Dövning???

M

Maytin

Vårt ena varmblod är ganska ljudkänslig och lite spittig i trafik och terräng så vi dövar henne på såna ridturer... Tipset fick vi av vår ridlärare och det funkar superbra...men är det vanligt???,hon är ju en gammal travare så då förstod jag att dessa är vana med just dövning....:)
 
Sv: Dövning???

Vad är dövning? Är det o stoppa bomull i öronen eller?

Precis.. Det finns lite olika knep.

Travarna går ju ofta lopp med tussar (skumgummiaktigt)
eller nylonhuvor för öronen med gummi strutar i som täcker öronen..
i extrema fall även med tussar innanför dessa..
Kusken kan sen rycka ur/av dessa när han vill ha en extra växel eller väcka upp hästen lite.

Travarna går oftast sina motionsrundor med bomull i öronen...
många har det när de vistas på banan en tävlingskväll så det blir lite lugnare för hästarna.

Har också ett varmblod... men hon har varit ridhäst i 5-6 år nu, då enda gången jag dövar är när hon skall ut och åka transport...
 
Sv: Dövning???

Ja varför inte? Syrran brukade döva våran vbl travare för säkerhetsskull när det blåste rejält ute. Förra ägaren dövade honom jämt även om han är som en gammal såskorv :rofl:
Även jag själv har dövat honom någon enstaka gång när det har blåst rejält mycket

Nu dövar vi honom när han ska åka transport så slipper han höra varenda litet ljud.
 
Sv: Dövning???

Jag stoppar bomullstussar i öronen på mitt vblsto om jag känner att hon är väldigt pigg eller lite stirrig just den dagen. Oftast går det bra att rida utan tussar men om hon skulle ha en sån där dag hon är väldigt uppspelt och hör ett konstigt ljud så kan hon få för sig att skena en bit. Och det slipper jag helst.
 
Sv: Dövning???

jao, vi gjorde så med kompisens ponny när vi skulle lära henne att inte vara rädd för alltind stärre än sedanbilar på vägen.. (allt från kombibilar till traktorer och bussar var skitfarligt) så dövning var en bra bit på väg så hon slapp höra buss och traktorljuden så mycket..

när hon kunde gå förbi en rullande traktor och buss lugnt med dövning så tog vi bort dem och fortsatte bara. så hon blev trafiksäker till slut.. :)
 
Sv: Dövning???

ja, där ser man...kanske vanligare än vad jag först trodde.. jag var ju lite halvrädd att allt skulle bli ännu mer "farligt" och "störande" men det har ju visat sig att så inte var fallet...vi kommer att fortsätta dövas vår älsklig för då slipper både ryttare och häst bli orolig i terräng och trafik...
 
Sv: Dövning???

*kl*

Vi dövar vårt vbl med bomull när vi rider. Behövs inte alltid, men ibland kan han vara riktigt på g utan... ;)

Vi brukar säga att han har två växlar, med eller utan bomull!

Norrland
 
Sv: Dövning???

mm dövning fungerar ju ganska bra när man klipper också, det tarbort mycket av ljudet från klippmaskinen..
 
Sv: Dövning???

Varför har jag inte tänkt på det? :confused: Min häst blir helnojjig när det blåser ute!

Testa...det kan ju funka... vårt sto tycker inte heller om när dte blåser eller rasar snö från träden...så dessa öronproppar har blivit guld värd...:d
 
Sv: Dövning???

Men.. om man tex rider längs med en trafikerad väg med dövad häst, och det kommer en lastbil bakom i full fart, borde inte hästen bli livrädd när den susar förbi då utan att hästen blivit "förvarnad"?


Mot blåsten lät det ju skitsmart, ska absolut provas!
 
Sv: Dövning???

Ja, det trodde jag också ibörjan, men det är så att dom blir inte komplettt döv, men det blir lite dovare än normalt och det hjälper dom att inte stressa upp sig i onödan.ljudet försvagas så pass att dom är förberedd, men inte uppjagad....på min gumsa funkar det då jättebra...och hon har dessutom probbs med andra typer av ljud, ex..vatten som rinner under en bro..och med hjälp av denna dövning är det mycket lättare och mindre stressfyllt att gå över en bro..så jag är jättenöjd..men det är ju olika för olika individer. det som funkar på den ena är katastrof för den andra, så man får nog pröva sig fram och se vad som passar just för den egna hästen.
 
Sv: Dövning???

*kl*

Vi dövar våra travare när vi är på tävling och en del dövar vi även vid träning . Våran hingst kan knappt gå utan bomull i öronen.. men vi försöker få unghästen till att funka utan dövning..
 
Sv: Dövning???

Haha att man inte tänkt på det! :p

Jag har ALDRIG tussar i öronen på hästar när jag rider, trots att jag ridit mycket travare i mina dar (haft 2 st själv, ridit pappsens travare, varit medryttare på ett par tidigare osv).
Visst har man märkt STOR skillnad på kusarna när man ridit ut och det blåst mot när det varit vindstilla, men att de skulle varit van vid öronproppar har jag faktiskt aldrig tänkt på :p

Iofs så min pappas häst som han hade var van att ha huva + öronproppar, MEN den var väldigt cool när man red ut ändå. Kunde stanna och kolla på t ex traktorer men sen gick hon igen, skulle bara pejla av läget först. Det var ju också ett kallblod och de brukar vara ganska tuffa.
En av hästarna jag hade (varmblod) var egentligen jättecool och tuff, var inte rädd för traktorer/lastbilar osv om de så for förbi alldeles bredvid honom. Kunde gå över plastpressenningar utan att vi "tränat" på det osv. Det är 4 saker jag vet att han blivit rädd för - när vi skulle gå förbi en brandbil som stod mitt över traktorvägen där vi gick, fanns knappt rum på sidan att gå och det stod en till brandbil lite längre bort där dom fortfarande höll på att släcka det sista som pyrde av en brand. Han gick förbi, dock hoppade jag av och ledde eftersom jag inte ville att han skulle råka gå på "fel ställe" och hästar är ju mer svårstyrda när dom är uppstressade. Sak två var en jättestor grävmaskin med larvfötter som vi hörde på flera kilometers avstånd och det mullrade i marken. Först var det okej men eftersom den gick i typ 20km/h och den kom närmare och närmare hann han stressa upp sig mer och mer tills det rann över när han såg den. Sen har han varit rädd för att gå över ett stort vattendrag över vägen och rädd för ett måttband men det är väk typ allt. ändå när det blåste ute så blev han jätteyrsig och en helt annan häst som hoppade till för allt :p
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 678
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp