döv hund- funkar det?

springsten

Trådstartare
såg en annons om att de mer eller mindre skänker bort döva hundar. men hur fungerar det egentligen?
Någon som har erfarenhet av detta?

Sv: döv hund- funkar det?

såg en annons om att de mer eller mindre skänker bort döva hundar. men hur fungerar det egentligen?
Någon som har erfarenhet av detta?

Vi har en hund som är stendöv sedan 2 1/2 års åldern, nu är hon 8. Fungerar utmärkt, hon går på handsignaler. Det enda är väl att hon ibland råkat in i gruff lite oförskyllt. Vår tyska jaktterrier brukade vara väldigt grining när han jagat långa dagar, vilket resulterade i att han morrade om någon annan hund kom närmare än 2m från hans sovplats. Celinn hörde ju inte honom och kunde då få sig en åthutning helt oförskyllt. Det är dock det enda problemet sedan hon kom till oss, och nu är terriern borta sedan några år. Innan hon bodde i flock hade hon det dock jobbigt eftersom hon var tvungen att hålla koll på omvärlden själv, och det är besvärligt utan hörsel.

Jag kan tänka mig att det är svårare att ta en hund som är döv från start liksom. Din hund hann man kanske få lite vardagspli på innan den förlorade hörseln, och jag kan tänka mig att det är rätt svårt att få stopp på en prillig unghund som plötsligt sätter iväg efter en katt eller något och inte hör ett jota när man gastar efter den.

Min hund var i stort sätt helt döv det sista året jag hade honom. Han blev dock döv pga åldern. Tycker att det var ett ganska stort hinder att han inte hörde något, jag menar.. Hade liksom inte kvar kontakten jag brukade ha med honom. Han kunde tex inte vara lös som han brukade, sprang han åt ett annat håll förut så var det bara att hojta så kom han tillbaks.

Men det funkade bra ändå, speciellt efter ett tag, när han lärde sig handsingnaler!:)

Jag kan tänka mig att det är svårare att ta en hund som är döv från start liksom. Din hund hann man kanske få lite vardagspli på innan den förlorade hörseln, och jag kan tänka mig att det är rätt svårt att få stopp på en prillig unghund som plötsligt sätter iväg efter en katt eller något och inte hör ett jota när man gastar efter den.

Det går att sätta på ett vibrationshalsband med fjärrkontroll för att påkalla uppmärksamheten när hunden är vänd åt ett annat håll. Sedan är det bara att kämpa med lydnaden som på vilken annan hund som helst.

Det beror helt på hundens mentalitet och vilket liv man kan ge den.
Har sett en del hundar som blivit väldigt nervösa pga att de hela tiden blir överaskade av saker
Jag skulle tex vara mycket tveksam att ha en döv hund i en livlig barnfamilj.
Men en mkt stabil hund, som redan är lydig kanske funkar hos ett pensionärspar där alla rutiner sitter och inte så mkt oväntat händer.

Min ena gamling blev döv sista året. Det fungerade utmärkt. Jag hade haft henne så länge att vi förstod varann iaf. Hon lydde handsignaler och höll sig alltid nära mig. Hon var 18 år och sov en hel del. Men var aktiv och glad då hon var vaken. Hon verkade inte må dåligt av att vara döv. Men så kom det ju smygande med henne. Så hon vande sig säkert gradvis.
Om jag ville ha kontakt med henne och hon var en bit bort och inte hörde och såg skickade jag den lilla vovvan att hämta henne. Den lilla gick fram och stötte till henne med bogen och ledde henne tillbaks till mig. Fungerade mycket bra, tack vare en rar lillhund.:love:

KL:min servicehund på 12 år är nu helt döv o fortfarande i tjänst.
Det har inte varit några som helst problem att övergå till visuella tecken,inte ens i jaktträning.tex stopp.

i själva verket så har juundersökningar visat att åtminstone valpar förstår visuella tecken mycket bättre änmuntliga.

jag har insett att jag generellt sett pratar mindre med mina djur nu efter att ha använt teckenspråk ett bra tag.
Det ser jag som en fördel,jag använder tecken rakt över hela flocken,och får uppmärksammare djur.

men min gamla tant är måhända one of a kind-det tog 2 försök att lära henne tecknet för assistent tex.

