Dra hästsläp med automat?

M

Mio min Mio

Hej!
Är det någon här som drar sitt hästsläp med en bil som har automat (ej manuell växel)?
Hörde från några att det kunde bli problem med kylningen av oljan i växellådan om man drog tungt och hade automat. Någon av er som hört liknade eller råkat ut för det?

Sv: Dra hästsläp med automat?

Min kompis kör sitt släp med automat, och det har aldrig varit något problem. Hon kör nog iaf någon gång / vecka. :)

Jag drar med volvo 954 Turbo och automat. Har även chippat den.

Funkar kalas bra, fast har lyckats "koka" oljan en gång :angel:

Men kör i regel så det jordbrinner. :o

Fast sistens var det ju legitimt att hålla marschfart på 115 km/h då det gällde livet på hästskrället.... -ingen kokt olja på de 20 milen...
Jag kör ganska mycket med släp varje år. Uppåt 1000 mil brukar det bli.

Maken som är fordonstekniker säger att det inte är så farligt såvida du inte kör Jeep cherokee eller cheva s10 typ... finns väl nån mer. Men de här är ökända för att inte fixa det. Även mindre dimensionerade bilar är ju mer känsliga...

Gira :banana:

Kör för det mesta med automat (bil som får dra 3500kg)
Inga problem alls! Kört både tungt lastat och långt.

Dom sa inget om det övh när jag tog mitt BE körkort heller. Så jag skulle gissa på att det är en myt.

Girasol: bilen jag nämde var en jeep cherokee och den har gått många mil med släp utan problem.
Den bilen har alltid gått finfint.

Jo det kan bli problem om bilen inte har rätt kylsystem.
På volvo V70 ska det vara oljekylning som inte finns på alla bilar. Då måste man sätta dit det.
Kontrollera i instruktionsbok om vad det står om just din bilmodell. Alla automater klarar inte att dra.
Drar ni med automat är det också viktigt att kontrollera olja ofta och att när man fyller på olja gör det rätt. Vissa modeller måste du fylla olja till varje växel i. Läs din instruktionsbok.
Varning för ALLA BMW modeller inga bra dragbilar.
Själv kör jag V70 -04 D5 automat och det är den bästa dragbil jag har haft. Det är superbekvämt med automat. (gillar bränsleförbrukningen i D5:an 0,7-0,85 milen)

själv är jag för ung för att köra bil ännu, men en jag känner kör med automatoch hästsläp och det har alltid funkat bra vad jag vet!

Är inne på min andra BMW och jag kommer inte att byta märke i första taget. Däremot kör jag med manuell, det kanske är automatlåda på BMW som är kass? Det har jag däremot ingen aning om.

Är inne på min andra BMW och jag kommer inte att byta märke i första taget. Däremot kör jag med manuell, det kanske är automatlåda på BMW som är kass? Det har jag däremot ingen aning om.

Nä, alla BMW:s motorer är ytterst känsliga. men så länga man har en ny bil som servas ordentligt så kan man ha tur med att den håller.

Har gammal automat.

Har inte haft några problem och då har den dragit både tungt(!), mycket och länge.

Jag är väg att köpa ny bil och funderar på Audi A4 med automat (lilla diselmotorn). Men jag blev lite osäker när jag hörde att det ev. var problem att dra hästsläpet med automat. Någon som vet något om Audi och automat?

På vissa bilmodeller så krävs en oljekylare för att dragkrokmonteringen ska bli godkänd vid en reg.besiktning av dragkrok.
OBS ! detta gäller vid nymontage

Enklast är väl att kontrollera hos din märkesverkstaden och se om det behövs en oljekylare för just din bilmodell.

// Xeexex :cool:

och vad har du för källa bakom det påståendet??

jag har inte haft några problem att dra med bmw öht, tvärtom, dom drar jättebra för att vara vanliga personbilar. och motorn har jag aldrig ens hört talas om att ska vara "känslig", det finns en sak på bmw som är känsligare än vanligt och det är sensorerna till ABS/ACS systemet.

nu drar jag med mercedes ml 430, man märker knapt att man har släp bakom... alla bilar har varit automat, det är mkt bättre för hästen då det blir smidigare växlingar!

Kl

Vi hade inga problem med Volvo automat. Däremot Ford blev lite störd men det var en äldre Ford och det kanske inte gäller nyare modeller.

Kör med automat eftersom det blir bekvämare för hästen o kopplingen tar inte stryk.
Aldrig haft problem med "lådan"- trots äldre bilar.

Det som kan hända med en automat växlad bil och tungt släp är att bilen inte vet vilken växel den ska ligga på, utan växlar upp och ner beroende på motståndet.

Har kört husvagn (~950kg) med en 745 och det är nog det värsta jag gjort.

Däremot har pappa kört mkt och tungt med sina V70is helt utan problem.

Jag har en Audi A4 1,8t avant quattro (manuell) och den är GULD att dra släp med :bow: Stark och går väldigt stadigt, dessutom lastkännande så inga lycktor i grantopparna ;) Tycker den är lätt att dra släp med trots att den är manuell, har aldrig fått några ryckiga växlingar eller "tant-slir" på kopplingen. Motorbromsar fint i branta backar och startar utan problem från stillastående med släp i backar.

Ja, jag har hört att quattro'n är kanon att dra med. Tyvärr så väger den mer, vilket gör att man får dra mindre med vanligt B-körkort och dessutom blir den dyrare... :cry:
Men, eftersom jag kommer att köpa en fabriksny bil och ha fast dragkrok monterad från början så borde det väl vara OK med tanke på reg. besiktningen?!?
Angående att "växla upp och ner" så borde det ju inte vara något problem eftersom Audin's automat är steglös.

Har kört med automat, och aldrig haft några problem, trots långa sträckor, sega motlut och tung last (och gassande sol)
Beror kanske på bilmärke, jag hade en mitsubishi galant, årsmodell -87

Ja, med bensin och manuell växellåda... Men, jag vill ha disel och automat och då är det tyvärr inte lika höga siffror....

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 734
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar