Dr Bristol-bett med vinklad mittdel

Lill76

Trådstartare
Ett sådant bett har jag till min ena häst och har trott att det var ganska bra. Har nu läst en massa trådar här som säger att ett 3-delat bett med platt mittdel är obehagligt och inte bra för hästen. Mitt bett har ju iofs platt mittdel men plattan är vinklad i 45 grader och ligger därför inte på högkant mot tungan, då måste det väl vara ganska milt i allafall eller :confused: Tyvärr har jag inte hittat något bett som funkar 100 på pållen, han har väldigt tjock tunga och låg gom så vad jag än stoppar in i munnen på honom är det inte riktigt bra. Stång går inte eftersom tungan inte får plats under, och stång med tungfrihet går inte eftersom porten då går upp i gommen. Men vi letar vidare :smirk:

Sv: Dr Bristol-bett med vinklad mittdel

Generellt säger man att ett tredelat med oval mittdel är mildast, med det där är ju lite svårt att säga. vissa hästar trivs med ett visst bett och då vore det ju dumt att byta till ett "mildare" trots att hästen trivs sämre med det. Hade hästen tyckt det var obehagligt hade den förmodligen protesterat på ett eller annat vis.

Fungerar det bra så finns det väl ingen anledning att byta, men om du vill prova på nått nytt kanske mullenmouth skulle kunna va något?
Den är ju svagt böjd, men ändå inte så hög som en port påen stång?

Sv: Dr Bristol-bett med vinklad mittdel

Lill76 skrev:
Ett sådant bett har jag till min ena häst och har trott att det var ganska bra. Har nu läst en massa trådar här som säger att ett 3-delat bett med platt mittdel är obehagligt och inte bra för hästen. Mitt bett har ju iofs platt mittdel men plattan är vinklad i 45 grader och ligger därför inte på högkant mot tungan, då måste det väl vara ganska milt i allafall eller :confused: Tyvärr har jag inte hittat något bett som funkar 100 på pållen, han har väldigt tjock tunga och låg gom så vad jag än stoppar in i munnen på honom är det inte riktigt bra. Stång går inte eftersom tungan inte får plats under, och stång med tungfrihet går inte eftersom porten då går upp i gommen. Men vi letar vidare :smirk:
Ett Dr Bristolbett är ett mkt skarpt bett, pga av den vinklade mundelen som ibland skär in i tungan. Dom är mkt populära i Usa, men dom är ju direkt inte kända för någon större *horsemanship*. Har du inte provat med en fransk bridong?

Liknande trådar

Utrustning Hej! När jag hoppar min B-ponny blir han SJUKT het och bara rusar mot hinderna och när jag försöker bromsa honom så blir det bättre ett... 2
Svar
20
· Visningar
2 800
Senast: ponnyrider
·
Utrustning Hej på er! Har ni tips på bett till min herre så tar jag tacksamt emot dem. Jag har en arab-pojke som är mycket petig med sina bett... 2
Svar
23
· Visningar
3 996
Senast: poloplayer
·
Trav Jag var och kollade min ena kuse i munnen i går... Han är minst sagt knepig i munnen så jag tänkte så här... Eftersom jag bor 45 min... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
12 232
Senast: BitterAss
·
Y
Utrustning Har en häst som precis har börjat ridas på kandar. När man sättet på henne ett nytt bett brukar hon alltid köra ut tungan i början, men...
Svar
13
· Visningar
2 234
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31