Jag hade en döv hund för några år sen. Där var det teckenspråk som gällde och det funkade fint. Nu gick hon i stortsett aldrig längre än 2 meter från mig (kanske just för att hon var döv?) så jag behövde aldrig oroa mig för att hon inte skulle komma på inkallning osv. Maken till mir kontaktsökande hund har jag dock aldrig träffat Alltid full koncentration på mig. Men nu var hon intre riktigt som hon skulle på andra sätt heller i och för sig:)

Jag har ingen erfarenhet av döva hundar, men avlivas inte de flesta vid födseln om det är seriösa uppfödare?
Inom dalmatinern gör man det innan de fyllt 5 veckor. Finns dock någon som sålt döva dalmatinervalpar på blocket i flera månader och hon har anmälts flera gånger för att hon gör det...men det biter inte.

Men det är väl skillnad på att ha en döv hund från 0, än en som mister hörseln med åldern? Gör den det som "gamling" känner man hunden sedan tidigare och förhoppningsvis har man en bra relation till den innan. Då borde det vara enklare att träna in handtecken, eller är jag ute och cyklar?

Sen kan man ju diskutera hur seriös den aveln är med tanke på hur många valpar som avlivas varje år (inte bara döva utan även felfärgade)
Men visst man säljer inte en döv hund om man är en seriös uppfödare det tycker inte jag heller. Om min hund var döv vid födseln vet jag inte då hon var en avlivning som jag tog hem:)
Men sen och andra sidan så är det ju inget fel på hunden för övrigt och det finns ju flera som kan vittna om att döva hundar fungerar. Vad som är rätt det är nog en moral fråga eller nåt.

tack för alla svar, jag tror som så många av er att det är lättare om en hund "blir döv med tiden" än om de är döva redan från början.
tycker det skulle vara svårare att dressera en sådan- men jag kanske är "gammal modig" ;)

Roligt att höra att det finns döva hundar som fungerar :)

'kl'

Jag har haft en hund som var helt döv från födelsen. Hon föddes hemma hos mig, och för mig var det aldrig aktuellt att sälja/lämna bort henne till någon annan.
Hon var en hund som var väldigt trygg i sig själv och inte blev skärrad om hon tex belv störd när hon sov. Däremot var hon lite mörkrädd.
Det fungerade utmärkt att köra med handtecken istället för med rösten och jag hade henne även lös på platser som kändes trygga. Dvs inte bredvid några vägar etc.
Vibrationshalsband fungerade jättebra och vid inkallning när det var mörkt så använde jag även ficklampa för att påkalla hennes uppmärksamhet.
Det största problemmet med hundar som är döva från födseln är att hitta lämpliga ägare till dom. En del döva hundar är inte stabila nog i psyket för att klara av sitt handikapp och bör då i mitt tycke få somna in.
Min vovva finns tyvärr inte med oss längre pga njursjukdom, men hade det inte varit för den så hade hon fortfarande bott hos oss och berikat vår vardag.

Det funkar ungefär likadant för döva människor! :idea:Jag själv har knappt nån hörsel kvar, men jag är en riktig fighter som aldrig ger mig i första taget.
Det finns en kvinna i Stockholm som tog sig an en döv hund. Kvinnan är döv o använder teckenspråk, så hon använder tecken när hon ska kommunicera med hunden. Det verkar funka bra. Bara man har lite fantasier, så går det!

Har haft såna här diskussioner med några andra, det är liksom varför avliva döva djur för om man "måste" då måste väl döva människor även skjutas. :angel:

hej
Har först nu läst ditt inlägg om din döva hund, men bättre sent än aldrig.
Har själv en dalmatiner/boxer som är 12 månader o är döv.
hade varit jätte schysst om du ville dela med dig av dina erfarenheter när det gäller träning och hur du gjort för att lyckas.
Kör själv lite handtecken, men tycker att det är svårt med uppmärksamheten......hur gjorde du??
Skulle också vilja veta var man beställer ett vibrationshalsband, o hur man tränar in hunden på det.

Har letat efter någon som kan hjälpa mig länge nu men inte hittat nån.
Skulle vara jätteglad om du kunde skriva till mig!

hälsningar AnnMarie med Sally (anv.namn på forumet är yaochi)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 601
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
386
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31