , själv vet jag några v70 vars automatlådorna pajat efter 500 mil:smirk:
Tja finns ju olika erfarenheter , själv vet jag några v70 vars automatlådorna pajat efter 500 mil:smirk:
Antar att du menar automat, för en manuell växlar ju föraren själv... Annars är det ju skräp bakom ratten...
Tja kan du säga något bilmärke som inte någon hittar något problem med? Kan du inte så kan jag.. Alla har kompisar som har kompisar som har kompisar som...
Vi har haft minst en av de 2-3 bilar (som vi har samtidigt) som varit/är automatare under de senaste 25 åren. Alla utom en har varit diesel.
Det har varit LandRover, Mercedes, Ford Tristar, Volvo 745, Volvo245, Volvo V70 och nu senast en Suzuki.
Vi har inte haft några problem med att det är automatare, trots kompisar som varit ivriga påhejare om det motsatta innan köp. Beror mycket på okunskap och rädsla för automatare.
Alla har varit långmilare. Den senaste V70 gick 54' innan krocken.
Numera kan man ju växla med automatare också om man måste leka ibland.
Glömde att säga att vi alltid har kört mycket med hästsläp. Även nu när vi har lastbil...
Joo, och jag vet betydligt många fler som har v70 automatlådor som inte har pajat. :smirk:
Girasol: bilen jag nämde var en jeep cherokee och den har gått många mil med släp utan problem.
Den bilen har alltid gått finfint.